weer iets om rekening mee te houden
Inderdaad, de mensen met regels en verplichtingen om de oren slaan voor miniscule zaken waarvan het nut, in dit geval zeker, niet zonder discussie is. Maar incompetentie alom wanneer het komt als het echte zaken aanpakken komt. (Moest er effe uit

)
Ze willen ons doen geloven dat je best op winterbanden rijdt wanneer de temperatuur onder de 7°C zakt. Wat totaal niet waar is. Lees eens een vergelijkende studie na. Winterbanden presteren enkel beter op sneew en ijs, maar ook enkel dan. Daarbuiten ben je beter af met (goede) zomerbanden: lager verbruik, betere wegligging, kortere remafstand, ... Wanneer je in de winter een noodstop moet doen op nat wegdek ben je beter af met een zomerband dan een winterband (al worden de nieuwe winterbanden steeds beter, moet ik toegeven). En gemiddeld gezien, hoeveel winterdagen met besneeuwde wegen heb je hier?
Er zijn tal van tests op het net te vinden die dit bewijzen, ik google gewoon een op:
http://www.autoweek.nl/onderhoud/tip/winterbandentest_2009Daarbuiten is het gebleken dat er de afgelopen winters meer ongevallen gebeurt zijn bij sneeuw door mensen met winterbanden. Kom ik bij het einde van mijn punt: die regels zijn zolang de mensen niet leren hun reistijl aan te passen. Ik heb deze winter gereden op sneeuw met zomerbanden (al is dit niet verantwoord) waarvan de buitenste 2.5 cm kaal waren. Ik ben ook de winter doorgekomen, alle dagen naar men werk gereden, zonder ongelukken en gevaarlijke situaties én ik heb geen ABS. Gewoon kwestie van rijstijl aanpassen, genoeg afstand houden, gevaarlijke situaties anticiperen, een occasionele slip corrigeren. (Heb nu wel nieuwe banden gestoken trouwens en men voorwielen laten uitlijnen

)
Had ik geld te veel: ik kocht me ook winterbanden met een extra stel velgen, om enkel te monteren bij sneeuwval. Daarbuiten, nee bedankt, ik rij wel met men beter presterende zomerbanden. Ik hoef geen extra regeltjes die mij dicteren wat te doen tegen elke logica in. Allez, da's mijn mening, anderen hebben waarschijnlijk wel hun eigen mening

Edit: Ik denk dat iedereen in het Groothertogdom wel een extra paar winterbanden heeft, net zoals in de Ardennen, regels zijn overbodig