21-11-2017
welkom : kijk en lees : leesvoer : gezien worden...

Gezien worden...

gezien worden als motorrijder

Gepubliceerd op 14-07-2004

Ze zien me niet...!!!

Motorrijders worden schrikbarend slecht waargenomen

Er zijn diverse factoren waarom automobilisten geneigd zijn motorrijders over het hoofd te zien:

  • Motorrijders vormen maar een klein gedeelte van het totale verkeer en vallen daardoor misschien niet op
  • Veel automobilisten worden niet regelmatig met motorrijders in het verkeer geconfronteerd
  • Motorrijders zijn qua postuur vrij klein en worden daardoor gauw over het hoofd gezien
  • Het beeld van een naderende auto springt door de symmetrie beter in het oog dan dat van een motor. Twee vlekken als ogen worden door primitieve delen van ons brein (evolutie) buitengewoon goed herkend (koplampen van een auto), dit in tegenstelling tot een vlek, de koplamp van de motor
  • Auto's hebben blinde plekken, zoals deurstijlen, waarachter een motor en z'n berijder kunnen schuilgaan.
  • Voorwerpen en omgevingsfactoren, inclusief andere voertuigen, objecten langs de weg en lichtfactoren kunnen het waarnemen van motorrijders moeilijker maken.
  • Alle andere afleiding, zoals het eten in de auto, de radio bedienen en telefoneren.
Gezien worden...-Body-2


Toch is een motorrijder echt niet onmogelijk te zien. Onderzoek heeft aangetoond dat bestuurders die zelf ook motorrijden of die familie of vrienden hebben die motorrijden, eerder motorrijders waarnemen dan dat ze ze over het hoofd zien. Dit toont eens en te meer aan dat de belangrijkste factor van het over het hoofd zien van een motorrijders de geest van de bestuurder is niet ingesteld is op het observeren van motorrijders. Een mogelijke verklaring kan zijn dat de automobilist zich niet bewust is van persoonlijk gevaar van een aanrijding met voertuigen als motoren of scooters omdat hij veilig in het binnenwerk van zijn auto zit. Automobilisten kunnen motorrijders die ze normalerwijze niet waargenomen hadden zien als ze mentaal daarop getraind zijn. Daarom is onderricht van automobilisten de belangrijkste factor om ongelukken met motorrijders te voorkomen.

Motorrijders worden schrikbarend slecht waargenomen. De meeste ongevallen gebeuren niet omdat we niet genoeg zouden opvallen. De kleur van de kleding is niet zo belangrijk als wel wordt gedacht.

Gezien worden...-Body

Onder sommige omstandigheden, bijvoorbeeld bij het rijden in hevige regenval, is het positieve effect van fluorescerende regenkleding bekend. Onder andere omstandigheden, bijvoorbeeld wanneer je in de stad rijdt bij fel zonlicht, kan helder gekleurde kleding in combinatie met een te felle verlichting een camouflerend effect hebben. Hierdoor gaan motorrijders op in hun omgeving. Groot licht mag in Nederland al niet gevoerd worden vanwege het verblindende effect, alleen bij zeer dichte mist en hevige sneeuwval. Safety Running Lights vallen volgens de wet onder groot licht en zijn dus verboden.

Het gaat erom dat we voldoende moeten contrasteren met de achtergrond. We worden van onze motor gereden door automobilisten omdat zij niet gewend zijn naar het beeld van een motor te zoeken en door verschijnselen als aandachts- en veranderingsblindheid.

Dit verschijnsel wordt veranderingsblindheid genoemd. Wat moeten we daar als motorrijders mee? In figuur 2A zie je een kruispunt. De automobilist wil linksaf en wacht tot de vrachtauto is gepasseerd. Deze laatste blokkeert het gezichtsveld van de automobilist tijdelijk. Gedurende deze blokkade is aan de overkant een motorrijder ver- schenen die rechtuit wil (figuur 2B). De automobilist zou de motorrijder voor moeten laten gaan. Doordat de automobilist op de vrachtauto lette is hij veranderingsblind voor het 'nieuwe' beeld van de motorrijder. Hij merkt de motorrijder niet of te laat op en rijdt hem aan.
Wij moeten onze waarneembaarheid vergroten door onze manier van motorrijden. Wij moeten anticiperen op onze slechte waarneembaarheid. Afstand houden en snelheid aanpassen blijken hier toverwoorden te zijn.


Enkele tips van onze instructeur Bert Gorter om een ongeval te voorkomen:

  1. Houd je aan de geldende maximale toegestane snelheid/snelheden !!
  2. Pas je snelheid aan als de situatie daarom vraagt.
  3. Houd er rekening mee dat je als motorrijder regelmatig niet gezien wordt.
  4. Blijf ruim om je heen kijken. Een goede kijktechniek voorkomt ongevallen.
  5. Kruispunten met gepaste snelheid naderen en zorg dat je alles hebt overzien bij het passeren ervan.
  6. Houd voldoende afstand op het voertuig dat voor je rijdt.
  7. Bereid je goed voor op een motorrit (weer?/route/conditie motor etc.).
  8. Een keertje HEER IN HET VERKEER ZIJN kan ook geen kwaad.
  9. Blijf werken aan je motorrijvaardigheid (volg een training/cursus etc).


Bron: www.lcvm.nl

Reageer

Beleefd blijven aub...

(Gebruik Markdown voor formatering)

Deze vraag helpt om spam te vermijden:

Bezoek ook onze sponsors hun website


MGB Moto, Roeselare

VRA Motors, Oosterzele

Moto's Inghelbrecht, Oostende

GD Service

Freddy Nijssen, Tongeren

Guzzi's

SB Printing, Loenhout

Motorvriendelijk onderkomen (FR)

Gites Les Creux, Frankrijk

uw logo hier

 

Subscribe

Skyscraper banner ad