24-05-2017
welkom : kijk en lees : leesvoer : moto guzzi dealer gebruikt he15 om corrosie te voorkomen

MOTO GUZZI dealer gebruikt hE15 om corrosie te voorkomen

Zijn motoren hadden last van corrosie met super benzine 98 octaan, met name in de tanks, carburatoren en injectoren tijdens de lange periodes dat ze niet in gebruik waren (winterstop)

Gepubliceerd op 16-10-2009
www.heblendsnederland.nldoor Hans Keuken-HE Blends
 
19de juni 2009.
 
Waterhoudend ethanol is minder corrosief dan watervrij ethanol, omdat (volgens sommige Duitse papieren) water werkt als een remmer voor de corrosie van aluminium. 
 
Leuk om te weten, maar we moesten enkele echte praktische overtuigende bewijzen vinden bij motoren. In dat opzicht ben ik erg blij te kunnen u mededelen dat Marcel Verbraak, een Belgische Moto Guzzi dealer (http://www.vmotoren.be) een uitstekende ervaring heeft met hE15. 
 
Zijn motoren hadden last van corrosie met super benzine 98 octaan, met name in de tanks, carburatoren en injectoren tijdens de lange periodes dat ze niet in gebruik waren (winterstop). Hij merkte een wit poeder op dat hij krijt noemt (ik denk dat 
dit aluminium hydroxide is). 
 
Deze Moto Guzzi dealer heeft een jaar lang ervaring opgedaan met de hE15 . Hij beweert dat met hE15 de normale ‘Euro 98 
corrosie problemen’ verdwenen zijn. Hij adviseert zijn klanten hE15 te gebruiken, vooral vóór de winterstop, over de grens in Roosendaal - Nederland. Hoewel de benzine in Nederland duurder is. 
 
 
hE15 biobenzine bestaat voor 15% uit hydrous ethanol en 85% uit Euro 95. Het is hiermee een vervanger voor andere benzineproducten, oftewel Euro 95 en Super Plus. Hydrous ethanol heeft een aantal voordelen. Ethanol heeft een plantaardige oorsprong. Dit heeft geen negatieve effecten op de voedselschaarste. Het houdt in ieder geval in dat bij de groei 
van de plant CO2 uit de lucht is opgenomen en dat hierdoor een korte koolstofcyclus ontstaat. Binnen maanden nadat de CO2 uit de lucht is opgenomen, wordt hij al weer verbrand. Fossiele brandstoffen hebben er miljoenen jaren over gedaan om gevormd te worden. Met het huidige verbruik zal alle fossiele koolstof binnen 300 jaar in de atmosfeer gebracht worden.
 
Daarnaast heeft hydrous ethanol geen onnodige bewerkingen ondergaan. In het product zit nog wat water opgelost. Het voordeel hiervan is dat er in de productie 10 tot 45%, afhankelijk van de gekozen droogmethode, minder energie hoeft te worden gebruikt. Het product draagt daarmee nog verder bij aan de duurzaamheid. 
 
Meerdere studies tonen aan dat het geen probleem is ethanol in hoeveelheden tot 20% toe te voegen aan Euro 95 en dit toe te passen in een onaangepaste benzineauto. Er is een witte lijst van voertuigen opgesteld, welke hier is te raadplegen op www.heblendsnederland.nl 
 
http://www.greenpowerconferences.com/biofuelsmarkets/images/ethanol.gif
hE15 biobenzine kent niet meer problemen met water, dan benzine dat in het algemeen kent. Het kent minder problemen met water dan de reguliere E85 kent.
 
De hydrous ethanol die door hE blends Nederland b.v. gebruikt wordt komt uit Brazilië. Deze ethanol wordt geproduceerd uit suikerriet. Tijdens het productieproces worden afvalstromen dusdanig optimaal ingezet dat het productieproces wereldwijd gezien wordt als één van de meest CO2 neutrale technologieën. Emissiereducties van 70% zijn geen uitzondering.
 
Technisch 
Hydrous ethanol bevat ca. 4% water. Dit is er niet uitgehaald tijden de productie, hetgeen belangrijke voordelen biedt in het 
productieproces op het gebied van energiegebruik en emissies. 
Tevens biedt het voordelen in de logistiek. Als benzine voldoende ethanol bevat wordt het wateraandeel opgenomen (fysische 
interactie) waardoor er een heldere stabiele brandstof ontstaat. hE15 is zo'n brandstof. 
 
Ethanol heeft een lagere energiedichtheid dan benzine, maar een hoger octaangetal. Hierdoor heeft ook hE15 een hoger octaangetal, namelijk RON 98. Het voordeel hiervan is dat een hogere compressieverhouding in de auto kan worden toegepast, waardoor een verbetering in afgegeven koppel en vermogen te realiseren is. Daarnaast is de kans op pingelen kleiner. 
 
Ethanol heeft als voordeel dat het molecuul zuurstofatomen in zich heeft, hierdoor is de verbranding beter en ontstaan er minder schadelijke emissies. En hierdoor is een lager verbruik mogelijk. Door het koelende effect van ethanol (het verbruikt meer energie bij  verdamping) ontstaat minder NOx  emissie. 
 
hE15 biobenzine is een gepatenteerd product. hE blends Nederland b.v. produceert het product in licentie. De licentiehouder heeft een blendtechniek ontwikkelt waardoor het mogelijk is hydrous ethanol tot 50% te blenden met Euro 95, zonder dat het mengsel instabiel wordt. Wilt u hier meer informatie over, neem dan contact op via het contactformulier op de website  van patenthouder HE Blends. 
 
 

Reageer

Beleefd blijven aub...

(Gebruik Markdown voor formatering)

Deze vraag helpt om spam te vermijden: