cvcaelen
Vandege Forumwiet

als je je doel hebt bereikt ben je doelloos,...
|
 |
« Antwoord #27 Gepost op: Woensdag 08 December 2010 - 18:49:36 » |
|
Mooie samenvatting Koos  ik vertrouw niemand in het verkeer: degenen die ik zie en vooral degenen die ik niet zie vandaag weer twee keer bij m'n eigen mogen zeggen: "ziede wel, 'k had het kunnen denken!" 
|
|
|
|
|
|
Als je niet bang meer bent voor de dood geniet je pas ten volle van het leven.
|
|
|
|
Aladin
|
 |
« Antwoord #26 Gepost op: Woensdag 08 December 2010 - 16:57:36 » |
|
Hij zal gelijk hebben en grote kans dat het er ooit wel eens van gaat komen elke 5 jaar oid een herexamen. Maar ook dat zal niet zaligmakend zijn dus gaan we er standaard van uit dat we niet gezien worden tot het tegendeel blijkt, doen we aan anticiperen en bedenken wat we allemaal zouden kúnnen doen wanneer we in dat voertuig voor ons zaten. En trainen we onszelf op de onzinnigste situaties. Het "altijd een vluchtweg" hebben moet ook een automatisme hebben. We gaan niet kijken naar die auto die ineens op jouw baan komt. Aangezien dat menselijk is moet je dergelijk trainen en bij iedere tegenligger op bedacht zijn. Ongetraind ben je daar beslist niet klaar voor, ongeacht je ervaring in motorbeheersing. Professionele trainingsdagen volgen en jaarlijks een opfrissertje zou een verplichting mogen zijn. En dat zeg ik die vrij wars is van verplichtingen.
Mijn zoon is een stuk rustiger en verstandiger dan ik op zijn leeftijd was (en misschien nooit zal worden) en had dat zelf al ingepland toen die z'n rijbewijs haalde. De jongere broer van mij had dat allemaal niet nodig, hij keek wel uit. Is snachts verongelukt op de Guzzi van z'n vriendin (hij had zelf een Harley, moest wel he binnen die club en als beroeps tatoeëerder) op een manier zo uit het boekje. Waar je naar kijkt ga je heen dus 50 meter de ruimte om de bocht uit te vliegen maar wel die ene lantaarnpaal raken. Dat je denkt o nee niet die paal en omdat je er naar kijkt pak je die.
We kennen het van de middenstrepen op de weg. We trainen onszelf om tussen de witte strepen door naar de andere weghelft te gaan. Immers met vriesweer of gewoon nattigheid kun je er een aardige swieper van krijgen met plakstrepen. Nou ga er maar eens tussendoor als je naar zo'n streep kijkt, je moet echt bewust niet naar die streep kijken en de focus op het stuk ertussen houden.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
frans
Zeerveelposter

|
 |
« Antwoord #25 Gepost op: Dinsdag 07 December 2010 - 19:08:24 » |
|
onze mib is weer in form maar heeft zoals dikwijls overschot van gelijk mag ik aub nog in het verkeer of blijf ik beter maar ineens in bed? dit gezeik en viseren van groepen begint iedereen zijn voeten uit te hangen. Heb het daarbij niet alleen over motards. Ach, we zijn doodgewoon met veel te veel op een te kleine oppervlakte En hopen mensen menen om één of andere reden te moeten scoren. Omdat ze verkozen zijn, of betaald, of .... Of doodgewoon omdat het hufters zijn.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
men in black
Moderator
Meister Poster

|
 |
« Antwoord #24 Gepost op: Dinsdag 07 December 2010 - 17:20:15 » |
|
dus IEDEREEN maar dan ook IEDEREEN van voetganger, duwer van een kinderwagen, fietser,bakfietser, aanhangwagenfietser, wielerterrorist, brommerist, motorrijder, autorijder ( idd niet bestuurder want de meesten rijden mee met de auto ), buschauffeur en vrachtwagenchauffeur, de witte bestelwagens niet vergeten en de auto's met CD-platen enz... ( ik zal ongetwijfeld nog wat vergeten zijn ) om de vijf jaar naar de cursus en een evaluatie, neen geen examen, wel een evaluatie waar nadien dan een examen uit kan voortvloeien, vergeet ook niet een gehoorstest en een visustest te doen samen met reactiesnelheden van de betreffende ledematen. Verder nog een online-race met diverse participanten aan een F1-wedstrijdje ofzo via de PS3 of dergelijks, een economyrun en het om ter snelst twee banden verwisselen, weten waar je de sproeivloeistof moet bijvullen en bovenal een geëgaliseerde keuring voor alle voertuigen inclusief buggy, fietsen, brommers en alle andere voertuigen, onverwacht en niet een jaar van tevoren aangekondigd en de ELLEBOOG-generatie ( kijk eens rond, kindjes worden steeds meer en langer "gedragen" ) krijgen zowiezo 100 strafpunten. Plus 60jaar krijgen ook 100 strafpunten en de min 40jarigen ook. Enkel tussen de 40 en de 60 rij je vanaf nul 
|
|
|
|
|
|
Better be good to me!
|
|
|
|
Aladin
|
 |
« Antwoord #23 Gepost op: Dinsdag 07 December 2010 - 16:28:55 » |
|
Ja, ik heb al een motorbeheersingcursus gehad, en betaald met een opleidingscheque van onze regering, maar die heeft men nu net afgeschaft, omdat ze niet werkbevorderend zouden zijn , vreemd.......heel vreemd.
las vandaag dit onderzoek: Onderzoek: training beter dan ervaring Uit een onderzoek, dat gebruik maakt van een motorsimulator, blijkt dat een voortgezette motortraining betere resultaten scoort dan ervaring als het gaat om noodsituaties.
Voor het onderzoek werd een Triumph 675 gebruikt. De simulator is gebouwd door de University Nottingham’s Centre for Motorcycle Ergonomics & Rider Human Factors in Engeland. Er werden drie groepen motorrijders onderzocht.
Doel was een onderzoek naar gedrag, houding en vaardigheden gerelateerd aan motorervaring van verschillende groepen motorrijders. Hiervoor werd de simulator ingezet, die de deelnemers verschillende verkeerssituaties voorschotelde.
De groepen, beginners, ervaren en motorrijders die en training hadden gevolgd, doorliepen alle dezelfde scenario’s. daarnaast moesten ze in het lab opdrachten uitvoeren waarin hun perceptie van gevaarlijke situaties werd getest.
‘Het onderzoek is een van de meest uitgebreide in zijn soort,’ zegt Dr. Alex Stedmon van de Human Factors Research Group. ‘Het was voor onze afdeling Engineering een geweldige mogelijkheid om samen met de collega’s van de School of Psychology een onderzoek te doen dat alle motorrijders aangaat.’.
Uit de resultaten blijkt dat alleen rijervaring een motorrijders niet per se tot een betere rijder maakt. In sommige gevallen gedragen ervaren motorrijders zich niet anders dan beginners.
Motorrijders die een voortgezette rijopleiding hadden gevolgd, deden het beter. Hun positie op de weg was beter en ze anticipeerden en reageerden beter op mogelijke ongevalen. Ook hielden ze zich beter aan toegestane snelheden n reden ze betere bochtlijnen dan ervaren motorrijders en beginners.
‘Rijervaring helpt om motorrijders beter te laten rijden, maar motorrijders die getraind zijn hebben eerder door wanneer een situatie gevaarlijk wordt,’ zegt Dr. Alex Stedmon. ‘Getrainde motorrijders zijn ook betere stedelijke rijders. En ook op het platteland rijden ze sneller en veiliger.’
|
|
|
|
|
|
|
|
|
men in black
Moderator
Meister Poster

|
 |
« Antwoord #22 Gepost op: Donderdag 25 November 2010 - 16:59:28 » |
|
veilig thuis C, 't is al moeilijk genoeg in het huidige verkeer. Verder kunnen we hier zeker een hele Guzzi Café aan wijden en er een discussie-avond over maken  Ik heb mijn rijbewijs vanaf mijn 18de en kreeg de "thuisauto" mee om bvb naar de fuif, cinema, examens te "gaan". Cool, jazeker met een grijze Volga met ouderwetse Peugeot Diesel, snel, zeker niet, wheels ja dat wel, droog en warm dat ook, zelfs een goede radio-cassette ( voor de jeugd een lint waar je muziek kon opzetten ). I was the man, kon overal naartoe, brede achterbank  ect. En dan kon ik gelijk met een motor gaan rijden maar dat duurde toch wel even, zo rond mijn 24ste, eerst een 450 en dan naar een 1100 XS. Bangelijk, ik weet het niet, was me van geen kwaad bewust, racen, neen goed voortmaken ja. Ritjes in de Ardennen bvb, neen, woon-werk jaja. Met de jaren komt de ervaring en daar helpt geen enkele rijschool, vervolgopleiding enz aan. Vrijwillig aan screenings deelnemen ja ben ik voorstaander van, verplicht neen. Waar zijn al die ervaren, goed en defensief rijdende jongeren na hun verplicht rij-examen die ook verongelukken? Als mijn auto wordt afgekeurd na afstelling garage en ik dan naar een ander station rijd en daar wordt goedgekeurd??? Enz, enz, enz Controle moet en mag, maar de paljassen zullen ze niet pakken, hoe komt dat toch altijd? Er zijn tegenwoordig meer zatte flikken die wat veroorzaken dan dat ze service verlenen aan de gemeenschap! Ik wil gerust aan zulke opleidingen deelnemen al was het maar om mijn fouten te horen te krijgen en vooral om kneepjes, tips te ontvangen waardoor ik mijn motor van het moment, de Breva dus, beter beheers, beter zijn/haar mogelijkheden kan gebruiken en ook voor anderen geen onmiddellijk gevaar beteken. Ondertussen rij ik altijd met handschoenen, gekeurde helm, laarzen, broek en jas, mogelijkheden zijn legio voor alle seizoenen!
|
|
|
|
|
|
Better be good to me!
|
|
|
cvcaelen
Vandege Forumwiet

|
 |
« Antwoord #21 Gepost op: Donderdag 25 November 2010 - 14:01:58 » |
|
Wat is het probleem met die nummerplaat ? Die past op een California, in Duitsland en Engeland zijn ze nog groter. Verplichte kledij, alles met een E keuring mag je uit kiezen, dus no prob... bijkomende opleiding, is héél goed, anders komen sommige toch nooit buiten.... veiligheidskeuring, zelfs in the united states, waar alle bikers zijn vrijgevochten moeten ze naar de keuring. Regelgeving is heel goed, iedereen zeurt nu al dat er geen discipline meer is, waarom nog erger maken dan... en zodra Theo Beeldens zelf zijn eigen niet staat te bezatten, dan zal ik er misschien eens over denken..... en dit is gegroeid uit motards en deuil http://www.motosecure.be/Jan, de essentie van mijn dégout is de maniakale regeltjes-uitvinderij Waarom, als hij dan toch zo met onze veiligheid inzit, niet eerst *de putten vullen? *de (bij regenweer) veel te gladde belijning wegwerken? *de vangrails in bochten vervangen door vangplanken? *.... mijn bloeddruk gebied me het hierbij te laten, ik heb mijn concentratie straks nodig om veilig thuis te komen straks (sneeuw/natte sneeuw/hagel/regen/verblindende lichten van koekblikkers/gladde lijnen/putten/....) Christiaan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
wingman
|
 |
« Antwoord #20 Gepost op: Woensdag 24 November 2010 - 22:03:43 » |
|
Wat is het probleem met die nummerplaat ? Die past op een California, in Duitsland en Engeland zijn ze nog groter. Verplichte kledij, alles met een E keuring mag je uit kiezen, dus no prob... bijkomende opleiding, is héél goed, anders komen sommige toch nooit buiten.... veiligheidskeuring, zelfs in the united states, waar alle bikers zijn vrijgevochten moeten ze naar de keuring. Regelgeving is heel goed, iedereen zeurt nu al dat er geen discipline meer is, waarom nog erger maken dan... en zodra Theo Beeldens zelf zijn eigen niet staat te bezatten, dan zal ik er misschien eens over denken..... en dit is gegroeid uit motards en deuil http://www.motosecure.be/Wat is het probleem met onze huidige nummerplaten?Verplichte kledij,geen probleem.Opleidingen OK,laten we stellen vanaf 40 jaar om de zoveel jaar terug naar het examencentrum en kassa kassa. Vandaag de truck chauffeurs,morgen de motards en overmorgen de auto's. Veiligheidskeuring? Zeg me nu eens eerst wat ze gaan keuren en hoe. Waarom moet dat allemaal in wetten staan,weinig motards rijden met korte broek of t-shirt en weinig motoren zijn niet technisch in orde. En ik leef hier in België,niet in de united states en rij ook niet met een California.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janguz
Administrator
Meister Poster

|
 |
« Antwoord #19 Gepost op: Woensdag 24 November 2010 - 19:30:38 » |
|
Wat is het probleem met die nummerplaat ? Die past op een California, in Duitsland en Engeland zijn ze nog groter. Verplichte kledij, alles met een E keuring mag je uit kiezen, dus no prob... bijkomende opleiding, is héél goed, anders komen sommige toch nooit buiten.... veiligheidskeuring, zelfs in the united states, waar alle bikers zijn vrijgevochten moeten ze naar de keuring. Regelgeving is heel goed, iedereen zeurt nu al dat er geen discipline meer is, waarom nog erger maken dan... en zodra Theo Beeldens zelf zijn eigen niet staat te bezatten, dan zal ik er misschien eens over denken..... en dit is gegroeid uit motards en deuil http://www.motosecure.be/
|
|
|
|
« Laatste verandering: Woensdag 24 November 2010 - 19:45:44 door Janguz »
|
|
Alweer JanGuz ®
|
|
|
wingman
|
 |
« Antwoord #18 Gepost op: Woensdag 24 November 2010 - 19:24:12 » |
|
Dit kreeg ik vandaag per mail toegestuurd. Indien er mensen zijn die eens het fijne ervan willen weten(pro en contra's),iedereen is welkom.
Beste Motorrijders, Vrienden,
De laatste tijd is er nogal veel heisa over alle regelkes die men ons, motorrijders en -rijdsters wil opleggen.
Dan heb ik het hier over de nummerplaten, de fluovestjes, de verplichte kledij, maar ook andere maatregelen: bijkomende opleiding voor oudere motorrijders, periodieke veiligheidskeuringen, ...
Wij horen ook meer en meer de vraag komen, hoe zit dat nu allemaal, gaan wij dat allemaal maar zo laten? Of gaan we betogen?
Hoe zit het nu allemaal met die nieuwe wetten. Komen die erdoor? Zijn die er al door?
Wat vinden jullie ervan?
Vinden jullie het nodig te gaan betogen? Of vinden jullie die wetten allemaal goed? Vaak wordt op forums daarover gesproken, maar wat vinden jullie ervan?
Graag hadden we uw mening daarover gekregen. Daarom nodigen wij jullie uit op woensdag 8 december 2010 in ’t Katspel in Boezinge.
Theo Beeldens wil jullie mening persoonlijk kennen. Daarom komt hij die dag een uitleg geven en U, motorrijder en motorrijdster, aanhoren.
Gaan wij betogen of niet?
Kom uw persoonlijke mening geven!
8 december 2010 om 20.00 uur
’t Katspel
Diksmuidseweg 411
Boezinge
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janguz
Administrator
Meister Poster

|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: Woensdag 24 November 2010 - 19:14:14 » |
|
Ik ben geen voorstander van MAG, samen sterk , dat wel, dat zei Hitler ook. En veel populistische voorstellen, liefst zonder helm en zonder veiligheidskledij.
Ik ben een keertje in Brussel geweest bij een optocht van "motards en deuil" die bestaan nog. bestond daar maar een Vlaamse tegenhanger van.
MAG is zoiets als de vakbond voor motorrijders, maar voor mij de verkeerde........
|
|
|
|
« Laatste verandering: Woensdag 24 November 2010 - 19:36:59 door Janguz »
|
|
Alweer JanGuz ®
|
|
|
men in black
Moderator
Meister Poster

|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: Woensdag 24 November 2010 - 14:03:59 » |
|
dit ben ik "nog niet beu: ik betaal voor de Breva 1200ABS BA verzekering € 100, zonder rechtsbijstand, wel met pechverhelping bij een ongeval, Touring Verzekeringen. Mijn rechtsbijstand is uit elke polis gehaald en samengebracht in één aparte rechtsbijstandverzekering inclusief particuliere geschillen, bvb aankoop wasautomaat, garantieproblemen enz. Ben benieuwd wat jullie betalen, na kortingen, ect?
|
|
|
|
|
|
Better be good to me!
|
|
|
|
Aladin
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: Woensdag 24 November 2010 - 10:55:31 » |
|
Ik ben zeker groot voorstander van dergelijke VRO dagen, heb er in verleden diverse gedaan incluis certificaat. Onze eigen vro en nu sinds 2 jaar die van de politie Antwerpen zie ik enkel als een mooie jaarlijkse opfrisser.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cvcaelen
Vandege Forumwiet

|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: Woensdag 24 November 2010 - 07:28:36 » |
|
Koos, in Tongeren bij de opleiding kregen we wel een attest, cursus kostte toen € 150 min aftrek van opleidingscheque van € 75, die nu wegvalt.... En sommige bieden boven op dat attest een behoorlijke korting op je verzekering.  lid zijn van de MAG + gevolgde screening & één VRO = deftige korting op verzekering 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Janguz
Administrator
Meister Poster

|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: Dinsdag 23 November 2010 - 21:05:36 » |
|
Koos, in Tongeren bij de opleiding kregen we wel een attest, cursus kostte toen € 150 min aftrek van opleidingscheque van € 75, die nu wegvalt.... En sommige bieden boven op dat attest een behoorlijke korting op je verzekering. 
|
|
|
|
|
|
Alweer JanGuz ®
|
|
|
|