Recente berichten

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1
Evenementen: Andere / Toerrit Wevelgem 19 NOV 2017
« Laatste bericht door Patrick Pevenage Gepost op Vandaag om 11:28 »
Bij mijn weten is dit de laatste toerrit van dit jaar. t’ Sjamps Wintertreffen 2017 in Wevelgem.

De start van de toerrit ligt tussen 9 en 13u, en ik ben er om 12u. Niets om mij in op te jagen.
Vandaag geen ‘winterrit’ in het verschiet. 7°C, af en toe zonnig, lichtjes kil, weinig wind en 125 km rondrijplezier in het vooruitzicht.

Ik zie een tiental motorfietsen aan de start, of eerder gezegd aankomst. Iedereen aan de start heeft reeds de rit achter de rug of komt net binnen.
De Tomtom gaat mee naar de inschrijvingstafel en wordt door de president van de club ingeladen.
Ik schrijf mij ondertussen in en haal daarna mijn gps-toestel op. De president is heel tevreden met het aantal deelnemers. Ongeveer 400 reeds. Hij moest zelfs inschrijvingsformulieren bijmaken. De twee voorgaande jaren was het barslecht weer met amper 50 inschrijvingen per keer. Had het dit jaar idem dito geweest, dan was het gedaan met de winterrit.

Het parcours ziet eruit zoals een platgedrukte ballon, in uurwerkwijzerszin te verrijden tot in Dranouter, meestal langs of in de buurt van de Franse grens. Daarna terug via Poperinge, Ieper en Gullegem.

Naar buiten en klaarmaken. Ik word begroet door een Breviarijder uit Brugge die net aankomt.

Go Guzzi. Geluwe, Geluveld, en daarna Wijtschate. Vanaf hier begint het smalle bochtenwerk op meestal opdrogende wegen met hier en daar, in de schaduw, modderige stukken waar men beducht moet voor zijn.

Even langskomen in Komen, zoniet Comines. Dit stukje België werd ooit door de regering aan de Walen gegeven in ruil voor Voeren dat naar de Vlamingen ging.
Hier zie je in de ene straat een herberg met Franstalige opschriften, om vervolgens na het volgend kruispunt weerom Nederlands te zien. Nochtans zijn hier nooit, maar dan ook nooit taalproblemen geweest.
Waarschijnlijk komt dat door het oorlogsverleden en de miserie die de mensen in deze streek gekend hebben, waardoor ze wederzijds respect weten te waarderen. Je rijdt hier bovendien door een feeëriek landschap doorspekt met monumenten en soldatenkerkhoven die niemand onberoerd laat en die mij keer op keer aan het denken zet. Wàt kunnen mensen mekaar aandoen!

In Dranouter hebben wij pas 40 km en is de eerste stop. Geen kat in het dorp te zien maar aan de kerk staan een zestal motorfietsen. Ik de herberg binnen voor een koffie die ik meeneem naar buiten. De motorfietsen behoren toe aan de Harelbeekse motorclub. Zij vertrekken en ik blijf eenzaam achter. Of toch niet want daar komt zowaar een knalgele CanAm de hoek omgedraaid.
De rijder gaat even verderop parkeren (wegens de breedte zegt hij) en hij heeft zijn kleinzoon Kobe mee. Kobe is piepjong, komt in lengte amper 3 cm boven mijn knie uit, en lijkt mij op weg een rasechte motard te worden. Beiden zijn woonachtig in Poperinge en nemen ook deel.

De volgende stop is 67 km verderop, in Gullegem. Deze kilometers verlopen langs de Kemmelberg (in de verte), de Rodeberg en Zwarteberg. In de zomer kan het hier druk zijn, maar nu zie ik af en toe enkel jagers die, hoe kan het ook anders, aan het jagen zijn.
We rijden rond Poperinge en Ieper via de gebruikelijke, lekker swingende binnenwegen, al dan niet smal tot zeer smal.
Ik passeer het Tyne Cot Cemetary. Hier staan het jaar door bussen met Engelse nummerplaat waarvan de bezoekers eer brengen aan hun gesneuvelde voorvader.

De rest van de rit rond Roeselare is zoals ik het gewend ben. Rustig aan, niet te traag, weinig ophef maken in de dorpen (en eigenlijk ook niet daarbuiten).
De stop in Gullegem laat wel méér volk zien. Hier staan ruim 40 motoren geparkeerd aan herberg Ponderosa. Ik parkeer mij aan de controleplaats, maar er staat teveel volk in ’t café en dus blijf ik buiten voor een sigaret.
De rijder van een Indian, en zijn vrouw, komen tot bij mij. Beiden hebben altijd Guzzi gereden, maar nu was het tijd voor iets anders. Ze zagen mij er tevreden uit, en zo hoort het.

Aan de aankomst is het bijna tijd voor de uitreiking van de bekers, maar dat laat ik links liggen. Ik rijd hoofdzakelijk alleen, ben nergens bij aangesloten, en daardoor heb ik mijn vrijheid. Ik vind dat dit niet asociaal is. Wanneer je solo onderweg bent, maak je meestal de beste contacten met andere rijders (die ook solo rijden). Staan ze in groep te babbelen, dan lukt dat meestal niet want je wil er niet altijd tussenin springen om hen te storen.

Ik rijd naar huis en denk aan het feit dat het morgen gaat regenen. Dat zal de president van de club worst wezen, en ik ook. Wij hebben het gehad en dat kunnen ze ons niet afnemen.
2
Evenementen: Andere / Re: Toerrit Blankenberge 11 NOV 2017
« Laatste bericht door Janguz Gepost op zondag 12 november 2017 - 16:17:55 »
3
Evenementen: Andere / Toerrit Blankenberge 11 NOV 2017
« Laatste bericht door Patrick Pevenage Gepost op zondag 12 november 2017 - 16:03:07 »
Eén ding moet je de organisator van een toerrit, en zijn team, nageven.
Zij hebben de kennis en het potentieel om van hun evenement iets moois te maken.

Met kennis bedoel ik het kennen van hun streek tot in de verste hoeken en zelfs vèr daarbuiten.
Elke streek of provincie heeft bovendien zijn potentieel aan rustige rustieke wegen, bezienswaardigheden, en curiositeiten. Er zit verschil op. De Ardennen kun je niet vergelijken met de Vlaamse Ardennen, en dat is maar goed ook.

Er rest enkel het weer op de dag van de georganiseerde rit. Dat heb je niet onder controle en blijft meestal een beslissende factor voor deelnemend succes of niet.

In maart van dit jaar reed ik, om de Calif te leren kennen, op eigen houtje een rit door het noorden van Frankrijk. Die streek kende ik niet en ik volgde de departementals en andere, minder secundaire wegen. Ik moet zeggen dat het een mooie rit was, met hier en daar een verrassing. Ik zou nog terugkomen.
Uit een zijweg kwamen motards die verderop een andere zijweg indraaiden op basis van bepijling. Zij droegen Belgische nummerplaten op hun motorfiets. Ik was jaloers want ik reed door een streek waar die andere motorrijders méér van de streek aan het genieten waren.
Gezien de afstand van/tot kon het niet anders zijn als moest het gaan om een Westvlaamse organisatie.

Dus keek ik op treffens.be waar het de volgende keer te doen was.
Bijna elke week van dit jaar heb ik ondertussen Westvlaamse toerritten verreden. De Calif heeft werk aan de winkel gehad want hij heeft momenteel op nog geen acht maand tijd 10.600 km onder mijn achterste verreden.

Blankenberge, 11 november 2017, 10u10, zaal Willem Tell in de J.Van De Puttelaan.
De Foekes eindeseizoensrit. Van thuis tot hier was het een dikke 70 km, regen onderweg, en een temperatuur van 6°C.
Hier regent het momenteel niet, maar boze wolken hangen laag boven mijn hoofd.
Ik parkeer mijn motorfiets tussen hoofzakelijk BMW’s. Ik zie ook een Indian staan. Maar dat is het zowat.

De TomTom gaat mee naar binnen om in te laden. Een veertigtal motorrijders staan gemotiveerd onder mekaar te babbelen. Ik krijg een gratis koffie en bekijk het routeplan.
De rit loopt volledig door West-Vlaanderen tegen uurwerkwijzerszin. Van boven naar onder in een als het ware opgeblazen T-vorm. Eerst naar beneden tot in Pittem waar na 80 km de eerste stop is. Daarna gaat het even horizontaal naar rechts om vervolgens naar omhoog richting grens Nederland (Middelburg) te lopen en vervolgens de afsluiter via Knokke-Heist naar Blankenberge.

Veel slingerende smalle wegen in het parcours, modder op de weg, hier en daar een verbindingsstuk waar je flink tempo kunt maken, perfecte bepijling, opvliegende reigers die in het begin van de rit mij voor de wielen komen gelopen.
Kortom, het seizoen zit er ver op en ik sluit hier af. Bij elke verdere gelegenheid is er nog plaats genoeg om meer te vertellen over het gereden evenement zelf, en ook het rijgedrag van de Guzzi.

O ja, toen ik wou vertrekken vanuit Blankenberge stond er een oude man bij de Guzzi. Hij had geen tanden meer en was aan het wandelen met zijn veel te dikke hond.
Hij vertelde dat hij ruim 50 jaar met de motorfiets had gereden, maar dat hij dit niet meer kon wegens een slecht rechterbeen. Hij was heel blij verrast om nog eens een Guzzi te zien.
Toen ik vertrok zwaaide ik nog even naar hem. Zijn stralend gezicht zien was de rit naar Blankenberge méér dan waard.
4
Evenementen: Guzzi & Italbike / 11 -13 Mei - Guzzi treffen Paderborn
« Laatste bericht door Janguz Gepost op vrijdag 10 november 2017 - 18:00:13 »
Bad Wunneburg - Haaren

Wie immer sorgt unsere Truppe fuer Partyhuette,Lagerfeuer Platz fuer Zelte satt.
Waschgelegenheit und Toilette Tombola und natuerlich Feiern mit betreutem Trinken.
Fluessige und feste Nahrung bekommt Ihr wie immer zu guenstigen Preisen.
Macht Euch auf die Socken, bringt gute Laune und Sonne mit!!
5
Guzzi Techniek / Re: California
« Laatste bericht door Janguz Gepost op zondag 05 november 2017 - 18:48:01 »
 :D
wow, een topic van zeven jaar geleden, schiet terug in gang.
de eerste tekenen van een teloorgang bij FB ?
6
Guzzi Techniek / Re: California
« Laatste bericht door guzzipille Gepost op zondag 05 november 2017 - 17:49:53 »
Dag Patrick, schrijf er maar op los!  Ik lees niks liever dan ervaringen op je guzzi!  Ik heb ook een cali en idd aan het gewicht moet je wennen.   
7
Guzzi Techniek / Re: California
« Laatste bericht door Patrick Pevenage Gepost op zondag 05 november 2017 - 14:17:09 »
Acht maand geleden kocht ik als cadeau voor mijn pensioen een nieuwe Guzzi California.
Hij stond in de etalage van de dealer. Mijn vrouw stond er ook bij en vroeg mij of ik niet beter even wachtte met kopen om na te denken of ik geen eventuele miskoop zou begaan.
Nee, hij werd meteen gekocht. Hij werd gekocht met mijn volle hart én verstand. Als ik moet kiezen tussen hart en verstand koop ik meestal via mijn verstand (ook al is dat niet zo veel - uugh - opletten!). Maar hier was er geen discussie mogelijk.
Mijn laatste moto in mijn leven zou immers een Guzzi zijn. Voordien heb ik een tiental andere motorfietsen gehad maar sinds mijn twintigste wou ik ooit een California. 't Is gebeurd.

Ondertussen is zijn eerste groot onderhoud al enkele weken achter de rug.
Na 10.000 km heb ik nu zijn gewicht onder controle, alhoewel het soms oppassen blijft.

Mensen vragen mij waarom nu juist een Guzzi? Dan antwoord ik :"Daarom, punt aan de lijn".
Ik vind hem heel mooi, hij rijdt voortreffelijk, hij ziet eruit als Beethoven maar maakt muziek zoals Metallica. HIj is dus klassiek en modern tegelijk.

Het is mijn bedoeling om regelmatig hier een toerritverslag te maken van mijn rondrit én het rijgedrag van Gustaaf onder mijn achterste. Hoofdzakelijk start ik rondritten georganiseerd vanuit West-Vlaanderen. Die gaan meestal bepijld via Noord-Frankrijk. Prachtig. Ik ben eraan verslaafd.
Pakken mijn verslagen in dit forum teveel schijfruimte in, dan mag Jan er gerust de stekker uittrekken. Misschien niet nodig want tegenwoordig zit iedereen toch op Twitter, of Facebook, of wat dan ook van weet ik ooit.

Groetjes, Patrick



8
Guzzi Techniek / Restauratie en upgrade van 850t3 naar 1000
« Laatste bericht door Doumen Eric Gepost op zondag 05 november 2017 - 13:08:04 »
Hallo Guzzi liefhebbers,

Daar ik bezig ben met het demonteren van mijn Guzzi ('79) had ik toch nog enkele vragen betreft de wederopbouw nadien van deze motor.

1.kan ik het beste het frame laten stralen en nadien laten spuiten of poederlakken?

2.Motorblok : droog/nat/of parelstralen met of zonder beschermlaag ?

3.De versnellingsbak van T3 is deze hetzelfde als de Le mans 850?

4.Daar ik gebruik ga maken van een oversize cilinderskit, koppen van le mans 850,scherpere nokkenas en lichter vliegwiel zou het dan noodzakelijk zijn om de krukas terug te laten nitreren en uit te balancieren ??

Welk bedrijf kunnen jullie me aanraden voor het slijpen en andere werkzaamheden aan deze krukas.

Mvg,
Eric
9
Guzzi Touring / niet alledaags zicht
« Laatste bericht door vose Gepost op dinsdag 01 augustus 2017 - 09:05:02 »
Je ziet ze niet al te veel, af en toe eentje, maar twee samen..
10
Te Koop / Te koop: Griso 8V - 2015 - 55.000km
« Laatste bericht door blue thunder Gepost op woensdag 19 juli 2017 - 11:25:53 »
Mijn Griso staat te koop.

Moto Guzzi Griso 8V SE van april 2015
 54.000km + woon-werk die er dagelijks bijkomen
 De Special Edition met spaakwielen.
 Opties:
 - Flyscreen
 - Bagagedrager achteraan
 - Hepco&Becker C-bow + Orbit zijkofferset
 - GPS-steunbeugel
 - Tankring voor SW-motech tanktassen

 Banden zijn Pilot Road 4 en onlangs nieuw gelegd.

 De Griso is altijd netjes op onderhoud geweest bij Freddy Nijssen in Tongeren.

 Gaat weg wegens aankoop nieuwe motor.

Vaste prijs: 6500€
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10