Donderdag 17 Mei 2012 - 21:29:30 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: De 10e editie van de prima vera rit, zondag 29 april - Francorchamps, route du circuit Francorchamps.

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: winterrit 13 februari  (gelezen 991 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Aladin
Meister Poster

« Antwoord #9 Gepost op: Dinsdag 15 Februari 2011 - 09:31:51 »

bolletje-pijltje roadbook ben ik nooit een fan van geweest.
een enkeling zorgt voor veel aanvullende informatie maar meestentijds ben je de klos bij een omleiding.
Daarbij is niet elk symbool altijd even logisch en zit je met regelmaat te twijfelen.
Met een rit door de woestenij is de pijl wel handig waarschijnlijk.

http://motorforum.demotorsite.be/viewtopic.php?f=2&t=7248

Zo te lezen heeft de nieuwste versie wel mogelijkheid naar tankstations etc te navigeren middels pijl.

Zeker met je reisplannen denk ik dat je jezelf nodeloos beperkt met dit achterhaalde systeem.

big twin
Meister Poster

« Antwoord #8 Gepost op: Maandag 14 Februari 2011 - 22:48:53 »

Om 11h had ik met Heijo afgesproken aan een tankstation in Merelbeke om samen naar Beerse te rijden.
Ergens schrok ik toen ik de Guust de parking zag opdraaien want het is een oudje,
de Guust bedoel ik Smiley
Eerst tanken en weg,
euh
als het oude Guustje (27 jaar) wil starten.

Haha Christiaan, die ouwe T5´s zijn niet kapot te krijgen

blijf lachen wat je ook doet
men in black
Moderator
Meister Poster

« Antwoord #7 Gepost op: Maandag 14 Februari 2011 - 20:33:03 »

Is niet echt on-topic en verscheen eerder in Il Giornale, enkele updates: je kan ondertussen wel een adres intikken en goto rijden. De Tripy2 doet alles wat makkelijker maar ik weet nog steeds niet of deze ook Garmin of TT GPX bestanden aankan, omgekeerd kan Garmin dit wel, zie bvb Primavera, gemaakt met behulp van Tripy2 ondertussen.

Better be good to me!
men in black
Moderator
Meister Poster

« Antwoord #6 Gepost op: Maandag 14 Februari 2011 - 20:29:41 »

TRIPY of GARMIN?

Ik denk dat de club eind 2006 een Tripy heeft aangekocht welke door de MGCB-leden kan ontleend worden wanneer ze een rit organiseren voor de club.
Nu, wat is dat eigenlijk een Tripy? Het toestel werkt wel via  satellieten zoals een Garmin GPS maar je kan er geen adres intikken om je daarna ernaar toe te laten leiden via beeld en/of spraak, dat kan je wel met een Garmin.
Wat kan je er dan wel mee doen? Je krijgt er een softwareprogramma bij, nl . Road-tracer en met dit programma kan je net zoals met het softwareprogramma van Garmin nl. Mapsource, een route uitstippelen die je graag wilt rijden, je bewaart deze route en dan kan je er twee dingen mee doen, ten eerste kan je de route via een usb-kabel naar je Road-master (= het toestel dat je onderweg via satelliet begeleidt om je route te rijden) uploaden en dan rij je “bolleke-pijl-systeem via een scherm.
Ten tweede kan je er een roadbook van laten uitprinten zoals deze vroeger “handmatig” werden gemaakt (zie ook de rit van Guy De Wever), dus je hoeft niet meer deze rit eerst te rijden om elke km-tussenstand te noteren, een schets te maken van het bedoelde kruispunt enz.
Neen, het grote voordeel van Tripy is tweeledig: je kan zonder één meter te hebben gereden een route uitwerken, deze bewaren, doorsturen naar je toestel en/of naar andere Tripy bezitters, en belangrijk voor fervente roadbook-rijders: je kan een papieren roadbook uitprinten voor diegenen die gewoon op “bolleke-pijl” willen rijden, althans dat is de theorie.
Nu de praktijk: het uitgeprinte roadbook met km-tussenstanden, een mooie tekening van de kruispunten en aanduidingen over straatnaam, plaatsnaam klopt in die zin zoals de programmeurs er een aantal parameters erin hebben gezet.
Voor bvb de Frans-Vlaanderen rit van september heb ik deze rit thuis op de pc voorbereid, aan iemand gevraagd om deze rit eens een keer uit te proberen en dan aanpassingen aan de route doorgevoerd. Tot zover geen “vuiltje aan de lucht”.
Als je deze route via het toestel Tripy Road Master rijdt hoef je eigenlijk verder niets meer te doen, tenzij je weet dat er op je route bezienswaardigheden, tankstation, hotels enz. zijn die je absoluut niet wilt missen dan kan je deze vrij simpel aan je route bijvoegen en er een symbool aan geven (en er zijn er vele waar je uit kan kiezen) en voila het staat er allemaal op, even laten herberekenen en de route is echt klaar, een bezigheid voor de donkere winteravonden.
Rij je de route met Tripy zelf dan krijg je op het scherm bolleke-pijl symbolen en de afstand tot het volgende symbool, mocht je je toch nog vergissen dan zal je via een pijl weer naar de juiste richting geleid worden.
Geen pratende dame, geen kleurenscherm, wel duidelijk afleesbaar en dankzij Ram-mount op de meeste motoren te plaatsen en een batterij die het zeker een hele dag uithoudt, je kan er trouwens geen voeding op plaatsen, opladen van de batterij gebeurt aan het stopcontact.
Nu waar zit dan het vuiltje aan de lucht, wel carthografisch materiaal is beperkt zowel voor Tripy als voor Garmin.  Wat op de pc een evenwaardige straat lijkt kan groter, kleiner zijn, rotondes zijn nog niet overal aangeduid enz. Voor Garmin is dit geen probleem je volgt de gekleurde route en wijk je er door omstandigheden zoals wegwerkzaamheden of de straat is net verboden rijrichting geworden van de uitgewerkte route af dan rij je gewoon via enkel aanpalende straten terug naar je gekleurde route op je scherm en je kan verder. Voor Tripy moet je dan de pijl volgen die je naar het volgende roadbookpunt wijst, lijkt wel op kompas-rijden.
Anders is het natuurlijk wanneer je de route rijdt met de uitgeprinte versie van het roadbook. In de praktijk betekent het dat je een aantal punten kan verwijderen maar dat je ook een aantal punten moet bijvoegen omdat je dit noodzakelijk vindt om iedereen op de juiste route te laten rijden of omdat een aantal kruispunten in de realiteit toch wel anders zijn dan het voorgestelde symbool van Tripy en die je dus moet aanpassen vooraleer je het roadbook uitprint en anderen ermee laat rijden.
Oefening baart kunst wordt er gezegd en inderdaad vergde het Ardennen-offensief nog drie voorbereidende ritten om alles zo correct mogelijk te registreren dan heb ik nu aan twee ritten genoeg, denk ik, voor de Frans-Vlaanderen rit om tot een sluitend papieren roadbook te komen dankzij de hulp van de vrouw die twee keer de rit met de auto heeft meegereden om ofwel te schrappen, te veranderen en/of bij te voegen.
Thuis deze zaken software-matig invoeren en een tweede versie laten uitprinten om ter controle het roadbook nog eens te rijden en deze keer enkel het papieren roadbook als leidraad gebruiken om er zeker van te zijn dat het allemaal wel klopt in zoverre dat km-tellers gelijk zijn (neen dus). Diegenen die meerijden tijdens een rit en gebruik maken van het papieren roadbook hebben een aantal kwaliteiten nodig om de rit tot een goed einde te brengen, nl. een roadbook kunnen lezen, interpreteren en een kaart bij hebben mochten er kermissen, werken enz. zijn die de route even verstoren.
Nog een voordeel van Tripy is net zoals bij Garmin dat je een route kan rijden en deze wordt dan via het toestel geregistreerd (herinner je Hansje en Grietje en de broodkruimeltjes), je laadt dit dan op je pc en je kan er dan een route van maken en het grote voordeel van Tripy t.o.v. Garmin, het is uitwisselbaar met Garmin, dus ik kan met de gegevens van Tripy een route maken binnen hun software zodat ook Garmin-rijders deze route kunnen downloaden en op hun toestel plaatsen, omgekeerd van Garmin naar Tripy kan helaas niet.
Nu is binnen de club het gebruik van Tripy eerder beperkt en daar zou ik toch graag
verandering in willen zien.
Organiseer je een rit voor de club en wil je er een roadbook van maken gebruik dan het toestel om te registreren, de verantwoordelijke kan deze triplog dan omzetten in een route zowel voor de Garmin-rijders als de “papieren roadbook-rijders”. Je krijgt dan een Adobe-bestand doorgemaild van de verantwoordelijke welke je dan ter controle eens kan rijden, liefst met een auto en passagier die je helpt het roadbook nog te verbeteren enz.. Geef deze wijzigingen door en je roadbook is klaar aantal km, tussenstanden, waar tanken, opletten enz, je hoeft geen gebruik van Exell en eigen getekende symbolen te gebruiken.
Je kan trouwens via internet voor vele ritten gemaakt door andere motorrijders zowel voor Garmin (de meeste) als Tripy de bestanden downloaden en bewerken voor eigen gebruik.
Zelf gebruik ik een Garmin Zumo 550 BT, uiterst geschikt voor motor (gecombineerd met de Scala Rider Solo) en auto. Een beperkte autonomie van batterij, echter wel voorzien van voeding en wordt tijdens het gebruik opgeladen, een prachtig toestel en gemakkelijk te bedienen.
Een Tripy als particulier zie ik niet zitten of je moet aan bepaalde wedstrijden meedoen waar enkel Tripy-bestanden worden gegeven aan de deelnemers of je bent een fervent off-roadrijder (Paris-Dakar en ook kleinere evenementen) dan is Tripy uiterst geschikt, ook natuurlijk om je papieren roadbooks op een professionele manier klaar te maken voor collega-motorrijders.

Men in black

Better be good to me!
cvcaelen
Vandege Forumwiet

als je je doel hebt bereikt ben je doelloos,...

« Antwoord #5 Gepost op: Maandag 14 Februari 2011 - 11:12:51 »

Heb je in ieder geval genoeg grip of tmoet beneden de bar komen smiley

Christiaan, dat ding(PDA) werkt zeker op windows mobiel? Die moet je namelijk met regelmaat geheel resetten en zeker geen lange tunnels mee door of teveel anders rijden dan het ding aangeeft want dan loopt de software geheid vast.
De Garmin en TT werken op Linux.

'k weet het , Koos,

maar je kent me, hé
altijd iets anders willen proberen: anders heb ik niks te schrijven Smiley

als ik me een "echte" motor-GPS koop heb ik eerder de neiging om voor de Trippy te kiezen:
qua prijs gelijk aan de Garmin of TT
met de nieuwe software-updates qua mogelijkheden ook gelijk
mogelijkheid om road-books te printen
30 uur op 1 set batterijen => niet per sé een voeding via de motor nodig

als nadeel zou je het oubollig uiterlijk kunnen noemen
het zwart-witte LCD-scherm (tegenover de Garmin en de TT), maar wel onder alle omstandigheden perfekte leesbaarheid.

Twijfels
en ondertussen met m'n ouwe getrouwe Magellan perfekt navigeren naar eender welk punt op aarde

Christiaan

Als je niet bang meer bent voor de dood
geniet je pas ten volle van het leven.
Aladin
Meister Poster

« Antwoord #4 Gepost op: Maandag 14 Februari 2011 - 11:04:20 »

Heb je in ieder geval genoeg grip of tmoet beneden de bar komen smiley

Christiaan, dat ding(PDA) werkt zeker op windows mobiel? Die moet je namelijk met regelmaat geheel resetten en zeker geen lange tunnels mee door of teveel anders rijden dan het ding aangeeft want dan loopt de software geheid vast.
De Garmin en TT werken op Linux.

night rider
Zeerveelposter
**

« Antwoord #3 Gepost op: Maandag 14 Februari 2011 - 10:52:23 »

Heb ontdekt dat ik heel die rit met te weinig druk in men voorband gereden heb Grin

... when they fly, through the night, as beautiful nighttime birds ...
cvcaelen
Vandege Forumwiet

als je je doel hebt bereikt ben je doelloos,...

« Antwoord #2 Gepost op: Maandag 14 Februari 2011 - 08:28:20 »

Het was zeker fijn !

Om 11h had ik met Heijo afgesproken aan een tankstation in Merelbeke om samen naar Beerse te rijden.
Ergens schrok ik toen ik de Guust de parking zag opdraaien want het is een oudje,
de Guust bedoel ik Smiley
Eerst tanken en weg,
euh
als het oude Guustje (27 jaar) wil starten.
Maar Heijo kent zijn oude dame en haar kuren en na wat gefoefel onder het zadel weerklonk het bekende groffel.
En wijle weg.
Ik nam de kop want ik , alee de PDA met GPS-software, kende de weg.
Rustig tempo, we hadden tijd.
Net na de oprit in Laarne was ik Heijo "kwijt" : hij zat wel echt ver achter...
Gestopt aan de praatpaal juist voor de oprit E17,
een paar 100 meter achter me zag ik Heijo weer onder het zadel "foefelen"
maar weinig later kwam hij al afgetuft en gaf me teken dat alles onder kontrole was.
Wijle were weg,
maar ikke om de paar Km in de achteruitkijkspiegel kijken om te zien of we nog tesamen waren.
Verder een vlekkeloze rit,
beetje fris, maar 't is nog winter , hé?
Droog, da's 't bijzonderste.
Rond Wommelgem viel me op dat de PDA-GPS rare sprongen maakte,
ik wist dat we de afrit Lille moesten nemen,
maar eens de afrit genomen en richting Wechelderzande gekozen gaf de GPS-PDA er de brui aan.
Damn
Oh, een Guuszt in de verte,
onmiskennelijk een Cali
volgen!
Vlimmeren, en daar kwamen we naast..............
René te staan aan de rooie lichten Smiley
Beetje later waren we aan't verzamelpunt
en al lang niet meer de eerste.
Het is steeds een blij weerzien met oude bekenden en splinternieuwe gezichten.
De groep werd gezellig groot, zo'n 25 moto's schat ik en twee zijspannen.
13h00 vingen we de rit aan,
een nieuwe zijspanrijder werd zo veel mogelijk vooraan gepositioneerd om het hem zo makkelijk mogelijk te maken.
De baantjes waren goed, met een stukje off-road als middenstukje (lees: niet geasfalteerde bosweg met vele putten en plassen).
Lap, daar gingen de mooi gepoetste en opgeblonken moto's.
Al viel het achteraf bekeken wel mee met het vuil.
In de pauze in Geel werd gezellig bijgepraat en de plannen voor het komende jaar uiteen gedaan.
En de nieuwe zijspannen werden eens van dichter bekeken,
en bleek dat zelfs gerenomeerde zijspanbouwers wel eens een serieuze steek laten vallen.
Heijo heeft ook kennis gemaakt met de Belgische bureaukratie: hij is al 4 maand aan't proberen zijn Guustje ingeschreven te krijgen in Belgie, men stuurt hem op z'n ambtenaarees professioneel van't kastje naar de muur Sad  .
Komt wel goed
ooit,...
Terug naar Beerse,
tweede stuk van de rit
iets minder mooie zichten en wat meer rechte stukken.
Maar tot mijn  blije verassing passeerden we het vliegveld van Weelde,
daar heb ik in mijn jonge jaren nog ge-zweefvliegt, of is het zweef-gevlogen?
Met een ASK-13, een houten geraamte met doek (!) overspannen,
zette je je voeten verkeerd, zat je buiten!
Heeeeeeeeeeeel mooie herinneringen aan die tijd.
Bij terugkomst aan café Den Bierpot bleek die al vol te zitten met stamgasten die naar een life-optreden kwamen kijken.
Heijo en ik hadden maar een paar woorden nodig om te beslissen maar direkt huiswaarts te keren,
Guy was van hetzelfde gedacht en besloot ook mee richting Merelbeke (en hij dan verder naar Zulte) te rijden.
De ganse tijd van de rondrit verloor de GPS-PDA de "fix" met de satelieten: geen signaal.
Nu om naar huis te rijden kon ik de route instellen,
maar "just to be sure" reed Guy met z'n Garmin voorop.
Net voor de Kennedy-tunnel was het game-over, komplete blokkage van de PDA.
En ik dacht hem te gebruiken voor m'n reisje in Mei,
totaal onbetrouwbaar dus,...
Landkaarten van de streken waar ik wil rijden heb ik al, ik zal die maar gebruiken zekers?
En Heijo zijn oude dame?
De ganse rit + terugrit geen enkel probleem meer gehad. Respekt!

Dus ja,
de kop is eraf,
het startschot van het 30-jarige MGCB is gegeven,
de volgende afspraak zal de Openingsrit zijn
met de onthulling van de nieuwe wedstrijd: " Wie Guust, die vindt".
Be there !

Christiaan

note to self: vergeet de volgende keer je fototoestel niet!!!
« Laatste verandering: Maandag 14 Februari 2011 - 10:16:58 door cvcaelen » Gelogd

Als je niet bang meer bent voor de dood
geniet je pas ten volle van het leven.
Jan van Rheenen
Veelposter
*

« Antwoord #1 Gepost op: Zondag 13 Februari 2011 - 22:34:12 »

De afwezigen hadden ongelijk!

Dit was eigenlijk een voorjaarsrit, prima weertje, leuke rit. Rit nummertje één is binnen. Op naar de beker...

Jan
Janguz
Administrator
Meister Poster

« Gepost op: Zaterdag 12 Februari 2011 - 20:03:37 »

wanneer ?
zondag 13 februari · 13:00 - 17:00
Locatie    Café Den Bierpot
Antwerpseweg 74
Beerse, Belgium
Gemaakt door:    
Moto Guzzi club België.

Het moment om de Guzzi-move te doen en met je Guzzi de allereerste rit van de MGCB mee te rijden. Vorig jaar afgelast wegens te slecht weer, wat zal het dit jaar zijn? Sneeuw is er al genoeg geweest, dus wordt dit jaar er ééntje van zon en positieve temperaturen?
Start- en eindpunt zie locatie, tussenstop na 60 km, Café Den Bagger, Turnhoutseweg, Geel ( Ten Aard )
« Laatste verandering: Zondag 13 Februari 2011 - 06:46:16 door men in black » Gelogd

Alweer JanGuz ®
Pagina's: 1   Omhoog
  Print  

Ga naar: