Auteur Topic: Garmin Basecamp: spoor omzetten naar route  (gelezen 4934 keer)

Offline frans

• Vandege Forumwiet
Re: Garmin Basecamp: spoor omzetten naar route
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 19 augustus 2016 - 17:26:11 »
Voor het vertrek had ik de raad gegeven om de route na de start terug op te roepen indien ze wegfloepte.  Nadien geen klachten gehad, iedereen zal dus wel zijn plan getrokken hebben.  Maar je hebt gelijk, beetje ruimte laten tussen start en aankomst.Doordat mijn 278 idd circulaire routes aankan, vergeet ik dat wel eens.  Zal niet meer gebeuren ;-)

Offline Guzzi Vero

• Vandege Forumwiet
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 18 augustus 2016 - 18:20:12 »
Citaat
Voor de laatste Frans Vlaanderenrit had ik oorspronkelijk alleen de tracks en waypoints in gpx doorgestuurd.
klopt, maar jouw 278 kan net als de vroegere SP's circulaire routes aan. Dus was het beter geweest het laatste gedeelte van de track te verwijderen (een knipje en delete) alvorens deze door te sturen.
Als er al gevraagd wordt om ITN en gpx routes door te sturen ipv een track dan maak ik me de bedenking dat vooraleer de track naar route wordt cq werd geconverteerd om ze dat opgemerkt hebben en aangepast voor converteren? En indien niet aangepast, na converteren het laatste stukje van de route (zeg maar de laatste 50m) te deleten?
Indien niet, dan gaat het mis.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 20 augustus 2016 - 14:59:08 door Guzzi Vero »

Offline Aladin

• Global Moderator
  • Meister Poster
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 18 augustus 2016 - 17:54:32 »
Lijkt me top idee voor een winter cafe middag?

Offline frans

• Vandege Forumwiet
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 16 augustus 2016 - 09:22:54 »
Guzzi Vero zegt:
Eigenlijk zou men moeten stoppen met het doorsturen van routes. Enkel en alleen nog een track en de waypoints van vertrek, tussensop en stop  (zoals we het vroeger, en dan spreek ik van 2009, al deden met Arie) dan kan iedereen zelf omzetten naar welk formaat dan ook en leren ze tenminste iets ipv alles voorgekauwd te krijgen. 

(citaatfunctie werkt niet in gebruikte browser)

Juist, maar het is toch zo moeilijk om dit uitgelegd te krijgen.  Voor de laatste Frans Vlaanderenrit had ik oorspronkelijk alleen de tracks en waypoints in gpx doorgestuurd.  Dit is de enige manier om vrijwel zeker gelijklopende gereden routes te krijgen.  De meeste moderne apparaten kunnen daar immers mee om of anders is er vrije software genoeg voor conversie.  Dan kan iedereen doen wat voor zijn/haar toestel meest past of waar hij/zij makkelijkst mee werkt.  Dat vereist echter een bepaalde kennis die niet iedereen heeft. 
Ik kreeg dan ook prompt de vraag naar de routes in gdb en in itn en waypoints in ov2, waarvoor ik dan gezorgd heb.  Maar zonder de garantie van 1 op 1 juistheid, want er was bv een bepaalde sectie die de TeleAtlas kaart van TT niet wilde nemen, daar waar de Herekaart van Garmin dit wel deed. En ik had die sectie effectief gereden en op de track gezet.  Die track was dus niet de theoretische, maar de opgenomen.

Zoals gezegd, dikwijls ontbreekt de kennis.  Wellicht willen een aantal mensen die opdoen.
Ik hoop dat er opleiding(en) kom(en)t op clubniveau.
De laatste opleiding in het Guzzi café bleek voor de deelnemers toch leerrijk maar is ondertussen ook al jaren geleden en sedertdien is er heel veel veranderd. Ik ben alleszins de eerste kandidaat om bij te leren.
't Is maar een idee ....
« Laatst bewerkt op: dinsdag 16 augustus 2016 - 10:23:06 door frans »

Offline Aladin

• Global Moderator
  • Meister Poster
« Reactie #4 Gepost op: maandag 06 juni 2016 - 19:32:47 »
Ja soort luiheid als je zelf geen routes meer maakt treed wel op ja.
Ga nog eens rustig kijken naar die tracks dingesen.

Offline Guzzi Vero

• Vandege Forumwiet
« Reactie #3 Gepost op: zondag 05 juni 2016 - 10:03:50 »
Citaat
De waarheid is dat na herberekenen er zoveel aan veranderd moet worden vaak dat de tijd gewoon ontbreekt of enkel de moed al in de schoenen zakt
Dupliceren en herberekenen is uit de tijd van Mapsource waarin jij bent blijven hangen. Eigenlijk zou men moeten stoppen met het doorsturen van routes. Enkel en alleen nog een track en de waypoints van vertrek, tussensop en stop  (zoals we het vroeger, en dan spreek ik van 2009, al deden met Arie) dan kan iedereen zelf omzetten naar welk formaat dan ook en leren ze tenminste iets ipv alles voorgekauwd te krigen.
't Is juist omdat je bij MS bent blijven hangen dat je met de BC evolutie niet mee bent (jammer). want een track omzetten naar een route op de manier hierboven beschreven is gedaan in 1 2 3. Persoonlijk rij ik nog enkel op basis van track.

Offline Aladin

• Global Moderator
  • Meister Poster
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 04 juni 2016 - 19:00:02 »
Thanks.
Ik kan er nog niet veel van in Basecamp.
Lang aan mapsource blijven hangen en met de nieuwste "onroute" eigenlijk nog weinig interesse om routes te maken.
Maar aangeleverde moeten we wel wat mee doen blijkt keer op keer voor we die kunnen gebruiken.
De waarheid is dat na herberekenen er zoveel aan veranderd moet worden vaak dat de tijd gewoon ontbreekt of enkel de moed al in de schoenen zakt. Die van veilig motorrijden Antwerpen was vorig jaar ook zo'n chaos. Dit jaar niet eens gedownload maar de bewegwijzering gevolgd.

Offline Guzzi Vero

• Vandege Forumwiet
Garmin Basecamp: spoor omzetten naar route
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 03 mei 2016 - 23:36:47 »
Aangezien FB een zeer vluchtig medium is waar je niks terug vindt, laat staan iets op kan zoeken post ik de juiste procedure om een spoor om te zetten naar een route hier ook zodat het voor het nageslacht bewaard blijft.

Als je in Bacecamp van een track (spoor) een route wil maken dien je het volgende te doen:

- zet je routeprofiel op "direct" (mocht je dat niet in je taakbalk zien staan via view - toolbars - activity profile (+die die je ook in je taakbalk wil zien) aanvinken. Sorry maar al mijn software stat in het Engels)

- Maak route van track (spoor). Nu kan je het aantal via punten kiezen die er in de route dienen opgenomen te worden. Bij mij staat dat standaard op 45. Kies iets van een 25 voor een route van 100km. Deze vraag krijg je enkel als je je routeprofiel op direct gezet hebt. Doe je dat niet dan krijg je slechts 2 via punten: begin en einde.

- selecteer nu de route en klik er 2x op zodat de eigenschappen zich openen. Verander daar je routeprofiel in motor en je zal zien dat de route onmiddellijk herberekend wordt met de eigenschappen zoals je die vastgelegd hebt in dat profiel. Ik heb meerdere motorprofielen (motor snelste en motor kortste zodat ik heel snel van routeprofiel kan wisselen zonder steeds de eigenschappen van het gekozen profiel te moeten aanpassen). Het routeprofiel dien je steeds in de eigenschappen van de route te wijzigen. Wat je in de taakbalk ziet is voor nieuwe routes, niet voor bestaande.

- pas nu de route aan aan de track (spoor). Heb je 2 motorprofielen zoals ik kies dan als eerste snelste, route aanpassen aan track en daarna kortste en route wederom aanpassen aan track. Als je nu vergeten bent om herberekenen op uit te zetten in je gps zal je voor 95% dezelfde route rijden als deze die je gemaakt hebt mits je ergens van de route rijdt. De gps berekent de hele route opnieuw en stuurt je naar het eerst volgende via punt. Maar aangezien je de route met snel en kortste aangepast had zal enkel het stukje tot aan dat eerstvolgende via punt wijzigen en blijft de rest intakt. Blijf je de route volgen zoals bedoeld, rij je ze 100% juist.