21-10-2017
welkom : kijk en lees : leesvoer : boekbespreking: moto guzzi sport & le mans bible

Boekbespreking: MOTO GUZZI SPORT & LE MANS BIBLE

Luc Freson bespreekt het nieuwste Guzzi boek van Ian Falloon. De in Australië gevestigde Nieuw-Zeelander heeft zich tijdens het laatste decennium een stevige, wereldwijde reputatie bijeengeschreven.

Gepubliceerd op 22-10-2007

De in Australië gevestigde Nieuw-Zeelander heeft zich tijdens het laatste decennium een stevige, wereldwijde reputatie bijeengeschreven. Hij toont hier weer eens aan, dat hij niet voor niets mijn favoriete motorboekenschrijver is. Dat Falloon een liefhebber van Italiaanse motoren is, helpt uiteraard. Alleen al over Ducati heeft hij een tiental boeken geschreven, waarbij de laatste in de rij absoluut nog niet gaat vervelen – integendeel. Dat hij ook buiten zijn geliefkoosde terrein kan schitteren, bewijzen de uitgaven van zijn hand over Honda, Kawasaki, Suzuki, BMW, Laverda en … Moto Guzzi. In de “Moto Guzzi Story” vond je al een schat aan gegevens maar hier zoomt hij in en graaft nog wat dieper. Ook de tussenliggende modellen (S en S3) worden beschreven, evenals de CX100 (VS).

Moto Guzzi & Le Mans Bible - cover

Weer gaat Falloon pijnlijk (!) correct om met een schijnbaar onuitputtelijke bron van (technische) data. De modelevolutie is perfect op te volgen: de wijzigingen zijn opgesomd met opgave van frame- en motornummers. Wie zijn Sport of le Mans orthodox wil restaureren, vindt hier alle originele gegevens. Je komt ook de naam te weten van heel wat toeleveranciers. Productiecijfers (per jaar) ontbreken niet.
Wat het boek nog aparter maakt, is het feit dat de lezer niet weer eens de oude bekende beelden uit het Guzzi-archief, Guzzi-persfoto’s en brochures tegenkomt, maar een pak onbekend (foto)materiaal van vooral Ivar de Gier maar ook o.a. Hans Smid. De kennis van Ivar, verworven in talloze gesprekken met Moto Guzzi-coryfeeën als Carcano, Todero, Tonti, Gazzola, Scola, Kampen …, voegt nog een extra toe aan de informatieve waarde van dit boek. Een kort maar zeer leerrijk geschiedenisoverzicht van het merk krijg je gratis toe. Hoe met deze modellen werd geracet, komt uitgebreid aan bod.

Enig minpunt zijn de foto’s van mindere afdrukkwaliteit. Dat mag echter absoluut geen reden zijn om dit werk niét te kopen. Inhoudelijk steekt het immers met kop en schouders boven de grijze middenmoot uit!.

Een “second opinion”?
Review by Brett Rosenthal for the Falcone Newsletter, part of the The Moto Guzzi Owners Association of NSW, June 2007.

This book is centered on the development of Moto Guzzi Sports bikes from the early V7 to the V7 Sport and onto the Le Mans series up to 1993, as well as racing bikes including Dr Johns endurance racer.

Ian has compiled lists of individual changes from model to model as well as changes within each series of models including a brief development of each model. Lots of previously unseen period photos in both colour and B&W including many Australian bike magazine photos, close up detailed shots of parts. Lists of frame and engine numbers, charts giving the total production number of each model. All very comprehensive. The text in this book has been proof read by Ivar de Gier* so you can be assured the information text is correct.

If you have an interest in these bikes this is a great book and well worth adding to any other Moto Guzzi books on your shelf.

Dit boek gaat over de ontwikkeling van de sporttak van de Guzzi big twins: te beginnen bij de V7, via de V7 Sport tot de le Mans-reeks (t/m 1993). Ook racefietsen worden besproken, inclusief de enduranceracer van Dr. John.
Ian heeft lijsten gemaakt van alle modelwijzigingen, zowel van model tot model als binnen een bepaalde reeks. Ook wordt kort de ontwikkeling geschetst. In het boek staat een massa onvertoonde foto’s, in kleur en zwart-wit, waaronder een aantal uit Australische motorbladen – gedetailleerde closeups van onderdelen. En dan zijn er de lijsten van motor- en framenummers en de productieaantallen van elk model, in detail. Het boek is proefgelezen door Ivar de Gier; je kunt er dus gerust in zijn dat de informatie correct is.
Voor wie zich voor deze motorfietsen interesseert is dit werk een must.


ISBN 978-184584064-8
160 blz., 207 x 250 mm.
Prijs: 29,99 GBP – verzending 3,50 GBP (betaalbaar met kredietkaart of cheque)
Voor verdelers in Europa, contacteer de uitgeverij.
Uitgever: Veloce Books (een relatieve nieuwkomer in mobiliteitsboeken met veel auto maar ook een paar tientallen motorboeken in portefeuille). www.velocebooks.com
sales@veloce.co.uk
Tel.: +44-1305-260068, fax: +44-1305-268864

Tags:

Reageer

Beleefd blijven aub...

(Gebruik Markdown voor formatering)

Deze vraag helpt om spam te vermijden:

Bezoek ook onze sponsors hun website


MGB Moto, Roeselare

VRA Motors, Oosterzele

Moto's Inghelbrecht, Oostende

GD Service

Teo Lamers Motorrijwielen, Nijmegen

Freddy Nijssen, Tongeren

Guzzi's

SB Printing, Loenhout

Motorvriendelijk onderkomen (FR)

Gites Les Creux, Frankrijk

uw logo hier

 

Subscribe

Skyscraper banner ad