Hoi allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum
Welkom!
en wil graag het volgende vragen. Ik heb zonet mijn voorlopig A rijbewijs (België) behaald na het volgen van een 7 uren durende rijles. Op de rijschool reden wij met een Kawasaki ER6 (204kg, 72pk). Vooral in eerste versnelling was deze motor bijzonder nerveus, en ben ik er zelden in geslaaagd om met "een fluwelen handschoen" vanuit stilstand te versnellen.
Nu zaterdag ga ik bij de Moto Guzzi dealer in Turnhout mijn Breva 750 halen (198kg, 48pk),
Van harte gefeliciteerd met je keuze

waarmee ik naar huis (in Brussel) zal moeten rijden. Het staat nu al vast dat ik dit zo laat mogelijk op de avond (desnoods 's nachts) ga doen, met minder verkeer, en enkel binnenwegen ga nemen (de autosnelweg daar voel ik me echt nog niet klaar voor).
De binnenwegen, dat is perfekt,
maar "ik" zou niet bij donkeren rijden met een splinternieuwe fiets.
Er is zoveel nieuw en anders tov je lesfiets.
Ik begrijp wel dat je liefst zonder verkeer rondom je wil rijden.
Ik weet wel dat de Breva 750 best mag beschouwd worden als en heel goeie instapmotor, maar nu leeft bij mij de vraag, is deze Breva "beschaafder" dan zo'n Kawa, in de zin dat ie makkelijker handelbaar is bij lage snelheden en meerbepaald in eerste versnelling?
Een breva 750 is zeker beschaafder dan een hypernerveuze Kawa,
je zal niet weten wat je overkomt (in de positieve zin dan):
een italiaanse tweecilinder heeft vooral veel koppel (trekkracht) in de lage toeren,
in extremisch (maar liefst niet doen) trek je je breva op gang vanaf 1500toeren zonder stilvallen.
Dus, vertrekken in eerste met de fluwelen handschoen zal je nu wel lukken.
vanaf 3500 toeren heeft ie zijn maximale koppel.
Trillen: op ralenti zie en voel je de motor vrolijk schuddebuiken
eens je aan de rol bent zijn die trillingen er nog wel, maar ze storen langs geen kanten,
zo rond de 4000 à 4500 toeren is er een "sweetspot" (absoluut geen trillingen!)
Een ander voordeel is dat je op de langen afstand geen slapende vingers of zoiets krijgt.
Laat je niet misleiden door die "amper" 48 paarden:
ze zijn er alle 48 én ze zitten wakker

Doordat ze er vroeg zijn (tegenover een ER6) heb je de indruk dat het er evenveel of zelfs meer zijn.
als je mijn "omschakeling" van Japanese 4-cilinder naar Italiaanse tweecilinder wil lezen:
http://www.motoguzzi.be/forumn/index.php/topic,1996.0.htmlQua motor is de V7Classic identiek aan de Breva
enkel het koetswerk is anders
Nogmaals: je hebt een goede keuze gemaakt
edit:
Christiaan