Guzzi Forum van de MGCB

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

winterrit zondag17 februari

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Onderhoud van een kleine V7 door een dummy  (gelezen 12009 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Quota RJ Valkenburg

  • Gast
Re:Onderhoud van een kleine V7 door een dummy
« Reactie #14 Gepost op: maandag 30 april 2012 - 11:21:06 »

Hoi Christiaan,
Bedankt voor de duidelijke tekst en foto's. Ik heb genoten.
Zeer herkenbaar gevoel tijdens 't "knutselen" EN tijdens het rijden erna.

Wie maakt er eens n mooie story (!) van het verversen van de voorvork olie?
Groet RJ
Gelogd

guzzeric

  • Veelposter
  • *
  • Karma: 4
  • Offline Offline
  • Berichten: 88
  • *
Re:Onderhoud van een kleine V7 door een dummy
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 14 januari 2012 - 10:24:17 »

nog een tip voor wie het kan gebruiken:
guzziverf in  spuitbussen    http://www.motorradlack.de/produktliste/moto-guzzi-2/moto-guzzi-spritzlack
Gelogd
A mind is like a parachute: it doesn't work if it's not open - Frank Zappa

cvcaelen

  • Meister Poster
  • ****
  • Karma: 7
  • Offline Offline
  • Berichten: 603
  • na je 50ste hoef je niet meer volwassen te worden!
Re:Onderhoud van een kleine V7 door een dummy
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 21 december 2011 - 15:35:22 »

de foto's op een andere "host"
en dus de originele post gerepareerd

:)

Christiaan
Gelogd
Plan for the worst,
hope for the best
and
take what you can get

Janguz

  • Administrator
  • Meister Poster
  • *****
  • Karma: 2
  • Offline Offline
  • Berichten: 1.100
Re:Onderhoud van een kleine V7 door een dummy
« Reactie #11 Gepost op: zondag 23 januari 2011 - 10:47:33 »

Gelogd
Alweer JanGuz

Janguz

  • Administrator
  • Meister Poster
  • *****
  • Karma: 2
  • Offline Offline
  • Berichten: 1.100
Re:Onderhoud van een kleine V7 door een dummy
« Reactie #10 Gepost op: zondag 21 november 2010 - 22:49:55 »

Ja Frans, dat was zeker en vast de bedoeling, er was al afgesproken met Christiaan dat deze ging opgedeeld worden in allerhande rubriekjes, olie verversen, kleppen stellen, remmen nazien en blokjes vervangen, enz....enz..
maar eerst in IL GIORNALE BELGA
yep yep
En Christiaan was uiteraard zo vrij om de forumgebruikers de primeur te bezorgen
Gelogd
Alweer JanGuz

Aladin

  • Global Moderator
  • Meister Poster
  • *****
  • Karma: 5
  • Offline Offline
  • Berichten: 1.106
Re:Onderhoud van een kleine V7 door een dummy
« Reactie #9 Gepost op: zondag 21 november 2010 - 18:03:01 »


en 't vrouwtje weet dat ze me enkel mag storen als't eten klaar is.

Owh dat dus nog wel?

Gelogd

frans

  • Vandege Forumwiet
  • ***
  • Karma: 4
  • Offline Offline
  • Berichten: 333
Re:Onderhoud van een kleine V7 door een dummy
« Reactie #8 Gepost op: zondag 21 november 2010 - 14:18:26 »

heel knap, Christiaan

Zou eigenlijk in aparte rubriek moeten, vind ik
Soort 'hoe doe ik het'

Opletten Frans, er IS zo een rubriek, kijk maar naar de homepagina.
http://www.motoguzzi.be/moxie/guzzi/techniek/index.shtml
Jan ?
« Laatst bewerkt op: zondag 21 november 2010 - 14:20:20 door frans »
Gelogd

cvcaelen

  • Meister Poster
  • ****
  • Karma: 7
  • Offline Offline
  • Berichten: 603
  • na je 50ste hoef je niet meer volwassen te worden!
Re:Onderhoud van een kleine V7 door een dummy
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 18 november 2010 - 12:55:18 »

Goed idee of zelfredzaamheid bij onderhoud

effe filosofisch:
aan m'n moto werken is voor mij echt een "zen" moment:
koffiekan in de buurt,
muziek op de achtergrond
en 't vrouwtje weet dat ze me enkel mag storen als't eten klaar is.
Zelfs mijn twee kinderen blijven uit de gerage :)
Plus:
je weet op den duur zo'n beetje hoe je machine in elkaar zit
"ik" voel me meer verbonden,
ik durf zeggen dat ik meer vertrouwen heb in de machine.
De dealer doet het onderhoud volgens het boekje, geen twijfel mogelijk
maar als je het zelf doet heeft dan net dat tikkeltje meer

Ik kan het iedereen aanraden!

Christiaan
Gelogd
Plan for the worst,
hope for the best
and
take what you can get

big twin

  • Global Moderator
  • Meister Poster
  • *****
  • Karma: 13
  • Offline Offline
  • Berichten: 725
Re:Onderhoud van een kleine V7 door een dummy
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 16 november 2010 - 20:10:31 »

Goed idee of zelfredzaamheid bij onderhoud
Gelogd
blijf lachen wat je ook doet

frans

  • Vandege Forumwiet
  • ***
  • Karma: 4
  • Offline Offline
  • Berichten: 333
Re:Onderhoud van een kleine V7 door een dummy
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 16 november 2010 - 14:39:28 »

heel knap, Christiaan

Zou eigenlijk in aparte rubriek moeten, vind ik
Soort 'hoe doe ik het'
Gelogd

cvcaelen

  • Meister Poster
  • ****
  • Karma: 7
  • Offline Offline
  • Berichten: 603
  • na je 50ste hoef je niet meer volwassen te worden!
Re:Onderhoud van een kleine V7 door een dummy
« Reactie #4 Gepost op: maandag 15 november 2010 - 11:30:50 »

fotopic ligt er uit,
dus effe geen foto's
grrrrrrr

zal eens een andere foto-host moeten zoeken

ondertussen is ook de cardan-olie vervangen :)

Christiaan
Gelogd
Plan for the worst,
hope for the best
and
take what you can get

Aladin

  • Global Moderator
  • Meister Poster
  • *****
  • Karma: 5
  • Offline Offline
  • Berichten: 1.106
Re:Onderhoud van een kleine V7 door een dummy
« Reactie #3 Gepost op: zondag 14 november 2010 - 17:40:25 »

Allereerst weer een heel mooie workshop Christiaan

Citaat

Ik heb geen idee hoe dat zit bij die kleintjes maar vind dit wel heel vreemd inderdaad.

Citaat

Ja ken het.
weken mee zoet geweest, diverse malen ingespoten en advies ingewonnen maar geen beweging in te krijgen.
Tot ik dacht laat maar zitten en probeer enkel de tank te lichten en wat te draaien.
Knapte het koppelstuk alsnog af, was al teveel aan gewurmd waarschijnlijk want op dat moment niets geen ectra krachten.
Nou ja beter dan onderweg lekkage natuurlijk.
Inderdaad moet je dan een hele pompunit bestellen.
Heb die dan via Engeland voor minder dan de helft kunnen bestellen maar dat duurde wel een behoorlijk aantal weken.

Heb bij de nieuwe montage wel vaseline gebruikt overigens.
Of dat een volgende keer zaligmakend is zal nog moeten blijken.

Gelogd

big twin

  • Global Moderator
  • Meister Poster
  • *****
  • Karma: 13
  • Offline Offline
  • Berichten: 725
Re:Onderhoud van een kleine V7 door een dummy
« Reactie #2 Gepost op: zondag 14 november 2010 - 14:57:26 »

Zo lekker bezig geweest

Tja het blubber gevoel ken ik wel
Zeker nu met de regen ...
Ben ook heel blij met de buff
Zir de blibber daar tenminste op en niet in ballen in het haar
Gelogd
blijf lachen wat je ook doet

cvcaelen

  • Meister Poster
  • ****
  • Karma: 7
  • Offline Offline
  • Berichten: 603
  • na je 50ste hoef je niet meer volwassen te worden!
Onderhoud van een kleine V7 door een dummy
« Reactie #1 Gepost op: zondag 14 november 2010 - 11:26:33 »

Onderhoud van een V7 Classic door een Dummy

Eigenlijk niet zo dummy als ik laat blijken,
wel qua Guzzi (nog maar een goeie twee jaar eigenaar van een Guuzt)
maar toch zeker ook geen "garagist",
eerder enthousiaste knutselaar (het gewone olie wisselen/luchtfiltertje/remmen etc deed ik reeds bij m'n Diversion).

De kleine V7 heeft zijn 22500Km bereikt
en heeft dus nood aan een onderhoudsbeurt.
De tijd van zelf de kilometerstanden in de gaten houden is voorbij:
nu doet je computertje van je motor dat in jouw plaats.



Zoals vroeger ergens gemeld, ben ik zinnens na de garantieperiode het onderhoud wat ik zelf kan doen, daadwerkelijk ook zelf te doen.
Echter vanzodra de computer (Axone) eraan tepas komt is het richting dealer :)

Eerst maar eens winkelen:

*motorolie
*versnellingsbakolie
*cardanolie
*remolie
*oliefilter
*klepdekseldichtingen
*luchtfilter
*remschoenen voor & achter





en zo kan ik er toch niet aan werken,
dus eerst maar eens een goede poetsbeurt geven
(baai de wei: als je bij de dokter gaat neem je toch ook eerst een douche ...
of niet soms)
Dit ziet er al beter uit:





als het meeste uitgelekt is
de oliefilter eruit (met een sleutel 13mm kon ik een centrale bout losdraaien)
opgelet voor de O-ring

de hoofdreden voor het monteren van de Stucci-crossover een tijdje geleden was het eenvoudiger maken van de drainage van de versnellingsbakolie
die bout ging eruit met een sleutel 17mm

Goed, nu heb ik tijd om het luchtfilter te vervangen,
ben eens benieuwd hoe zwart het er na 22500Km zal uitzien,...
eerste werk is de benzinetank eraf:
Met een sleutel van 10mm haal ik de enige bout los waar de benzinetank mee vastzit



tank beetje achteruitschuiven
houten blokje eronder zodat ik aan de bajonetsluiting



versnellingsbakolie:
ook eerst de aftapplug terug
maar wie heeft de vulplug daar zo mooi weggestopt?
OK, motor op z'n zijpoot en vullen langs de niveauplug = umbraco 10mm
en ook hier moest Luigi speciaal doen want de rechter voetsteun + achterrem zitten enigszins in de weg
(daarom heb ik de inbus een stukje ingekort om er vlotter aan te kunnen, in Lommel was er een Nederlander met een V7Classic en die had het beschermkapje eraf gegooid om die reden)





Het filter zit er schuin in, waardoor 22500Km een deel ongefilterde lucht door de verstuivers is gegaan.
oud filter eruit



en, was het nodig om te vervangen???

Nieuw filter erin,
recht deze keer :)



Weerom met wat wriemelen het deksel er weer op
(als je het eenmaal weet is het zelfs goed te doen)
vijsjes op hun plaats
benzinetank terug
Klaar.

Volgende job: de remschoenen
de voorste remschoenen zijn nog de originele.
eerst maar eens de remklauw eraf vijzen: 2 unbraco's van 7mm los (binnenzeskant of inbussleutel voor de vlamingen)
Als je de twee haarspeldveren



wegneemt kan je de pennen eruitnemen en komen alzo de remschoenen vrij
de oude remschoenen waren zo goed als versleten



bij het terug monteren efkes wakker zijn en de afstandsrondellen niet vergeten:



de achterste waren al eens vervangen na 7500 Km
Het is nogal mijn gewoonte om bij een remaktie steeds eerst de achterrem te gebruiken
en er dan de voorrem bij te nemen, en in die voorrem durf ik behoorlijk hard knijpen,
maar toch blijft de achterrem er steeds bij als stabiliserend element (heb ik zo geleerd bij verschillende VRO-cursussen)
Ik wil maar zeggen dat mijn achterste rempastilles nogal slijten,...
demontage,...
2 bouten met sleutel 13mm halen de remklauw los
en dan heb je zo'n centrale pin die zich niet te eenvoudig liet verwijderen,
maar een klein tikje met de hamer deed wonderen :)



en de remschoenen zien er nu ook behoorlijk gesleten uit,
niet dramatisch, maar ze moeten vervangen worden.



remoliereservoir openen met kruiskop-schroevedraaier
pompen nippel open/toe tot reservoir bijna leeg
opletten om NIET leeg te trekken of je kan nog een tijdje verder doen om de luchtbellen eruit te krijgen!
(hoe zou ik dat nu weten???)
als de olie die uit het darmpje komt weer glashelder is ben je in feite klaar,
maar ik doe nog een tijdje verder (tot fles nieuwe remolie half leeg is) voor alle zekerheid
en omdat remolie toch niet bewaard eens open geweest (bij kontakt met lucht neemt remolie water op, heb ik me laten wijsmaken)
Daarna de achterrem
eerst zijpanneeltje losvijzen met inbus 4mm om aan reservoir te kunnen
een reservoirtje met schroefdop als deksel



zelfde princiepe als voorkant om te "purgeren"



tot flesje nieuwe remolie leeg is.
Hier komt een beetje slangenmens zijn van pas omdat het rempedaal en de remklauw elk aan een kant van de motor zitten,...
mooie verse remolie in't reservoir:



Bij de achterrem was de remolie bruin,
in tegenstelling tot de voorrem waar ze wel gekleurd was,
maar niet bruin.

Omdat de kleppen koud moeten staan om te regelen,
komen die pas op een zaterdag aan de beurt, na een nachtje rusten en afkoelen.

Om er aan te kunnen beginnen met de plastic afdekkapjes te verwijderen: umbraco 4mm



dan kan ik de zes umbraco's van 5mm van het eigenlijke klepdeksel eruit draaien



lichtjes langs de zijkant tikken om de papieren dichting te laten lossen:
11 kansen op 10 dat dat papier gescheurd is,
dus zeker eerst vervangdichtingen voorzien alvorens los te maken: check!
de restjes papier van de oude dichting VOORZICHTIG wegkrabben => zeker geen diepe krassen maken!!!
De dealer heeft evenwel tijdens zijn laatste onderhoud beter dichtingen gemonteerd want geen van de twee ging kapot tijdens het demonteren,
lucky me :)
Aan het klepdeksel hangt een olieleiding, die hoefde ik er niet af te halen:
de leiding was lang genoeg om deksel en al mooi opzij te laten hangen:



vervolgens de bougies eruit:
dan heb ik veel minder weerstand als ik de krukas moet draaien om de cilinders in de juiste positie te krijgen en kan je visueel kontroleren wanneer de cilinder op zijn bovenste dode punt staat.
De krukas draaien kan je doen door het achterwiel te verdraaien (motor in 5de versnelling)
of door het alternatordeksel weg te nemen (4 inbussen van 5mm) en met een grote sleutel 24mm de moer van de alternator te verdraaien, in tegenwijzerzin.



Persoonlijk vindt ik het laatste het makkelijkst, zeker als je alleen bent.
Tijd om het bovenste dode punt te zoeken van de eerste cilinder
met een rietje of zelfs een zaklamp gaat het simpel

krukas verdraaien tot op beide tuimelaars speling zit
beginnen we met de inlaatkant:
die moet 0.15mm speling hebben
Die 0.15 mag er vlot doorgaan
als 0.20mm er met moeite doorgaat zit je goed.
anders, bijregelen:
contramoer los
met schroevedraaier aan vijs regelen tot 0.15mm er doorgaat
en 0.20mm met veel moeite.
contramoer terug vast en weerom controleren
herbeginnen indien niet goed :(
Idem voor de uitlaatkant,
alleen, die moet 0.20mm speling hebben

de andere cilinder niet vergeten :)

Nu mogen de papieren dichtingen en de klepdeksels terug op hun plaats.
Ik olie de dichtingen in alvorens ze te monteren
nodig / niet nodig?
ik doe het toch maar.



Gelijkmatig de inbussen vast zetten,
ik zet ze handvast, niet keihard-vast
Het laatste wat je wil meemaken is dat je een draad "zot" draait...
Na een proefrit en afkoelen controleer ik ze nogmaals of ze niet te los zitten,
en span ze eventueel nog eens aan
Plastic afdekkapjes terugplaatsen

bougies terug op hun plaats nadat je toch maar eens de opening hebt gecontroleerd: 0,65mm
Ik heb me steeds laten vertellen ze NIET met een staalborstel kuisen, maar met perslucht eens schoonblazen.
Naar het schijnt kun je met een staalborstel de isolatie beschadigen of kunnen achtergebleven ijzerdeeltjes schade veroorzaken.
Perslucht dus
Ook deze zet ik handvast, niet keihard vast

alternatordeksel terug op zijn plaats

Pas nadat alles gedaan is verwijder ik de melding "maint":
met de ontsteking uit:
druk ik op de trip-knop (de linkse) en hou hem ingedrukt
draai de contactsleutel (ontsteking aan)
wacht tot de wijzers hun dansje gedaan hebben
en de kerstboom gedoofd is (lichtjes uit)
dan pas laat ik de knop los
ontsteking terug uit
en de volgende keer dat ik de motor start zal de melding "maint" verdwenen zijn,
...tot het volgend onderhoud op 30.000Km :)

Na ieder gedaan werk eens heel goed de werkplek bekijken of er toch geen onderdeel/vijs/boutje/moertje, whatever ligt
het is ongelooflijk knullig als daar nog iets ligt dat eigenlijk ergens IN zou moeten zitten,...
Dus motor opzij en kijken
Ik ben zowiezo nogal op orde gesteld als ik aan't knutselen ben:
mijn gewoonte is om de dingen te leggen in de volgorde dat ik ze uiteen neem,
op een proper carton of zo.
Terug ineen steken is gewoon in volgorde de dingen weer opnemen.

Wat staat er nog op de "Tabel van het periodiek onderhoud"?

**controle carburatie bij minimum toerental: ik veronderstel dat ze de "ralentie" bedoelen en die is goed : 1000tpm
**controle kabels van transmissie en de commando's: die zijn terug ingespoten met silicone-vet
**controle kussentjes en speling van het stuur: ???  moet ik eens vragen hoe dit te doen
**controle kussentjes van de wielen: zal gebeuren bij de eerstvolgende bandenwissel
**controle van de remschijven: zien er goed uit (wat is eigenlijk de minimumdikte? Heb ik nog niet kunnen terugvinden) edit: dikte nieuwe schijven voor & achter = 4.0mm, minimum-dikte voor & achter = 3.6mm
**controle werking van de lichten: OK
**controle algemene werking van het voertuig: OK (ik hoor niks rammelen, piepen tijdens het rijden & voel geen trillingen)
**controle veiligheidsschakelaars: de noodstop en de zijpootschakelaar werken
**vervangen olie & keerringen van de voorvork : ik zie geen olielekken dus is dit wel nodig na 22.500Km?
**controle wielen: er zit geen slag op en alle spaken klinken hetzelfde (controle op losse/gebroken spaken) + bandenspanning = OK (2,5Kg voor en achter) + profieldiepte = OK (2mm)
**controle sluiting bouten: OK want die controleer ik regelmatig en ik moet zeggen dat er af en toe een te los exemplaar tussen zit
**controle klemmen accu: OK
**controle synchronisatie cilinders: werkje voor de dealer :)
**controle brandstofbuizen: terwijl de benzinetank er bijna af was : geen barstjes of zo gezien = OK (indien lek zou je het niet eerder ruiken???)
**controle slijtage van de koppeling: die is OK

Gebruikt materiaal:



opvangbakken voor olie (doorgesneden bidons)
-plankje hout voor onder middenpoot
-sleutels:8,10, 13, 17, 19, 24mm (mijn favoriet is mijn ratel-set, dopsleutels dus: mijn "ervaring" leert me dat je met dopsleutels minder kans hebt bouten of moeren te "vermoorden". Ik let wel op met de kracht die ik zet, aangezien ik nog geen momentsleutel heb,...)
-inbussen,4, 5, 7, 10mm (de 7mm blijkt in weinig sets aanwezig te zijn)
-kruiskopschroevedraaier
-plattekopschroevedraaier
-universeeltang
-langbektang
-perslucht & bandenspanningsmeter
-WD40
-bougiesleutel
-maatbeker
-diktevoelers
-rietje
-moker
-koevoet
-onderhoudsschema (uit handleiding)
-trechter
-vodden/keukenpapier
-radio (ik kan niet werken zonder muziek)
-koffie, veel koffie,...

alles tesamengeteld gewerkte uren:5
kostprijs materiaal:150 Euro

eindnoot: kijk niet naar de schreifvauten: ik ben een technieker (van beroep) geen secretaresse LOL

Christiaan
« Laatst bewerkt op: woensdag 21 december 2011 - 15:34:12 door cvcaelen »
Gelogd
Plan for the worst,
hope for the best
and
take what you can get
Pagina's: [1]   Omhoog