Guzzi Forum van de MGCB

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

winterrit zondag17 februari

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Remafstand motorfietsen  (gelezen 9809 keer)

big twin

• Global Moderator
  • Meister Poster
Re:Remafstand motorfietsen
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 23 augustus 2012 - 22:31:24 »

Tja daarvoor hebben qwe al meer dan eens een lesdag georganiseerd helaas bijna heeft niemand van hier daar belangstelling voor
Weet nog wel de 1e keer dat we dat deden, aan komen rijden met 50 km/u en een noodstop maken, deed er 14 m over om stil te staan
Na een dag oefenen hoe je dat dan juist moest doen, kwam ik aanrijden met 80 km/u en deed ik er nog 7 m over om to stilstand te komen ....
Dat scheelt dus een vrachtwagen of kamion terwijl je sneller aan kwam rijden
Dit zijn dingen die je leven kunnen redden ....
blijf lachen wat je ook doet

Aladin

• Global Moderator
  • Meister Poster
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 23 augustus 2012 - 17:07:21 »

Basisregel 1 van het motorrijden blijft toch altijd: voorkomen dat je in een verkeerde situatie terechtkomt.
Ik heb in 2004 eens meegedaan aan een aantal rijproeven, georganiseerd door de Antwerpse politie. Daarbij was ook een remproef. Die werd gehouden in ideale omstandigheden: droog asfalt en je wist precies op welk moment je -vol- in de remmen moest. Ik had toen met mijn Calif van '95 een remvertraging van 7,8m/s2. Een gemiddelde auto had toen 8m/s2, en staat dus sneller stil dan ik. Boodschap: altijd afstand houden en zien dat je uitwijkmogelijkheden hebt. Probeer maar eens vol in de remmen te gaan op een natte kasseiweg. Wel eerst geld klaarleggen voor een flinke opknapbeurt van zowel motor als -kleding... 
Kiep it seef!

Die auto reed dan vast niet sneller dan 20km per uur.
http://wetenschap.infonu.nl/natuurkunde/45042-de-remweg-van-uw-auto.html

Bij dergelijke motortrainingen rekenen we vanaf de aanzet.

Natuurlijk kan een auto in principe veel harder remmen maar das alleen bij de supercars met brede sloffen.

Jan van Rheenen

• Zeerveelposter
  • **
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 13 maart 2012 - 12:32:02 »

Basisregel 1 van het motorrijden blijft toch altijd: voorkomen dat je in een verkeerde situatie terechtkomt.
Ik heb in 2004 eens meegedaan aan een aantal rijproeven, georganiseerd door de Antwerpse politie. Daarbij was ook een remproef. Die werd gehouden in ideale omstandigheden: droog asfalt en je wist precies op welk moment je -vol- in de remmen moest. Ik had toen met mijn Calif van '95 een remvertraging van 7,8m/s2. Een gemiddelde auto had toen 8m/s2, en staat dus sneller stil dan ik. Boodschap: altijd afstand houden en zien dat je uitwijkmogelijkheden hebt. Probeer maar eens vol in de remmen te gaan op een natte kasseiweg. Wel eerst geld klaarleggen voor een flinke opknapbeurt van zowel motor als -kleding... 
Kiep it seef!

Aladin

• Global Moderator
  • Meister Poster
« Reactie #6 Gepost op: maandag 12 maart 2012 - 23:52:02 »

Die auto geeft wel wat andere waarden dan normaliter opgegeven wordt aan remafstand.

http://www.autorij-instructie.nl/?p=715

http://www.gratisrijbewijsonline.be/snelheidwet6.htm

RenČ

• Vandege Forumwiet
« Reactie #5 Gepost op: maandag 12 maart 2012 - 22:17:21 »

ik heb met ABS nog maar een week in de bergen rond getoerd, moet het wel gewoon worden vind ik , doet wel raar als ge eens goed door remt voor een bocht of is het omdat ik het integraal rem systeem van calif gewoon ben? met de calif rem ik heel weinig met de voor rem altijd met de voet, ik geef de voorkeur aan een integraal remsysteem maar dit is wel heel persoonlijk

men in black

• Meister Poster
« Reactie #4 Gepost op: maandag 12 maart 2012 - 21:26:40 »

klopt allemaal als een bus, ook weer uit ervaring, en meer grijze haren, lees ouderdom en defensiever rijden, nu ABS is niet alles maar heeft me toch al goed bijgestaan, als ik denk aan vroeger met de Diversion 900, streepjes trekken, zowel voor als achter, kiekevlees had ik toen.
Constat deos ubique esse!

night rider

• Vandege Forumwiet
« Reactie #3 Gepost op: maandag 12 maart 2012 - 13:39:07 »

Graag gedaan :-)

Ik was ook wel verrast van het goede resultaat van ABS. Toen ik voor mijn rijbewijs ging stond ik bij de rem-proef elke keer een halve meter eerder stil dan mijn mede-examinanten die puur op hun ABS betrouwden, en dit tegen een hogere snelheid (ik reed toen wel al een half jaar woon-werk verkeer met mijn motor). Dit was ook op nat asvalt en je ziet dit ook in de tests: 6,6 m (Honda Fireblade) vs 9,2m (BMW R1150RS met ABS). Maar ABS is toch superieur tegen hogere snelheden als je de stopafstanden op de (minder goede) beton banen ziet: 64 m vs 55 m, da's bijna 20% verder.
1998 Yamaha Diversion XJ600S
2001 Moto Guzzi V11 Le Mans
2013 Moto Guzzi Stelvio NTX

cvcaelen

• Meister Poster
  • na je 50ste hoef je niet meer volwassen te worden!
« Reactie #2 Gepost op: maandag 12 maart 2012 - 13:01:38 »

met veel belangstelling gelezen.

bedankt voor het artikel
Plan for the worst,
hope for the best
and
take what you can get

night rider

• Vandege Forumwiet
Remafstand motorfietsen
« Reactie #1 Gepost op: maandag 12 maart 2012 - 11:44:06 »

Veel motorrijders zijn ervan overtuigd dat je met de motorfiets sneller kan stoppen dan een auto (ook ik). Dit artikel geeft echter een totaal ander beeld en maakt korte metten met deze illusie. Verplichte lectuur! :)

http://motornet.demotorsite.be/rijden/veiligheid/021011_remmen.html

Citaat
De conclusies die we na het uitvoeren van deze testen kunnen melden zijn zeker interessant voor elke motorrijder die met zijn veiligheid is begaan. Het fabeltje dat je met een motor harder kunt remmen dan met een wagen is hierbij meteen uit de wereld geholpen. De vierwieler was bij al de tests steeds in staat om als eerste stil te staan dus indien je achter een wagen aan rijdt die een noodstop uitvoert kom je zeker dik in de problemen.we zelfs op een kletsnatte asfaltbaan steeds tot betere resultaten wisten te komen dan op een droge betonbaan, laat alle twijfels meteen verdwijnen: asfalt bestrating is zonder meer het meest veilige wegdek aangezien je er de kortste remwegen kunt op realiseren.

Dus "Do": afstand houden ;-)
1998 Yamaha Diversion XJ600S
2001 Moto Guzzi V11 Le Mans
2013 Moto Guzzi Stelvio NTX
Pagina's: [1]   Omhoog