Guzzi Forum van de MGCB

Nederlandstalige Forums => Moto Guzzi Lounge (NL) => Topic gestart door: wim600008149 op woensdag 10 maart 2010 - 20:21:04

Titel: Breva 750
Bericht door: wim600008149 op woensdag 10 maart 2010 - 20:21:04
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: Guzzi Vero op woensdag 10 maart 2010 - 20:24:52
Veel beschaafder. Is tenslotte een kleine 2 cilinder in V waarmee je probleemloos stapvoets kunt rijden.
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: wim600008149 op woensdag 10 maart 2010 - 20:28:48
Was nog vergeten te zeggen : een Kawa ER6 heeft een cilinderinhoud van 650 cc.  Op dat vlak is ie natuurlijk ook te beschouwen als een "kleine tweecilinder".

Het feit dat de motor bij de Guzzi dwars staat, gaat dat fel trillen?

Titel: Re:Breva 750
Bericht door: cvcaelen op donderdag 11 maart 2010 - 08:04:08
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum

Welkom!

Citaat

Van harte gefeliciteerd met je keuze :)

Citaat
waarmee ik naar huis (in Brussel) zal moeten rijden.  Het staat nu al vast dat ik dit zo laat mogelijk op de avond (desnoods 's nachts) ga doen, met minder verkeer, en enkel binnenwegen ga nemen (de autosnelweg daar voel ik me echt nog niet klaar voor).

De binnenwegen, dat is perfekt,
maar "ik" zou niet bij donkeren rijden met een splinternieuwe fiets.
Er is zoveel nieuw en anders tov je lesfiets.
Ik begrijp wel dat je liefst zonder verkeer rondom je wil rijden.

Citaat
Ik weet wel dat de Breva 750 best mag beschouwd worden als en heel goeie instapmotor, maar nu leeft bij mij de vraag, is deze Breva "beschaafder" dan zo'n Kawa, in de zin dat ie makkelijker handelbaar is bij lage snelheden en meerbepaald in eerste versnelling?

(http://www.canadiandriver.com/forum/Smileys/CarTalk/ttiwwop.gif) 

Christiaan
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: men in black op donderdag 11 maart 2010 - 16:42:23
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: big twin op donderdag 11 maart 2010 - 17:04:04
Welkom en gefeliciteerd
Ben het wel met Christiaan eens dat je nu beter niet in het donker kunt gaan rijden
Eerst lekker bij daglicht alles uitproberen en wennen aan je nieuwe fiets
De binnendoorwegen zijn daar zeker prima voor geschikt, beter dan de autosnelweg

Hoe dan ook veel plezier met je aankoop
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: wim600008149 op donderdag 11 maart 2010 - 19:09:07
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: cvcaelen op donderdag 11 maart 2010 - 19:46:18
/knip/

 Eigenlijk is het niet heel normaal dat dit zomaar mag...

Je moest eens weten hoe ik 30jaar geleden met de brommer later moto heb leren rijden,
dat was pas onverantwoord :) :) :)
(toen lagen alle bochten nog in de Geeraardsbergse Steenweg (voor hen die de weg kennen))

Christiaan
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: big twin op donderdag 11 maart 2010 - 22:06:54
Maar er is wel wat verschil tussen het verkeer nu en 30 jaar geleden

Titel: Re:Breva 750
Bericht door: Janguz op donderdag 11 maart 2010 - 23:10:04
even opmerken, de meeste moto's hebben een natte koppeling, Guzzi heeft een droge plaatkoppeling, is quasi onverslijtbaar, maar toch even wennen voor een nieuweling, vertrekt iets onrustiger dan een natte koppeling, maar lig er alvast niet van wakker.
je hebt zeker een prachtkoop gedaan. proficiat
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: men in black op vrijdag 12 maart 2010 - 08:04:45
goede beslissing om morgen te rijden, enne maak er een rustige reis huiswaarts van en dan lezen we wel wat overmorgen, als je met je pistoleke in je handen staat te kijken naar die schitterende Breva! en ook fotootjes maken, niet te groot en dan plaatsen natuurllijk.

http://www.facebook.com/?ref=home#!/group.php?gid=277023685486
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: Aladin op vrijdag 12 maart 2010 - 12:06:56

Het feit dat de motor bij de Guzzi dwars staat, gaat dat fel trillen?

Het blok staat in lengterichting, vergelijk maar eens met een Pan European.
enkel de cilinders staan dwarser geplaatst dan een willekeurige scheepsmotor :-)

Gaat een spannende dag worden dus zaterdag. Het weer is in ieder geval prima deze week.
Veel plezier en succes zaterdag.

In mei zijn er vro-tjes in Antwerpen, misschien ook een idee voor je.
http://forum.guzzi-west.com/index.php?topic=936.0
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: Guzzi Vero op vrijdag 12 maart 2010 - 14:11:24
en over die droge koppeling van jan gesproken, zet haar steeds in neutraal voor een rood verkeerslicht of als je te lang moet stoppen. Zo trekken de koppelingsplaten niet krom van de warmte. Vergeet dus wat je in de rijschool geleerd hebt dat je in 1ste moet staan met ingetrokken koppeling. Een Guzt apprecieert dat totaal niet.
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: men in black op vrijdag 12 maart 2010 - 15:40:27
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: wim600008149 op vrijdag 12 maart 2010 - 20:41:37
...
Vergeet dus wat je in de rijschool geleerd hebt dat je in 1ste moet staan met ingetrokken koppeling.
...

Goed om te weten, want mij hebben ze daar idd verteld dat het handiger is om bij vertragen naar stilstand gelijk naar eerste te gaan, omdat ie dan al "klaarstaat" wanneer het licht op groen springt.  Nu is van neutraal naar eerste schakelen zelfs voor mij al een kwestie van amper een halve seconde, dus daar zullen de achterliggers niet zenuwachtig van worden...  ;-)

.. maar je mag tijdens het wachten aan het rood licht wel ontkoppeld blijven, neem ik aan?
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: men in black op zaterdag 13 maart 2010 - 00:44:42
dat is toch de bedoeling van ontkoppelen :-)
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: Aladin op zaterdag 13 maart 2010 - 05:55:03
Goed om te weten, want mij hebben ze daar idd verteld dat het handiger is om bij vertragen naar stilstand gelijk naar eerste te gaan, omdat ie dan al "klaarstaat" wanneer het licht op groen springt.  Nu is van neutraal naar eerste schakelen zelfs voor mij al een kwestie van amper een halve seconde, dus daar zullen de achterliggers niet zenuwachtig van worden...  ;-)

.. maar je mag tijdens het wachten aan het rood licht wel ontkoppeld blijven, neem ik aan?
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: Aladin op zaterdag 13 maart 2010 - 05:57:42
dat is toch de bedoeling van ontkoppelen :-)

alleen als je jezelf veilig waant.
(bijvoorbeeld als er toch al wat auto's achter je staan te wachten)

Titel: Re:Breva 750
Bericht door: wim600008149 op zaterdag 13 maart 2010 - 09:46:32
dat is toch de bedoeling van ontkoppelen :-)

Ja mijn vraag kwam een beetje gek over.  Het is maar omdat ik blijkbaar de (volgens de leraar gezonde) onbewuste reflex had om tijdens stilstand steeds de koppelingshendel volledig ingetrokken te houden (dus ontkoppeld te zijn), ook al stond ik in neutraal en dit in deze situatie eignelijk niet nodig is...
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: men in black op zaterdag 13 maart 2010 - 12:26:28
ik begrijp het wel, veel mensen doen dit ook in hun auto, in neutraal en toch die voet op het koppelingspedaal, hoeft dus niet, ook niet met de motor.
En Aladin zijn uitleg klopt ook, over het al dan niet ontkoppeld staan, uitbollen, wachten aan een kruispunt/verkeerslicht. Nu ik zijn "uitleg" lees word ik me ervan bewust dat ik dit altijd al heb gedaan, anticiperend rijden, ook anticiperend wachten al dan niet in eerste of neutraal.
En zolang je de koppelingshendel maar loslaat wanneer het nodig is dan valt het allemaal best mee, tenzij je zoals ik jaren geleden je koppelingskabel overtrekt tijdens het ontkoppelen dan dan vliegensvlug je Cal II toch netjes aan de kant wilt zetten omdat je het drukste verkeerspunt van de N16 nadert, even de billen dicht dus.
Enfin, hopelijk lezen we straks hoe fijn je het gevonden hebt om je Breva op te halen en wat een plezierig gevoel je eraan hebt overgehouden dus.
Tot straks dan.
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: wim600008149 op zondag 14 maart 2010 - 01:37:47
...
je zal niet weten wat je overkomt (in de positieve zin dan):
...

En of ik inderdaad niet wist wat me overkwam !!!
Wat een fantastische machine zeg.  Dat noem ik nog es een instapmotor...  ;-)

Ben wel al een paar uurtjes thuis (baddeke genomen, frietjes gegeten ....). Alles is probleemloos verlopen.
Jullie krijgen van mij een uitgebreid "reisverslag".   ;-)
... maar eerst ga ik slapen  :-)

Tot straks

Titel: Re:Breva 750
Bericht door: Janguz op zondag 14 maart 2010 - 11:06:31
kom gerust bijbabbelen op onze openingsrit http://www.motoguzzi.be/moxie/mgcb/openingsrit-28-maart.shtml
dan kan je eveneens overwegen om lid te worden. Je zal zien, al die Guzzi rijders hebben een MICROBE
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: cvcaelen op zondag 14 maart 2010 - 11:40:18
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: big twin op zondag 14 maart 2010 - 13:52:31
Ben benieuwd naar het verslag

Maar inderdaad goed te horen dat het goed is gegaan en prima bevalt
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: wim600008149 op maandag 15 maart 2010 - 00:05:51
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: men in black op maandag 15 maart 2010 - 07:59:39
En nu snel naar de 1.500 km, eventjes binnenbrengen en dan kan je het hele seizoen je Breva blijven ontdekken, er bestaan geen wegen of ritten die de 750 niet aankan, topsnelheid akkoord, er zijn snellere Guzzi's. Rijplezier, glijdend door de Ardennen met een zuinig verbruik en big smile bij de piloot = Breva.
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: cvcaelen op maandag 15 maart 2010 - 08:10:34
Als je wil weten wat je nieuwe aanwinst aankan:

http://guzzista.wetpaint.com/page/You+cannot+tour+on+a+Breva+750

Veel leesplezier  :)

Christiaan
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: frans op maandag 15 maart 2010 - 10:27:32
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: wim600008149 op maandag 15 maart 2010 - 13:05:54
Dus opletten dat je niet in te lage toeren rijdt.  Guzzi nodigt daar namelijk toe uit wegens zijn soepele en koppelrijke karakter, maar het is nefast voor de aandrijflijn en bij hogere toeren kom je veel makkelijker weg van allerlei sjarels op de baan die er precies op uit lijken om je zo snel mogelijk van de baan te rijden. (pakt makkelijker op).

Wel dit is zo herkenbaar wat jij daar zegt Frans.  Het was vanaf het ogenblik dat ik dit begon door te hebben, dat ik de indruk had dat ik mijn Guzzi (althans voor wat betreft het vertrekken vanuit stilstand) helemaal in de hand had.   Hij is zo beschaafd dat je vergeet dat er een V2 tussen je benen zit die om wat meer toeren smeekt...   ;-)
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: big twin op maandag 15 maart 2010 - 18:52:45
Mooi verslag, fijn  dat de Breva je ook daadwerkelijk goed bevalt
Ben het echter met Frans eens dat het met de koppeling niet normaal is, zou ik zeker even een dealer naar laten kijken
Qua toeren dito, ik denk dat de meeste guzzen zich zo met 4-5000 het lekkerst voelen
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: men in black op maandag 15 maart 2010 - 20:02:34
http://www.coca-cola.be/cokelight/ccl_09002_25years/default.aspx?locale=be-nl

probeer de kwis een keer, dan kom je een zeer bekende motorfiets tegen :-)
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: Janguz op maandag 15 maart 2010 - 20:25:27
Wat die versnelling betreft, het is de fine touch van een goede mecanicien, die is wel degelijk goed te zetten, maar het moet em in de vingers zitten, laat maar nakijken bij de dealer bij eerste nazicht.
blijkbaar kennen nog mensen dit, lees  hier  (http://www.motorfreaks.nl/2010/test-moto-guzzi-stelvio-1200-4v-abs-ntx-4.html)maar

en da van Teo lamers klopt ook, maar nog eerder van toepassing bij de wat oudere modellen alla  dikke Bertha  (http://www.motoguzzi.be/moxie/guzzi/stories/dikke-bertha.shtml)
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: wim600008149 op woensdag 17 maart 2010 - 11:19:34
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: cvcaelen op woensdag 17 maart 2010 - 12:42:13
http://www.coca-cola.be/cokelight/ccl_09002_25years/default.aspx?locale=be-nl

probeer de kwis een keer, dan kom je een zeer bekende motorfiets tegen :-)

Wat?!?!?!

een V7Classic met pech naast de weg???  :)  :)  :)
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: cvcaelen op woensdag 17 maart 2010 - 12:45:38
/knip/

Eindbesluit is dat ik nog veel moet oefenen (daar gaan nog duizenden km voor nodig zijn, maar dat geldt voor iedereen denk ik), maar dat ik heb mogen merken dat er een duidelijk evolutie in de goeie richting is.   :-)

/knip/


en jezelf eens trakteren op een voortgezette rijopleiding
=> op een speelse manier je motorfiets beter leren kennen
en
zelf meer vertrouwen kweken.

Christiaan
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: wim600008149 op woensdag 17 maart 2010 - 14:34:27
en jezelf eens trakteren op een voortgezette rijopleiding
=> op een speelse manier je motorfiets beter leren kennen
en
zelf meer vertrouwen kweken.

Christiaan


Dat ga ik zeker doen.  Was trouwens een aanraden van de rijschool.  Maar beter (volgens hen) binnen een maandje of zo, als ik zelf al een minimum ervaring heb...
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: cvcaelen op woensdag 17 maart 2010 - 19:38:49
Dat ga ik zeker doen.  Was trouwens een aanraden van de rijschool.  Maar beter (volgens hen) binnen een maandje of zo, als ik zelf al een minimum ervaring heb...

Ik heb gewacht na het eerste 1000Km-onderhoud

Titel: Re:Breva 750
Bericht door: wim600008149 op woensdag 17 maart 2010 - 20:46:48
Ik had nog even willen terugkomen op mijn ervaring op de autosnelweg, en meerbepaald de idee die ik nu heb om evt toch maar een windscherm (groot model, ik weet dat er voor de breva twee maten zijn) te plaatsen.  Ik vind dit niet zo mooi, maar als het echt zou helpen...  Daarom wil ik graag van jullie weten of het de moeite loont.  Ik wil namelijk zonder te veel "geweld" aan een normale snelheid (tussen 100 en 120 km/u) over de autosnelweg kunnen gaan.  Ik ben gister avond niet boven de 90 km/u uit gekomen (ook wel omdat ik zo onzeker was).
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: men in black op donderdag 18 maart 2010 - 07:48:51
ik heb een klein scherm op de Breva1200ABS, meer dan voldoende voor mij, Huub geeft een groter op zijn Breva 850 en dat is dan weer beter voor hem, enne Christiaan heeft een after market, denk ik, op zijn v7Classic dus voor elk wat wils, rij je met een gesloten of open helm, hoe groot ben je, enz..
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: cvcaelen op donderdag 18 maart 2010 - 09:32:01
/knip/

enne Christiaan heeft een after market, denk ik, op zijn v7Classic

 /knip/



Nee hoor, origineel Guzzi,
het groot touringscherm voor de Breva750 staat nu op m'n kleine V7

(http://www.motosportaprilia.com/images/shopimages/breva750bigscreen.jpg)
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: wim600008149 op donderdag 18 maart 2010 - 10:58:55
Ik ben 1,75 m, en heb een open helm.  Nu moet ik wel zeggen dat ademen bij hogere snelheden geen enkel probleem is, maar wellicht ben ik dat gewend, want ik doe valschermspringen en daar is ademen bij snelheden tot 500 km/u in vrije val ook geen probleem ...   ;-)
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: men in black op donderdag 18 maart 2010 - 12:13:41
http://picasaweb.google.com/motormuisv11/Herfstrit2009#

even een fotootje van een origineel klein scherm, ik ben 1m90

rij vaak ook met open helm, ademen lukt zowiezo, het gaat hem eerder over de luchtturbulentie, ofwel op borststreek ofwel tegen of net over helm, kan voor een boel geluidshinder zorgen, zal bij het parachutespringen ook zo zijn of net niet?
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: wim600008149 op donderdag 18 maart 2010 - 15:32:25
Ja oordopjes zijn dan ook aangeraden, maar zoals je zegt, de windturbulentie op de borst vond ik nogal storend, het lawaai was nog het minste.  Ik ga er nu van uit dat, aangezien ik toch hogere snelheden moet gaan kunnen en durven halen (ik wil namelijk niet eeuwig op die rechter rijstrook blijven, da's namelijk ook niet zo veilig) ik toch veel baat zal hebben bij een windscherm.
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: men in black op donderdag 18 maart 2010 - 21:02:23
krijg je de link geopend? geeft enkel turbulentie op de helm wegens mijn lengte, echter met een gesloten systeemhelm best te doen, met een open helm met lang vizier toch wel turbulentie = geruis, soms lastig als je de BT-dame van de gps wil aanhoren.
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: wim600008149 op vrijdag 19 maart 2010 - 10:50:23
krijg je de link geopend?

Ja idd.  Voor zo'n scherm zal ik toch moeten gaan denk ik, en met mijn  1,75m zal er misschien zelfs weinig of geen turbulentie op mijn helm zijn.  Maar als de turbulentie op de borst wegvalt, da's mij al veel waard...
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: Guzzi Vero op vrijdag 19 maart 2010 - 11:03:14
Je kan ook eens op de site van GIVI gaan kijken (http://www.givi.de/Windschutzscheiben/Windschilder/A660 (http://www.givi.de/Windschutzscheiben/Windschilder/A660)). Prijzen liggen denk ik wat lager dan de MG prijzen waar je het Adelaartje mee betaalt. Wel rekening houden met transportkosten die je bij de dealer niet hebt uiteraard.
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: men in black op vrijdag 19 maart 2010 - 17:05:06
Wim, je mag ook eens komen kijken als je dat "wijzer" zou maken. Nu zondagnamiddag kan bvb na een bericht, telefoontje.
Ik woon in Sint-Amands, een half uurtje rijden.
Mijn stuur zal wel wat anders zijn dan dat van u, 't is om een idee te krijgen.

http://194.178.160.219/motoweb/motoguzzi/nl/be/catalogs/main/6096

zoek en vind en vergelijk

arie.vermeulen@motoguzzi.be
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: Aladin op zondag 21 maart 2010 - 14:42:16
http://www.coca-cola.be/cokelight/ccl_09002_25years/default.aspx?locale=be-nl

probeer de kwis een keer, dan kom je een zeer bekende motorfiets tegen :-)

hee leuk. beide versies bekeken :-)
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: Aladin op zondag 21 maart 2010 - 14:56:47
Je ziet dat wel eens vaker dat technische onkunde gedemonstreerd wordt door hard op het schakelpootje te trappen bij stilstand.
Enkel goed om de boel vroegtijdig om zeep te helpen.
Zoals Frans al aangaf, lichte druk en zo nodig even de koppeling  ietwat laten slippen om de nok de gelegenheid te geven in een uitsparing te vallen.
Indien er geen opening voor ligt kan die nok nergens invallen ook al sla je er nog zo hard op.
Het beste(en veiligste) is eigenlijk dit zoveel mogelijk te doen zolang er nog beweging in de wielen zit, dus voor stilstand.

Titel: Re:Breva 750
Bericht door: wim600008149 op zaterdag 27 maart 2010 - 22:52:40
Weet iemand hoe ik de voeding voor die GPS (Garmin Nuvi 510) aan de motorfiets kan koppelen?
Hieronder een afbeelding van de kabel.  Aan de ene kant dus USB, aan de andere kant twee ontblote uiteinden.  Die moeten dus ergens aan het electrisch circuit van de motor gekoppeld worden.

(http://www.garmin.be/pics/accessoires/010-11143-07.jpg)

@aladin/frans :
Het is inderdaad zo dat in neutraal gaan wanneer de motor nog niet helemaal stlstaat meestal wel probleemloos gaat.  Ik ben me hiermee alleszins een gewoonte van gaan maken.

Toch fantastisch eigenlijk.  Ik zat zo te denken.  Het is vandaag precies twee weken geleden dat ik hem ging halen bij de dealer, na in totaal niet meer dan 6 uren moto-rij-ervaring.  En nu is het alsof ik al jaren op die fiets zit...

@men in black :
ik ga zeker eens langs komen.  Dank je voor het aanbod   ;-)
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: men in black op zondag 28 maart 2010 - 00:20:50
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: Aladin op zondag 28 maart 2010 - 12:42:23

rechtsboven zie je de steekzekering zitten.
Dus inderdaad de oogjes rechtstreeks op de batterij polen vastmaken.
draad mooi onder langs de tank langs laten gaan

(http://www.allekabels.nl/product_images/s_97054640.jpg)
vastzetten met wat tie-ribs en zorgen dat je makkelijk bij de zekeringhouder kunt voor controle.
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: Guzzi Vero op zondag 28 maart 2010 - 19:12:31
Alles mooi doen zoals hieronder vermeld. Enkel letten dat je eerst de - afkoppeld en dan de + van je batterij om vuurwerk te voorkomen. Door het afkoppelen van je batterij dien je je dashbord dan wel opnieuw in te stellen.
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: wim600008149 op maandag 29 maart 2010 - 14:09:00
Mmmm, ga dat toch door de dealer laten doen, wil het risico niet nemen, en het is ook niet zo dringend, de eerste ritten zijn niet meer dan een paar honderd km en zo lang kan mijn gps het op zijn eigen batterijen makkelijk uithouden.  Ik kan hem namelijk ook opladen via mijn laptop...

Ben er finaal ook toe gekomen om een foto te nemen van mijn fiets (let op de originele locatie  ;-)   )  :

(http://77.241.83.186/uploadedfiles/images/moto.jpg)
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: big twin op maandag 29 maart 2010 - 20:50:07
Sta je mooi en veilig zo te zien
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: Aladin op dinsdag 30 maart 2010 - 20:58:30
Het is een beauty (en ze slepen alleen auto's weg volgens dat bord)
Titel: Re:Breva 750
Bericht door: night rider op woensdag 16 juni 2010 - 15:46:05