Donderdag 17 Mei 2012 - 22:13:26 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Zondag 15 April , de zeelandrit, afspraak vanaf 11.00 Taverne 't Uitzicht, Belseledorp 161, in Belsele

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Grand-Duché de Luxembourg verplicht winterbanden  (gelezen 294 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
night rider
Zeerveelposter
**

« Antwoord #5 Gepost op: Zaterdag 19 November 2011 - 12:10:25 »

weer iets om rekening mee te houden

Inderdaad, de mensen met regels en verplichtingen om de oren slaan voor miniscule zaken waarvan het nut, in dit geval zeker, niet zonder discussie is. Maar incompetentie alom wanneer het komt als het echte zaken aanpakken komt. (Moest er effe uit Smiley)

Ze willen ons doen geloven dat je best op winterbanden rijdt wanneer de temperatuur onder de 7°C zakt. Wat totaal niet waar is. Lees eens een vergelijkende studie na. Winterbanden presteren enkel beter op sneew en ijs, maar ook enkel dan. Daarbuiten ben je beter af met (goede) zomerbanden: lager verbruik, betere wegligging, kortere remafstand, ... Wanneer je in de winter een noodstop moet doen op nat wegdek ben je beter af met een zomerband dan een winterband (al worden de nieuwe winterbanden steeds beter, moet ik toegeven). En gemiddeld gezien, hoeveel winterdagen met besneeuwde wegen heb je hier?

Er zijn tal van tests op het net te vinden die dit bewijzen, ik google gewoon een op: http://www.autoweek.nl/onderhoud/tip/winterbandentest_2009

Daarbuiten is het gebleken dat er de afgelopen winters meer ongevallen gebeurt zijn bij sneeuw door mensen met winterbanden. Kom ik bij het einde van mijn punt: die regels zijn zolang de mensen niet leren hun reistijl aan te passen. Ik heb deze winter gereden op sneeuw met zomerbanden (al is dit niet verantwoord) waarvan de buitenste 2.5 cm kaal waren. Ik ben ook de winter doorgekomen, alle dagen naar men werk gereden, zonder ongelukken en gevaarlijke situaties én ik heb geen ABS. Gewoon kwestie van rijstijl aanpassen, genoeg afstand houden, gevaarlijke situaties anticiperen, een occasionele slip corrigeren. (Heb nu wel nieuwe banden gestoken trouwens en men voorwielen laten uitlijnen tongue)

Had ik geld te veel: ik kocht me ook winterbanden met een extra stel velgen, om enkel te monteren bij sneeuwval. Daarbuiten, nee bedankt, ik rij wel met men beter presterende zomerbanden. Ik hoef geen extra regeltjes die mij dicteren wat te doen tegen elke logica in. Allez, da's mijn mening, anderen hebben waarschijnlijk wel hun eigen mening grin

Edit: Ik denk dat iedereen in het Groothertogdom wel een extra paar winterbanden heeft, net zoals in de Ardennen, regels zijn overbodig tongue
« Laatste verandering: Zaterdag 19 November 2011 - 12:30:56 door night rider » Gelogd

... when they fly, through the night, as beautiful nighttime birds ...
men in black
Moderator
Meister Poster

« Antwoord #4 Gepost op: Donderdag 17 November 2011 - 11:32:35 »

binnenkort ga ik de banden weer wisselen, vorig jaar heeft het echt wel zin gehad en dus gaan ze er weldra weer onder de Peugeot-mobiel. Mensen moeten trouwens wat minder laks zijn en hun polis eens goed doorlezen, telkens opnieuw wanneer ze zelf een verandering aanvragen of een aanvulling toegestuurd krijgen en dit geldt voor alle polissen! en geregeld elders offertes aanvragen en in discussie gaan met de diverse makelaars/instellingen: het houdt je up-to-date.

Better be good to me!
Guzzi Vero
Vandege Forumwiet

« Antwoord #3 Gepost op: Donderdag 17 November 2011 - 10:20:53 »

het betreft hier wel het groothertogdom, om vergissingen uit te sluiten.

Jan, helemaal juist. Heb dan maar de titel van het topic aangepast.

Denk dat iedereen er goed aan doet om even bij zijn verzekering te informeren om na te vragen of ze nog verzekerd zijn als ze geen winterbanden hebben in landen waar dit bij winterse omstandigheden verplicht is. Op dat ogenblik voldoe je immers niet meer aan de fungerende wetgeving en kan dit een reden zijn tot niet uitbetaling bij een eventueel ongeval.
Janguz
Administrator
Meister Poster

« Antwoord #2 Gepost op: Woensdag 16 November 2011 - 21:23:18 »

het betreft hier wel het groothertogdom, om vergissingen uit te sluiten.

Alweer JanGuz ®
cvcaelen
Vandege Forumwiet

als je je doel hebt bereikt ben je doelloos,...

« Antwoord #1 Gepost op: Dinsdag 15 November 2011 - 15:24:27 »

bedankt voor de info Smiley

weer iets om rekening mee te houden

Als je niet bang meer bent voor de dood
geniet je pas ten volle van het leven.
Guzzi Vero
Vandege Forumwiet

« Gepost op: Dinsdag 15 November 2011 - 14:12:53 »

Zoals in de titel van het topic al aangegeven en louter ter informatie voor diegenen die op wintersport gaan en door Luxemburg rijden.

Vanaf Oktober 2012 zijn winterbanden verplicht - ook voor buitenlanders - als je op Luxemburgs grondgebied rijdt. Hou je het verkeer op omdat je deze niet hebt of wordt je aan een controle onderworpen zijn de boetes niet van de poes. In het ergste geval kan je de wagen laten staan of wordt die afgesleept. Men zegge het voort...
« Laatste verandering: Donderdag 17 November 2011 - 10:17:41 door Guzzi Vero » Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
  Print  

Ga naar: