Guzzi Forum van de MGCB

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

winterrit zondag17 februari

Pagina's: 1 [2] 3   Omlaag

Auteur Topic: HELLUP!!!  (gelezen 14025 keer)

men in black

• Moderator
  • Meister Poster
Re:HELLUP!!!
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 23 januari 2013 - 17:13:47 »

Constat deos ubique esse!

frans

• Vandege Forumwiet
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 23 januari 2013 - 10:38:07 »

Zeer goed samengevat door CVC.

De moderne gps toestellen, vooral de outdoor-en motortypes zijn eigenzinniger dan vroeger.  En de software wordt daaraan aangepast.

Een klein voorbeeldje:

Je maakt een route in  mapsource.  Je koppelt  je 'oude' Garmin type pilot road en opvolgers (III, 2610, 2820) of je oude 276 -278 aan je computer.  Het toestel wacht braafjes tot je de route overzet. De VOLLEDIGE route wordt KLAKKELOOS overgenomen (die 1 op 1 waar ik het altijd over heb) en kan je tot op de centimeter afrijden.  Uiteraard herberekening afzetten tijdens het rijden.  Om te vermijden dat hij een andere route neemt als je afwijkt. Old Scool noemt Arie dit.

Je doet nu hetzelfde in basecamp en koppelt je moderne toestel (660,350, Montana) aan de computer.  Die 2 beginnen direct tegen mekaar te praten.  De routePUNTEN worden overgezet naar je toestel en dat gaat direct eigenzinnig de route herberekenen.  TENZIJ je een aantal parameters instelt om dat te vermijden. Vooral outdoortypes (trekken, wandelen, mountainbiken, off road) en mototypes hebben die eigenschap omdat de makers ervan uitgaan dat de gebruiker dit wenst.  Terecht of ten onrechte. De nieuwe software Basecamp speelt mee en doet hetzelfde.  Je maakt een route in profiel auto en verandert naar profiel moto. Dan krijg je normaliter direct en ongevraagd een herberekening (tenzij....).  Soms kan dit plezant zijn.  Daarom dat ik af en toe met basecamp speel.

Maar meestal ben ik dus old scool. Mijn gps en de software moet precies doen wat ik wil.  Niet meer en niet minder.  En dat kan ik makkelijker met de oude methode, wellicht ook omdat ik die 200% in de vingers heb.

Laat die opleiding maar komen, wat mij betreft.  En mag ook Tripy zijn, dan ben ik al voorbereid op de toekomst.
« Laatst bewerkt op: woensdag 23 januari 2013 - 10:52:00 door frans »

cvcaelen

• Meister Poster
  • na je 50ste hoef je niet meer volwassen te worden!
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 23 januari 2013 - 07:59:21 »

Plan for the worst,
hope for the best
and
take what you can get

RenČ

• Vandege Forumwiet
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 23 januari 2013 - 00:58:43 »

nu ik dat allemaal heb gelezen, amai, ik volg hoor maar op drie ronden 

men in black

• Moderator
  • Meister Poster
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 22 januari 2013 - 22:26:09 »

frans

• Vandege Forumwiet
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 22 januari 2013 - 20:36:47 »

Volledig akkoord met CVC.  Is ook de reden waarom ik van plan ben om naar Tripy en Roadtracer over te schakelen mocht mijn 278 het begeven, wat toch ooit een keer zal gebeuren.
Basecamp heeft bepaalde voordelen, oa
 -de verbeterde communicatie tussen toestel en computer, zeker wanneer met sd kaarten gewerkt wordt - communicatie in 2 richtingen overigens
- de opbouw van de database (beetje zoals bv picasa of mediaplayer werkt - je werkt ermee maar de bronbestanden veranderen niet van plaats)
- de uitwisselbaarheid van bestanden en routes
- Enz

Vandaar dat het wel regelmatig gebeurt dat ik een route aanmaak in mapsource en die dan in basecamp importeer om ermee te 'stoeien'.  Wat soms tot verrassende resultaten leidt.  Ik  hou echter mijn met veel moeite gemaakte route origineel in mapsource en laat die niet verknoeien.

Ook voor 3D kaarten en kaarten met hoogteprofielen en dgle is basecamp handig.

Heb je echter 'normale' kaarten en een (ouder) toestel dat beperkt met je computer communiceert, dan zijn voor mij de voordelen van basecamp heel wat minder duidelijk.  Er zijn zelfs irritante nadelen.  Vooral het aantal zaken dat je moet instellen om een 1 op 1 resultaat te benaderen dat sowieso de norm zou moeten zijn. 

Wellicht hangt het  van je uitgangspunt af.

Wil je je als gebruiker door algoritmes en bestaande databases laten leiden en pc en toestel voor een stuk de route laten bepalen?  Dan zijn moderne (outdoor)toestellen en basecamp je ding.
Wil je zelf je route op de 'ouderwetse' manier maken (Arie,Christiaan, ikzelf, Guy), en 1 op 1 overzetten, dan is er niks mis met oude(re) toestellen en mapsource of de combi tripy/roadtracer.  
In die zin lijkt basecamp mij overhypet en kon men evengoed mapsoource verder ondersteund hebben.  Mijn gedacht.
Maar ik kom met plezier naar de cursus om mij van het tegendeel te laten overtuigen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 22 januari 2013 - 20:39:31 door frans »

cvcaelen

• Meister Poster
  • na je 50ste hoef je niet meer volwassen te worden!
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 22 januari 2013 - 19:17:44 »

Na talloze aanpassingen en vele jaren slagen ze erin om iets te maken wat in de buurt van de 2820 en 278 komt (in combinatie met Mapsource).  Ironie heeft zoiets, geloof ik.  Dus in mijn geval: waarom veranderen als het werkt als een tierelier?

Kortom, niet uit kwaaie wil,maar ik ben echt je man niet.  Guy (Guzzi Vero) is dat wel.  Die man is al meer vergeten over navigatie dan ik ervan weet.  Hij rijdt wel een hangt....machien, maar draagt de club nog altijd een warm hart toe.

Guy ??????

Plan for the worst,
hope for the best
and
take what you can get

men in black

• Moderator
  • Meister Poster
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 22 januari 2013 - 16:36:24 »

dan zal ik het eens proberen, maar eigenlijk heb je gelijk: Mapsource is goed werkbaar, als je je er je tijd insteekt en dat is zo voor elke software die je goed wilt gebruiken. Zowel Basecamp, als Mapsource is ondertussen gratis van het net te halen? Enne er zijn inderdaad wel wat avonden die je kan gaan volgen. Enfin, wordt vervolg:Gavia bvb: alles zit nog vers in het hoofd :-)

frans

• Vandege Forumwiet
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 22 januari 2013 - 12:13:31 »

dan gaan we de vraag stellen aan Frans of hij zich dit wilt aantrekken, ik weet het, ik ben toerverantwoordelijke. Frans, tja dat is de wijsheid in persoon, toch wat dit betreft. Enkel rest me dan een vraag of we online moeten gaan? Ik denk van niet en verder indien wel hoe krijgen we dit klaar. Ondertussen hebben we een beamer en is het makkelijker te volgen voor meerdere personen. Een voorstel voor de volgende vergadering om een datum te prikken!
Na talloze aanpassingen en vele jaren slagen ze erin om iets te maken wat in de buurt van de 2820 en 278 komt (in combinatie met Mapsource).  Ironie heeft zoiets, geloof ik.  Dus in mijn geval: waarom veranderen als het werkt als een tierelier?

Kortom, niet uit kwaaie wil,maar ik ben echt je man niet.  Guy (Guzzi Vero) is dat wel.  Die man is al meer vergeten over navigatie dan ik ervan weet.  Hij rijdt wel een hangt....machien, maar draagt de club nog altijd een warm hart toe.

Guy ??????
« Laatst bewerkt op: dinsdag 22 januari 2013 - 19:04:01 door frans »

RenČ

• Vandege Forumwiet
« Reactie #8 Gepost op: maandag 21 januari 2013 - 21:31:19 »

wie van het bestuur gaat dit op de agenda plaatsen, wacht af

gavia

« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 19 januari 2013 - 23:05:02 »

Bij waypoint leuven of zolder kan je een cursus volgen inschrijven via galileo. Ik ben erbij op 12 maart.

RenČ

• Vandege Forumwiet
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 19 januari 2013 - 22:07:58 »

men in black

• Moderator
  • Meister Poster
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 19 januari 2013 - 19:25:05 »

dan gaan we de vraag stellen aan Frans of hij zich dit wilt aantrekken, ik weet het, ik ben toerverantwoordelijke. Frans, tja dat is de wijsheid in persoon, toch wat dit betreft. Enkel rest me dan een vraag of we online moeten gaan? Ik denk van niet en verder indien wel hoe krijgen we dit klaar. Ondertussen hebben we een beamer en is het makkelijker te volgen voor meerdere personen. Een voorstel voor de volgende vergadering om een datum te prikken!

RenČ

• Vandege Forumwiet
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 18 januari 2013 - 22:34:47 »

Aladin

• Global Moderator
  • Meister Poster
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 22 december 2012 - 18:49:10 »

Verwaarloosd onderhoud en corrosie in de divers aansluitingen en massa.
Velen denken dat ze er met wat olie vervangen en filtertje en bougietje weer tegen kunnen met een motor van 10 jaar of ouder.
Gedegen onderhoud vergt iets meer.

Pagina's: 1 [2] 3   Omhoog