21-07-2017
welkom : kijk en lees : leesvoer : m, g, c, en b in 4 landen

M, G, C, en B in 4 landen

Reisverhaal van Mich

Gepubliceerd op 09-11-2004

M, G, B en C in vier landen

De geplande rondrit gaat niet door, het dreigt te gaan regenen en daar houden Italianen niet van. Ze vragen zelfs of we de motoren niet onder het afdak willen zetten, dan blijven ze droog. Ik ga dan maar op mijn eentje een toertje doen en op een terrasje in de zon, want het is terug open hemel, geniet ik van een pintje.

Hoewel ik niet eens weet of het dit jaar nog wel doorgaat besluit ik mee te doen aan de buitenlandse wedstrijd en in vier verschillende landen een gemeente aan te doen met de beginletters M, G, B en C. Er zou toch minstens één buitenlands treffen moeten bijzitten, dat levert immers extra punten op.
Zoals elk jaar kies ik voor een Italiaans treffen, die zijn er immers het meest, daar is het doorgaans goed weer, ik eet graag spaghetti, kortom ik ga graag naar Italië.

Op de site van de club vind ik "Motora-duno internationale del Tigullio, Rapallo (GE)" op 14-15-16 mei. Op het internet zoek ik meer gegevens: het zou iets groots zijn met wel 3000 deelnemers, en Rapallo ligt 30 km voorbij Genua. Het treffen is in niets te vergelijken met ons Internationaal treffen. Het wordt georganiseerd door de club van Rapallo, maar die heeft verscheidene afdelingen. Hoewel het dus eigenlijk een treffen van de FIM (internationale motorfederatie) is, houdt de Guzzi-afdeling gelijktijdig zijn Guzzitreffen. Er is geen kampeer-plaats voorzien, maar op de twee campings in Rapallo krijgen de deelnemers aan het treffen korting.
Dus ik daarheen.

De reis verloopt voorspoedig. Ik rij op mijn gemak in twee dagen naar ginder, maar ben wel zo dom om rond 5 uur namiddag door Genua rijden . . . Dat duurt ongeveer 1 uur.

Hoewel het treffen eigenlijk op vrijdag begint waren er rond de middag nog maar een 20-tal motorrijders, waarvan slechts 5 Guzzi's. De geplande rondrit gaat niet door, het dreigt te gaan regenen en daar houden Italianen niet van. Ze vragen zelfs of we de motoren niet onder het afdak willen zetten, dan blijven ze droog. Ik ga dan maar op mijn eentje een toertje doen en op een terrasje in de zon, want het is terug open hemel, geniet ik van een pintje. 's Avonds is er gratis avondmaal in het clubhuis om de deelnemers te verleiden vanaf vrijdag te komen: spaghetti, kip, salade en veel, heel veel wijn. Toch zijn we met niet meer dan 60 man.
Er zijn 2 Franssprekende Belgische koppels, vertegenwoordigers van de Belgische motorfederatie, verder een paar Nederlanders, een Engelsman en een Noor: Frans, Engels, Nederlands en Italiaans wisselen mekaar af. Ik voel me meer tolk dan motorrijder.

De zaterdag gaan de festiviteiten door op de promenade langs de Middellandse zee, maar voor ik daarnaar toe ga moet ik een dorp in de omgeving zoeken waarvan de naam met een M, G, C of B begint. Het wordt Camogli, 10 km terug richting Genua. Dan terug naar de promenade in Rapallo. Er staan zeker 200 motors waarvan een 20-tal Guzzi's. Ik lummel maar wat rond, maak gebruik van mijn gratis ticket voor een zeetochtje naar het mooi haventje Portofino. Als de rondrit eindelijk begint zijn er slechts 9 motorrijder niet te lui om mee te gaan. Het is nochtans een prachtige rit, met zelfs een bezoek aan een ondergrondse steengroeve. Later, terug in de stad, is er de ontvangst op het stadhuis met schuimwijn en fruitsap en pizza, en krijgen de vertegenwoordigers van de aanwezige clubs een gedenkplaket van de burgemeester, ik dus ook.

Op de promenade is er dan volksbal, maar de camping is een kwartiertje ver rijden, en ik besluit wijselijk vroeg naar bed te gaan.

Dan kan ik mijn tweede letter verdienen. Vrienden van ons wonen in St.Benoit, maar is dat een S of een B? Gelukkin ligt het middeleeuwse stadje Mirepoix op 30 km daarvandaan, en een M is ook goed.

Zondag rij ik tegen 10 uur terug naar de promenade. Ik kan mijn ogen niet geloven. Er staan minstens 1000 motors aan beide kanten van de straat geparkeerd, voor het grootste gedeelte per merk bij mekaar. Ik zet die van mij tussen een paar honderd Guzzi's. Er stromen voortdurend meer motors de boulevard op. Rond één uur zullen het er wel 3000 geweest zijn. En dan komt er een rondrit. Gelukkig gaan ook deze keer de meeste niet mee, maar ik schat toch wel 1 op 3, dat zijn er dan toch nog duizend. Luid toeterend en begeleid door politie van verscheidene corpsen (allen op BMW, behalve de "Policia Punicitaria", op Aprillia) rijdt de zwerm naar Portofino, neemt gedurende een uurtje bezit van alle terrasjes en van het hele stadje en rijdt dan terug naar Ra-pallo. En dat was het dan. Ik heb meer dan genoeg met mijn gedenkplaat, en blijf niet meer voor de prijsuitdeling met prijzen voor de oudste, de verst komen-de, enz.. Sinds ik eens een beker met een marmeren voetstuk van 5 kg kreeg, ben ik wel geleerd. Rond vier uur vertrek ik naar Mandello voor een tussenstop op weg naar huis, maar ik neem deze keer wel de autostrade om niet door Genua te moeten.
Zo heb ik mijn letter C van Camogli binnen. Genua had ook gekund, maar dat is 20 km minder ver. Er volgt nog wel een verrassing: een week later een aangetekende zending uit Italië. Het is een 40cm ronde schotel voor de verst komende Moto Guzzi op het treffen, en een briefje erbij of ik per e-mail de ont-vangst wil bevestigen.

De tweede letter
In juli ga ik, zoals verleden jaar, met mijn zoon (BMW want de Morini is nog steeds niet in orde) en mijn schoonzoon (Guzzi Florida) een toer maken. Vorig jaar had Jan nog maar een leervergunning en moesten we in België blijven, maar dit jaar gaan we naar Frankrijk. Dan kan ik mijn tweede letter verdienen. Vrienden van ons wonen in St.Benoit, maar is dat een S of een B? Gelukkin ligt het middeleeuwse stadje Mirepoix op 30 km daarvandaan, en een M is ook goed. Het is ong. 1000 km tot daar en we beslissen in twee dagen tot daar te rijden en in 3 dagen terug te komen in 4 dagen. Ik stippel een mooie weg uit langs kleine wegen en zo weinig mogelijk autostrade zoals ik altijd doe. In totaal 2600km. Ik ben gewoon van alleen te rijzen, dan vertrek je wanneer je wilt, je eet of eet niet onderweg, en als ik stop om te drinken heb ik niemand om gezellig mee te kletsen en te blijven plakken. Wat ik wil zeggen: met drie reizen is veel leuker, maar gaat veel trager dan alleen. Ook één of meer auto's inhalen op een drukke baan duurt veel langer met drie motoren achter mekaar dan wanneer ik alleen ben. Die 2600km op 7 dagen, en dan nog allerlei willen zien onderweg is veel te zwaar gebleken. We zijn verschillende keren de autostrade moeten opgaan en hebben een paar stukken afgesneden, anders waren we nooit op tijd terug thuis geweest. Hoe dan ook het was een mooie reis, en het is ons gelukt. De tweede nacht sliepen we op motorcamping "Moto Touché" nabij Clermontferand. Ik was daar reeds eerder, maar ik ga er graag terug. De camping is alleen toegankelijk voor motorrijders. Wim, de baas, rijdt zelf met een tot caféracer omgebouwde V7, en een ander V7-blok staat op de bar en is omgebouwd tot tapkraan. Maar wat nog mooier is, je kan er lekker eten. Voor €18 krijg je een prachtig voorgerecht en een lekkere hoofdschotel, een dessert, een halve liter wijn en een koffietje. Hij mag dan wel Nederlander zijn, hij is een fantastische kok. De plaats is ook zeer geschikt voor een langer verblijf. Het ligt in het centraal massief, en Wim heeft heel wat uitgestippelde rondritten ter beschikking.

De vrienden in St.Benoit waren natuurlijk niet thuis als we aankwamen, maar we troffen hen uiteindelijk op onze geliefde terras onder de middeleeuwse arcades op het marktplein in Mirepoix. Daar moesten we toch zijn voor de foto van de letter M. We zijn dan ook maar blijven slapen op de "camping municipal" in Mirepoix, dat bespaarde ons een nachtelijke rit na een heerlijk avondmaal.
Ook op de terugweg sliepen we op een motorcamping, in Montclar-sur-Gervanne in het departement van de Drôme. Ook hier heb ik reeds eerder overnacht. De uitbaters zijn ook Nederlanders en ze rijden ook op Moto Guzzi. Deze camping is luxueuzer dan bij Wim, maar je mag er ook niet met de auto op. Er is een groter en mooier zwembad, er is een motorwerkplaats ter beschikking en ook roadbooks van de omgeving, maar het eten is er niet zo lekker dan bij Wim.

De volgende nacht sliepen we in St.Amour. Ook dit is een plaats waar ik al een paar keer was. Niet dat hier iets te zien zou zijn, het is een dorp van niets maar ik vind het zo'n mooi naam.
Tot slot reden we over de Ballon d'Alsace en sloegen onze tent op in "Les Ballons" een camping in St.Maurice-sur-Mossel. Dat is een echte verblijfs-vakantie-camping met groot zwembad met glijbaan, waar je normaal moet reserveren, maar de baas, ook motorrijder vindt voor een nacht altijd wel een plaatsje voor een motorrijder. "Als het moest regenen dan ga je maar onder het afdak van die tent zitten, die mensen zijn er vandaag toch niet" komt hij zeggen als het weer een beetje later betrekt, zo iemand is het. Slechts één nadeel: cash betalen en er is geen bankcontact in het dorp, daarvoor moet je naar het volgende dorp rijden.

M, G, C, en B in 4 landen-Body

En dan een "B"
Tot zover twee letters. De B heb ik bewust achter de hand gehouden: een zus van mijn vrouw is met Wolfgang getrouwd en woont in Büttgen, nabij Düsseldorf. Veel punten zal het niet opleveren, maar het is "het buitenland". Als we er met de auto naartoe gaan heb ik altijd een dikke 120 km op de teller, maar als ik op de routeplanner "kortste weg" ingeef dan kom ik maar op 106.
Zaterdag 18 september, mijn vrouw moet werken. Om halftwee vertrek ik, en rij dan voor de verandering langs de kortste weg. Ik doe er bijna 2 uur over. Bij de ingang van het dorp, op de stoep voorn een Hondagarage maak ik een foto van de achterkant van mijn motor en het gemeentenaambord. Om halfvier hang ik aan de bel bij mijn schoonzuster, maar er is niemand thuis. Zittend op de stoep rook ik een sigaretje en keer terug naar België, drink ergens nog een koffie en rij naar huis. Ik ben nog op tijd thuis om een lekkere spaghetti carbonara klaar te maken tegen mijn thuis komt: als ik niet naar Italië kan dan haal ik Italië maar naar huis. Zo haalde ik vlug mijn letter "B".

Nu nog een "G".
De "G" zal ik ergens in Nederland moeten gaan zoeken. Ik was al een tijdje zinnens eens naar de garage van Theo Lamers in Nijmegen te rijden, dus zoek ik in de buurt naar een dorp wiens naam met G begint. Een beetje voorbij Nijmegen, langs de Waal ligt Gendt. Jawel, met -dt.
Als ik vertrek is het grijs. Even voor Eindhoven begint het te motregenen, en beginnen de files. Kort na de middag, het regent nog steeds, trek ik een paar foto's van het bordje "GENDT" met mijn nieuwe digitale camera. In Nijmegen drink ik nog een koffie en bij Lamers koop ik een "Cruise controle"; t'is te zeggen, een toestelletje om de gashendel te blokkeren zoals op mijn T3 vroeger stond. Op weg naar huis regent het nog steeds, en de files zijn er ook nog. Wie vindt dat je in België niet meer lekker kan rondtoeren moet af en toe eens naar Nederland gaan: overvolle wegen, smalle rijstroken waar je met de motor niet tussen de auto's kunt, en om de haverklap kruispunten waar het enkele minuten rood blijft en dan net lang genoeg groen om 5 auto's door te laten. In een woord, doffe ellende. Als ik thuis kom ben ik goed nat (het regende net niet hard genoeg om een regenpak te dragen), staan er 377km op de teller, en heb ik een gemiddelde van 70 km/uur, en dat grotendeels op autostra-de.
Ik laat de foto's aan mijn vrouw zien en ga aan de computer om ze in te laden. Ik ben duidelijk de nieuwe software nog niet gewoon, en een kwartiertje later blijken de foto's uit het toestel verdwe-nen, maar ze zitten ook niet in de PC. De ganse reis was voor niets, op de Cruise controle na dan.
Na twee dagen geef ik het op, neem mijn oude toestel en rij naar Geleen in Nederlands Limburg. Dat is maar 30km van thuis, maar het is toch ook buitenland. De foto's zijn wel gelukt, en dezelfde avond mail ik het boeltje door naar Staf. Nu maar hopen dat die wedstrijd nog doorgaat, anders was het helemaal voor niets, op het prettig motorrijden na dan toch.

En als je de foto's van de gemeenten met M,G,C en B erop wil zien dan moet je ze maar aan Staf vragen, ze bestaan echt?

mich

Reageer

Beleefd blijven aub...

(Gebruik Markdown voor formatering)

Deze vraag helpt om spam te vermijden:

Bezoek ook onze sponsors hun website


MGB Moto, Roeselare

VRA Motors, Oosterzele

Moto's Inghelbrecht, Oostende

GD Service

Teo Lamers Motorrijwielen, Nijmegen

Freddy Nijssen, Tongeren

SB Printing, Loenhout

Motorvriendelijk onderkomen (FR)

Gites Les Creux, Frankrijk

uw logo hier

 

Subscribe

Skyscraper banner ad