Hey Blue Thunder, welkom op het Guzzi forum! Zijnde het Guzzi forum moet je hier geen al te objectieve antwoorden verwachten

Maar ik ga het toch proberen.
Ik rij zelf met een V11 Le mans en gebruik hem dagelijks voor woon-werk verkeer, zowel winter als zomer. Naar mijn mening gaat er niets boven een Japanner: degelijk, betrouwbaar, bijna perfect. Mijn vorige fiets "deed het gewoon": kettings smeren, om de x km nieuwe olie op gooien en filter vervangen. Toch minstens 2x per jaar kuisen met de hogedrukreiniger erop. En dan zo af en toe eens binnen brengen voor groot onder- houd.
Nu moet ik zeggen dat uit mijn ervaring (anderen gaan dit misschien tegen spreken) de Guzzi toch iets meer zorg vereist (ik was hem bv niet met de hogedrukreiniger) en kans dat er bij een Guzzi je eens in de steek laat toch groter is dan een Japaner, al moet dit niet overdreven worden, vooral te maken door een gebrekkige kwaliteitscontrole vanuit de fabruik (Luigi) als is dit serieus verbeterd sinds Moto Guzzi onder Piaggio zit.
Mijn Guzzi is nog van voor het Piaggio tijdperk en sinds zijn eerste winter toch al regelmatig binnen geweest (buitenom de 10.000km onderhoudsintervals)

. Het is nog afwachten wat de volgende winter zal geven... Van de Griso heb ik echter nog geen "gekende" problemen vernomen buiten de terugroepactie van de eerste 8v blokken (opletten dus bij het kopen van een tweedehands).
Desondanks dit heeft Moto Guzzi toch een trouwe aanhang. Waarom? Voor mij heeft het blok iets rudimentairs, het is niet het afgelikte 4-in-lijn blok dat je vindt bij andere fietsen. Nee, een vette V-twin die heel de fiets van links naar rechts doet schudden bij het wachten aan de verkeerslichten. Een blok dat 'leeft', eentje dat je koud zachtjes op temperatuur laat komen om daarna lekker in toeren te jagen met een vette 'bwaaaap' sound. Eentje dat anders reageert bij heet zomerweer dan bij koud lenteweer en zijn tijd nodig heeft om op temperatuur te komen in de winter. Dat karakter maakt de Guzzi voor mij zo uniek en vind je niet bij de perfect afgelikte watergekoelde 4-in-lijn motoren die nu op de markt zijn. Het maakt mij heel vergeeflijk voor andere kwalen

Eens op temperatuur komt het race verleden van Moto Guzzi naar boven en laat het zich (ondanks het iets grotere gewicht) toch lekker door de bochten sleuren. Het koppel is heerlijk, en het classic design een statement

Moest ik nu op zoek zijn naar een nieuwe motorfiets zou het een Grisotto worden met clip-ons, windscherm en tankszak. Perfect om door de file te rijden