Guzzi Forum van de MGCB

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

winterrit zondag17 februari

Pagina's: [1] 2   Omlaag

Auteur Topic: Help ! Sputterende motor  (gelezen 12863 keer)

cvcaelen

• Meister Poster
  • na je 50ste hoef je niet meer volwassen te worden!
Re:Help ! Sputterende motor
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 04 augustus 2011 - 20:29:59 »

die bekabeling word achteraf verkeerd gelegd door de doe het zelver, soms zelfs tegen een bougiekabel aan, dan vraag je sowieso om troubles.
trouwens in mijn ford ligt ook e.a. vast met tie wraps hoor, en da's al eentje van 14 jaar

voor de splinternieuwe V7 classic is twee jaar terug een soort van terugroep geweest (technisch bulletin bij eerstvolgend onderhoud) wegens een van het fabriek uit verkeerd geplaatste kabel (te dicht bij de bobines) waardoor bij sommige moto's (niet allemaal) spontaan en compleet willekeurig de gevreesde gele motorstoringslamp ging branden.
'k wil maar zeggen dat de doe-het-zelver niet altijd de schuldige is.
Guzzi's en elektriek, het blijft een moeilijk huwelijk "insert BIG smile"

maar,
we wijken af
Plan for the worst,
hope for the best
and
take what you can get

Janguz

• Administrator
  • Meister Poster
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 04 augustus 2011 - 19:45:32 »

die bekabeling word achteraf verkeerd gelegd door de doe het zelver, soms zelfs tegen een bougiekabel aan, dan vraag je sowieso om troubles.
trouwens in mijn ford ligt ook e.a. vast met tie wraps hoor, en da's al eentje van 14 jaar
Alweer JanGuz

night rider

• Vandege Forumwiet
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 04 augustus 2011 - 18:37:41 »

Er word inderdaad met trots gesleuteld, vroeger was dat redelijk makkelijk, tenminste, als je niet met een rotor zat, wat ook niet voor de eerste beste sleutelaar was, tegenwoordig kan je zelfs al een boel om zeep helpen met een batterij te vervangen, wat kinderspel lijkt. en als je gewoon al eens kijkt hoeveel kabels er verkeerd liggen, of vastgemaakt met ty raps, een sensor is direct het noorden kwijt als hij last heeft van inductiespanning, als je wat verprutst, zeg dat dan ook tegen de dealer, want als hij moet zoeken, dan word dat verrekend bij z'n werkuren.

Een beteke off-topic, maar:

Die tie-wraps heb ik nooit gesnapt. Kijk naar eender welke Japanse motorfiets en het frame is mooi voorzien van klemmen voor de bekabeling en boxen waar connectoren in samen komen. Wat doen ze bij de Italianen: tie-wraps! (Toch bij de twee modellen waar ik mijn handen al aan heb vuil gemaakt). Als er hierdoor kabels verkeerd liggen dan noem ik dat lazy-designed.

Voorts moet die inductiespanning niet overdreven worden (denk ik). Ten eerste is alles gelijkspanning en ten tweede lopen veel kabels ook gewoon naast elkaar in de kabelboom. Het enige waar ik eventueel problemen kan zien zijn de bougiekabels of van de kabels tussen alternator en spanningsregelaar. Ik vind het trouwens wel een interessant onderwerp. Kga dit weekend even een paar oude boeken boven halen om bijvoorbeeld het effect eens na te rekenen van 10cm bougiekabel naast 10cm kabel van een of andere sensor (5V).
1998 Yamaha Diversion XJ600S
2001 Moto Guzzi V11 Le Mans
2013 Moto Guzzi Stelvio NTX

armatrading

« Reactie #16 Gepost op: donderdag 04 augustus 2011 - 00:17:22 »

TPS en tuning van uw smoorlichamen nameten zouden eigenlijk eenvoudige taken hoeven te zijn waarvan je eigenlijk niet eens hoeft te sleutelen aan uw motorfiets, zeker niet bij een Guzzi, alles is makkelijk bereikbaar. Zouden, want:
Voor de TPS te regelen weet ik niet ofdat er een makkelijke manier is voor de thuissleutelaar om dit de doen. (Zoals ik al gezien heb via een speciale functie van de ECU op toerenteller van sommige Yamaha's). Ik probe gewoon met een voltmeter op de connector, maar dan moet je wel de juiste waarden weten. Om uw trottle balance na te meten heb je zoiets als dit http://www.carbtune.co.uk/Images/SSL11411s.jpg nodig (is wel handig in huis te hebben).
Daarmee dat ik je makkelijkshalve naar de dealer verwees ;-)

Die Carbtune is eigenlijk gewoon een  veredelde drukmeter.
Kan je eigenlijk zelf maken als je wil.
Sommige duurdere zijn met een kwikvulling(S.G is hoog dus kan het toestel kleiner gehouden worden)
Nu worden ze meestal elekronisch gebruikt Bv. Testo is 1 van de betere toestellen.

Janguz

• Administrator
  • Meister Poster
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 03 augustus 2011 - 19:35:47 »

Er word inderdaad met trots gesleuteld, vroeger was dat redelijk makkelijk, tenminste, als je niet met een rotor zat, wat ook niet voor de eerste beste sleutelaar was, tegenwoordig kan je zelfs al een boel om zeep helpen met een batterij te vervangen, wat kinderspel lijkt. en als je gewoon al eens kijkt hoeveel kabels er verkeerd liggen, of vastgemaakt met ty raps, een sensor is direct het noorden kwijt als hij last heeft van inductiespanning, als je wat verprutst, zeg dat dan ook tegen de dealer, want als hij moet zoeken, dan word dat verrekend bij z'n werkuren.
Alweer JanGuz

night rider

• Vandege Forumwiet
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 03 augustus 2011 - 14:48:42 »

TPS en tuning van uw smoorlichamen nameten zouden eigenlijk eenvoudige taken hoeven te zijn waarvan je eigenlijk niet eens hoeft te sleutelen aan uw motorfiets, zeker niet bij een Guzzi, alles is makkelijk bereikbaar. Zouden, want:
Voor de TPS te regelen weet ik niet ofdat er een makkelijke manier is voor de thuissleutelaar om dit de doen. (Zoals ik al gezien heb via een speciale functie van de ECU op toerenteller van sommige Yamaha's). Ik probe gewoon met een voltmeter op de connector, maar dan moet je wel de juiste waarden weten. Om uw trottle balance na te meten heb je zoiets als dit http://www.carbtune.co.uk/Images/SSL11411s.jpg nodig (is wel handig in huis te hebben).
Daarmee dat ik je makkelijkshalve naar de dealer verwees ;-)
1998 Yamaha Diversion XJ600S
2001 Moto Guzzi V11 Le Mans
2013 Moto Guzzi Stelvio NTX

Phil

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 03 augustus 2011 - 13:56:36 »

Ik weet het Aladin.
Ik zal het zeker testen. Bedankt voor de tips!
Mvg

Aladin

• Global Moderator
  • Meister Poster
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 03 augustus 2011 - 13:20:32 »

Toch had ik al 3 mogelijkheden genoemd hoor.
de staat/ouderdom/weerstand van de bougiekabels(je test is te summier), bobine (dus uitzoeken welke kant hapert) en de sensors.

Phil

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 03 augustus 2011 - 12:59:51 »

Oeps..... nog ipv noch....... ;-)

Phil

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 03 augustus 2011 - 12:59:02 »

Janguz

• Administrator
  • Meister Poster
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 03 augustus 2011 - 08:18:49 »

helaba, niet lachen hee :)
Alweer JanGuz

big twin

• Global Moderator
  • Meister Poster
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 02 augustus 2011 - 22:55:35 »

hahahaha Jan de Chirurgijn
blijf lachen wat je ook doet

Janguz

• Administrator
  • Meister Poster
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 02 augustus 2011 - 22:20:07 »

Helemaal mee eens Koos, als Marianne ziek is experimenteer ik ook niet, ik stuur ze naar de dokter, terwijl het internet vol staat om zelf medicatie en dies meer toe te dienen.
Alweer JanGuz

Aladin

• Global Moderator
  • Meister Poster
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 02 augustus 2011 - 19:51:13 »

Wat is er nu fijner dan een Guzzi die heerlijk snort door het hele toerengebied.
Soms zijn er vragen dat je denkt die moto moet eens een goede (grote)beurt bij een goede dealer of andere deskundige krijgen.
Dan krijg je een leuke rekening maar ook terug een nieuwe motor waar je weer heel veel plezier van (terug)krijgt.

Janguz

• Administrator
  • Meister Poster
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 02 augustus 2011 - 08:44:56 »

De dealers zullen weeral blij zijn
Alweer JanGuz
Pagina's: [1] 2   Omhoog