geen probleem Christiaan, om even bij weg te dromen. Was de man alleen of was er iemand bij? Heeft tijdens zijn tocht, geregeld scenariootjes gemaakt om te filmen, dat vraagt al ervaring en kennis van hoe wil ik wat overbrengen? Fotootjes maken en positie motorfiets, oké, dat lukt me wel, filmpjes maken heb ik nog niet echt geprobeerd met een motorfiets of een motorreis, filmpjes op zich lukt me ook vrij aardig. Denk maar even: ik rij door een vallei: camerapunt kiezen, toestel plaatsen, programmeren en dan terugrijden om rijdend gefilmd te worden, enz, dat doe je niet op vijf minuten.
Ik denk dan aan de C&A - reis in mei: een aantal doelen zijn gesteld en zullen worden gefotogafeerd, ongetwijfeld komen we nog "zichten" in beeld, ga je dan telkens stoppen, posities kiezen, ensceneren?! Of hoe een reis per motor een docu-reis kan worden, zal het mijn plezier verhogen of net verminderen om toch maar "niets" te missen? De toekomst zal het uitwijzen!
Als je een fotoreportage wilt maken van een reis, is het grote probleem inderdaad het tijdverlies. Je passeert ergens waar het ontieglijk mooi of interessant is en wil er een foto van maken.
Met de auto is dit snel gepiept, maar met de moto:
Stoppen
Moto op de pikkel langs de kant (als dat al mogelijk is gezien soms het terrein)
Afstappen, handschoenen uit, helm af, topkoffer open of waar het toestel ook moge zitten.
Foto nemen
Gans de procedure in omgekeerde volgorde.
Na de 3de foto: dikwijls van laat maar zitten.
Daar zijn volgens mij geen oplossingen voor, tenzij het toestel zo dicht mogelijk bij de hand houden.
En nadien hoe dan ook de vraag: waar is die foto nu weer genomen (geotagging in het schoon Vlaams)?
Daar zijn er wel een aantal oplossingen, waarover ik het vroeger al even gehad heb:
- De eenvoudigste, goedkoopste en snelste: je rijdt meestal op gps veronderstel ik – dan neem je gewoon een foto van je gps scherm (coördinaten) vlak na je eigenlijke foto. Zo deed ik het tot voor kort.
- Er zijn toestelletjes in de handel die je kunt gebruiken voor je positiebepaling en waarvan je de klok gelijk zet met die van je fototoestel. Aan de hand van de tijd, weet je dan nadien waar de foto is genomen, er zijn ook progjes die automatisch voor de synchronisatie kunnen zorgen. Even googelen.
- Er zijn dongles (soort usb stickjes) te koop die je in bepaalde toestellen kunt stoppen of aan je toestel koppelen voor je positiebepaling. Is zeer toestelgebonden. Even googelen
- Of een toestel kopen met ingebouwde gps bepaling. Heb er recent zo een gekocht. Leuk speeltje.
http://www.sony.be/lang/nl/product/dsc-h-series/dsc-hx100vVeel succes.