Auteur Topic: Toerrit Blankenberge 11 NOV 2017  (gelezen 98 keer)

Offline Janguz

• Administrator
  • Meister Poster
Re: Toerrit Blankenberge 11 NOV 2017
« Reactie #2 Gepost op: zondag 12 november 2017 - 16:17:55 »
Alweer JanGuz

Offline Patrick Pevenage

Toerrit Blankenberge 11 NOV 2017
« Reactie #1 Gepost op: zondag 12 november 2017 - 16:03:07 »
Eén ding moet je de organisator van een toerrit, en zijn team, nageven.
Zij hebben de kennis en het potentieel om van hun evenement iets moois te maken.

Met kennis bedoel ik het kennen van hun streek tot in de verste hoeken en zelfs vèr daarbuiten.
Elke streek of provincie heeft bovendien zijn potentieel aan rustige rustieke wegen, bezienswaardigheden, en curiositeiten. Er zit verschil op. De Ardennen kun je niet vergelijken met de Vlaamse Ardennen, en dat is maar goed ook.

Er rest enkel het weer op de dag van de georganiseerde rit. Dat heb je niet onder controle en blijft meestal een beslissende factor voor deelnemend succes of niet.

In maart van dit jaar reed ik, om de Calif te leren kennen, op eigen houtje een rit door het noorden van Frankrijk. Die streek kende ik niet en ik volgde de departementals en andere, minder secundaire wegen. Ik moet zeggen dat het een mooie rit was, met hier en daar een verrassing. Ik zou nog terugkomen.
Uit een zijweg kwamen motards die verderop een andere zijweg indraaiden op basis van bepijling. Zij droegen Belgische nummerplaten op hun motorfiets. Ik was jaloers want ik reed door een streek waar die andere motorrijders méér van de streek aan het genieten waren.
Gezien de afstand van/tot kon het niet anders zijn als moest het gaan om een Westvlaamse organisatie.

Dus keek ik op treffens.be waar het de volgende keer te doen was.
Bijna elke week van dit jaar heb ik ondertussen Westvlaamse toerritten verreden. De Calif heeft werk aan de winkel gehad want hij heeft momenteel op nog geen acht maand tijd 10.600 km onder mijn achterste verreden.

Blankenberge, 11 november 2017, 10u10, zaal Willem Tell in de J.Van De Puttelaan.
De Foekes eindeseizoensrit. Van thuis tot hier was het een dikke 70 km, regen onderweg, en een temperatuur van 6°C.
Hier regent het momenteel niet, maar boze wolken hangen laag boven mijn hoofd.
Ik parkeer mijn motorfiets tussen hoofzakelijk BMW’s. Ik zie ook een Indian staan. Maar dat is het zowat.

De TomTom gaat mee naar binnen om in te laden. Een veertigtal motorrijders staan gemotiveerd onder mekaar te babbelen. Ik krijg een gratis koffie en bekijk het routeplan.
De rit loopt volledig door West-Vlaanderen tegen uurwerkwijzerszin. Van boven naar onder in een als het ware opgeblazen T-vorm. Eerst naar beneden tot in Pittem waar na 80 km de eerste stop is. Daarna gaat het even horizontaal naar rechts om vervolgens naar omhoog richting grens Nederland (Middelburg) te lopen en vervolgens de afsluiter via Knokke-Heist naar Blankenberge.

Veel slingerende smalle wegen in het parcours, modder op de weg, hier en daar een verbindingsstuk waar je flink tempo kunt maken, perfecte bepijling, opvliegende reigers die in het begin van de rit mij voor de wielen komen gelopen.
Kortom, het seizoen zit er ver op en ik sluit hier af. Bij elke verdere gelegenheid is er nog plaats genoeg om meer te vertellen over het gereden evenement zelf, en ook het rijgedrag van de Guzzi.

O ja, toen ik wou vertrekken vanuit Blankenberge stond er een oude man bij de Guzzi. Hij had geen tanden meer en was aan het wandelen met zijn veel te dikke hond.
Hij vertelde dat hij ruim 50 jaar met de motorfiets had gereden, maar dat hij dit niet meer kon wegens een slecht rechterbeen. Hij was heel blij verrast om nog eens een Guzzi te zien.
Toen ik vertrok zwaaide ik nog even naar hem. Zijn stralend gezicht zien was de rit naar Blankenberge méér dan waard.