21-11-2017
welkom : kijk en lees : leesvoer : eindelijk geen kramp meer

Eindelijk geen kramp meer

Heb je dat ook, vooral als het koud is, en je een lange rit moet maken, dat je handen verstijven?

Gepubliceerd op 10-12-2004

Heb je dat ook, vooral als het koud is, en je een lange rit moet maken, dat je handen verstijven? Links is dat geen probleem, stuur loslaten en wat vingergymnastiek en dat komt weer goed. Als je tenminste goede, warme handschoenen hebt.

Rechts is problematischer. Dat wordt wachten op verkeerslichten die op rood springen (die zijn er niet zoveel op de autostrade) of tot je even moet inhouden om dan vlug het gas te lossen en je verkrampte hand wat beweging te gunnen.

Eindelijk geen kramp meer-Body

Als je het mij vraagt gaan ze er bij Guzzi niet altijd op vooruit. Vroeger, toen ik met een T3 reed, had ik op mijn rechter handvat een regelschroefje waarmee je het gas kon vastzetten. Ook de Florida was met dit nuttig ding uitgerust. Waarschijnlijk heeft men om veiligheidsredenen (en om financiële redenen) dit schroefje weggelaten. Het is natuurlijk waanzinnig om over de weg te scheuren tegen 130 km/u met je gashendel geblokkeerd, maar even aanzetten om je hand weer soepel te krijgen kan de veiligheid eerder bevorderen dan in gevaar brengen.

Ik had al een paar maal gehoord dat zoiets te koop is voor andere motoren, maar ik kon het nergens vinden. Ik heb gezocht in catalogi van motoraccessoires en zelfs niet op internet. Maar ja, hoe zoek je zoiets? Ik hoor sommigen daar "cruisecontrole" tegen zeggen, maar daar versta ik toch wat anders onder: zoiets staat op camions, op dure auto's en op Goldwings. Iemand me zei eens bij Lamers in Nijmegen te gaan kijken, daar zou men dat zeker hebben voor Guzzi's. Dus op een regenachtige herfstdag daar naartoe. (Zie mijn vorige bijdrage aan Il Giornale.)

Als stomme Belg vraag ik daar naar wat het volgens mij is: "Een stelschroef om de gashendel in een vaste stand te blokkeren." Lijkt mij correct Nederlands, maar de verkoper had nog nooit over zoiets gehoord. Hij vroeg of het was om het stationair toerental (wij zeggen de ralentir) te regelen. Nee dus. "Zo een schroefje zoals op de California-T3 en op de Frorida staan, waarmee je het gas kunt blokkeren om je hand even te ontspannen!" Nee, daar heeft hij nog nooit van gehoord. Gelukkig is er bij Teo Lamers een showroom met tweedehandsmotoren, en daar staan wel een CalifT3 en een Florida tussen. Dus zal ik het even tonen. De man gaat met me mee en als ik het hem toon dan zegt hij "Oh, je wil een cruisecontrole." Ja dus, dat wil ik. Voor €39 kan ik er een krijgen. "Geschikt voor Moto Guzzi, Honda en Yamaha" staat er in het Engels op de verpakking, maar er staat niet bij voor welke types, dus we zullen wel zien. Ik met mijn aanwinst terug naar huis, daar zullen we dat eens gauw gaan flikken.

De onderdelen zitten achter een doorzichtige plastic verpakking en lijken een heuse puzzel. De handleiding is ook eentalig Engels. Niet dat ik geen Engels versta, maar een summiere handleiding vol technisch jargon voor een puzzel waarvan je niet weet hoe het eindresultaat moet zijn . . . Er is wel een tekeningetje bij, maar zo summier dat je er niet veel aan hebt. Het wordt toch wel spannend.
Eerste zin "1. Plans handle bar damp around handle bar, snug against switch housing" Ik denk dat ik iets tot tegen de schakelaars op het stuur moet schuiven, maar wat, en hoe, en moet het rubber van het handvat eerst afgetrokken worden, enz . . . Ik begin al lichtjes te zweten bij het lezen alleen al. Eer ik het rubberen handvat van het stuur getrokken heb zweet ik helemaal. Dan de puzzel maar eens helemaal uitpakken en kijken wat bij wat past, en hoe het kan samengebouwd worden zodat het een beetje trekt op het bijgeleverde tekeningetje.

Stilaan wordt een en ander duidelijk en zie ik hoe het er zou kunnen gaan uitzien. Na een tijdje lijkt mijn rechter handvat inderdaad een beetje op het tekeningetje en kan ik mijn gashendel inderdaad in om het even welke stand blokkeren. Nu nog een proefritje doen, en op de familiedag zal ik kunnen stoefen met mijn "Cruise-Controle.

Reacties

1 Reactie(s) op dit artikel Reageer:

Mark
27-11-2009 13:47 [ 1 ]

Mich, ik wist niet dat dit bestond. ik heb California III bwj '92 en de gashendel is bij deze wel wat zwaarder. Ik woon in Brugge, dus Nijmegen is wel een eind. Zou hij dit per post opsturen? Denk je dat het voor mijn moto ook zou lukken? groeten Mark

Reageer

Beleefd blijven aub...

(Gebruik Markdown voor formatering)

Deze vraag helpt om spam te vermijden:

Bezoek ook onze sponsors hun website


MGB Moto, Roeselare

VRA Motors, Oosterzele

Moto's Inghelbrecht, Oostende

GD Service

Freddy Nijssen, Tongeren

Guzzi's

SB Printing, Loenhout

Motorvriendelijk onderkomen (FR)

Gites Les Creux, Frankrijk

uw logo hier

 

Subscribe

Skyscraper banner ad