Google Ads

welkom : kijk en lees : leesvoer : prima breva

Prima Breva

Ivan legt de Breva 750 op de rooster

Gepubliceerd op 25-07-2003

De Breva ziet er niet alleen lichtsturend uit, hij is het ook. Iedere bocht wordt te snel ingestuurd omdat je een Guzzi gewend bent die al vlug 50kg meer in de weegschaal legt.

Er zijn zo van die Guzzi modellen die wauw en oh gevoelens losmaken. Hoewel de persmap van de Breva geen wereldschokkende cijfers voorlegt wordt het model door vriend en vijand vrolijk onthaald. Dealers zijn er deze keer van overtuigd dat het model vlotjes van de toonbank zal gaan. Het is hen gegund want de Breva is een frisse verschijning, en laat dat nu net een wind zijn die over het Como meer scheert…

Tijdens het kampeerweekend te Ouren was Garage Burger zo vriendelijk om mij een Breva toe te vertrouwen, vertrouwen want het exemplaar had net 100km gelopen. Een motor inrijden, zeker een Guzzi, is een kunst op zich. Golvend terrein, veel schakelen en vlotte acceleraties zijn ideale factoren om de mooie fiets een lang leven toe te wensen.

Al bij de eerste meters valt op dat de Breva er meteen een lap op wil geven. De koppeling is zeer licht te bedienen en komt snel op. Als je weet dat z’n maximum koppel bij 3.600 opm vrijkomt dan hoef je het in het hogere regionen niet te zoeken al kan het wel, trouwens ik had plechtig beloofd om de eerste kilometers niet boven de 5000 opm te gaan. De gearing is ontzettend kort wat betekent dat je bij 20km/u op gevoel opschakelt. De versnellingsbak is kenbaar verbeterd al presteert de moderne zesbak uit de V11 beter (kortere schakelgangen).

Bij het opzoeken van een klein stukje snelweg valt die korte gearing op. Bij 5000 opm rij je exact 120km/u, dit betekent dat het toerental al 2/3 van de schaal bezet en dus niet meer zo heel veel overschot heeft qua ideale kruissnelheid. Nu moeten we al meteen vermelden dat de kilometerteller weinig of niet overdrijft, je haalt aan deze snelheid dan ook behoorlijk wat blikken op vier wielen in. Een langere gearing of een zesde versnelling is een must voor liefhebbers van lange snelle ritten, maar het aantal paarden beletten dit naar mijns inziens.

De Breva ziet er niet alleen lichtsturend uit, hij is het ook. Iedere bocht wordt te snel ingestuurd omdat je een Guzzi gewend bent die al vlug 50kg meer in de weegschaal legt. Het gewicht wordt geclaimd op 170kg en dat is voor een moderne Guzzi uitzonderlijk. Het geïnjecteerde 750 blok levert net geen 50PK en dat laatste zal een inbreuk doen op je objectiviteit. De geschreven pers is gewend om met heuse PK kanonnen over ’s lands wegen te denderen. Het gebrek aan PK’s steekt her en der de kop op. Als je gepakt en gezakt met duo naar’t Zuiden trekt dan vermoed ik dat het inderdaad nipt wordt, maar in alle andere situaties zal je je prima uit de slag kunnen trekken. Naarmate er kilometers bijtikken zet de Breva eerlijke prestaties neer, het blok is zeer gewillig, zelfs in de regionen +5000 opm. De enkelvoudige schijfrem in het voorwiel levert tezamen met de achterrem voldoende kracht om aardig wat dikkere fietsen uit te remmen. Maar het leukste aan deze fiets is het gemak waarmee je bochten rond, files opvreet en olie magnaten niet te rijk maakt. Als je weet dat een Guzzi zuiniger wordt naarmate de kilometerstand kwam ik met het maagdelijke exemplaar uit op een gemiddelde van 4.8 liter/100km. Wel is het benzinelampje opnieuw “Guzzi” pessimistisch, na het aanspringen ervan tank je 11 à 12 liter en dat met een volume van 18 liter… ofwel zijn dat 18 Italiaanse liters ofwel heb je een enorme reserve, ik heb het niet willen uittesten.

Voor wie is deze Breva nu bestemd? Kleine mensen, beginners, rijscholen, rustige motorrijders en fortuinlijke motorrijders (als 3de motor of zo) zullen echt kunnen genieten van de term motorrijden, zonder dat je motor met jou rijdt. Ik vermijd bewust de term vrouwen omdat ze gelijk zijn aan mannen (euheum). Mochten de financiën het toelaten dan zou ik er onmiddellijk één aanschaffen vanwege de uitstekende woon-werk capaciteiten. Licht sturend, zuinig, goedkoop in onderhoud vanwege de cardan, de sleutelvriendelijkheid en de smalle bandjes.

Daarnaast voelt deze speelvogel zich ook thuis op bochtige trajecten als je niet te veeleisend bent (lees 200km/u). Je kan de Breva ook uitrusten met toeropties zoals harde koffers, rekje, hoger scherm, lager zadel etc. Wie dus rustig van het landschap wil genieten kan dat perfect in het zadel van de Breva, ook in het buitenland. De cockpit is goed uitgerust en bezit naast een kilometer -en toerentalteller ook een LCD schermpje waarin je de tijd, km-stand, tripmeter en zowaar een buitentemperatuurmeter aantreft. Het licht wordt automatisch geactiveerd bij het omdraaien van de sleutel (nieuwe wetgeving).

Terug naar onze Ardennenrit. In het terugrijden heb ik één en ander op en naast de snelweg uitgetest behalve de topsnelheid, al ligt die volgens de geschreven pers op 175km/u. Even opmerken dat het standaardscherm iets te veraf van de bestuurder gemonteerd werd, bij slecht weer kan je er niet achter duiken (ook al vanwege het rechte stuur). Bij 6000 opm rij je 140km/u, bij 7000 opm (in’t geel) loopt ie 160km/u, verder ben ik niet gegaan. De Breva vertoont geen instabiliteit zoals de 2x duurdere Honda Pan European. Naast de snelweg is de Breva zo lichtvoetig dat je fluitend van de ene bocht naar de andere flaneert. Laagvliegers volgen wordt een probleem van zodra er zich een recht stukje aanmeldt, maar daar bestaan andere Guzzi’s voor. Veel is niet altijd beter; het 750 blok vertoont minder inertie dan de gekende dikke 1100. De speelse Breva kent wel z’n plaats op gebied van prestaties, maar dat is niet eens zo erg gezien de verkeersontwikkelingen in het “Vlaamsche landschap”. Als je met de juiste filosofie op de Breva stapt dan zal je niet gauw een gebrek aan PK’s ervaren, integendeel!

Nu Stevaert het nog meer voor’t zeggen heeft zullen er weldra camera’s staan op elke hoek van de straat. De jeugdige Breva is een antwoord op het alsmaar toenemende Big Brother geweld zonder er een bompa motor van te maken. Je hoeft geen onrealistische snelheden te hanteren om je rot te amuseren. De basics van het motorrijden primeert bij de Breva, voor € 7.600 ronkt er zowaar een adelaar onder je kont waarmee je gezien mag worden. De gebruikte componenten zoals de remmen, de vrij harde vering, de koppelrijke geïnjecteerde motor, cardan etc. ogen degelijk. Die lage prijs moet een ruimer publiek aanspreken, een publiek dat zich wil aansluiten in de wereld van Moto Guzzi… misschien wel de juiste?

Reacties

1 Reactie(s) op dit artikel Reageer:

willy vlyminck
27-04-2011 12:03 [ 1 ]

Mooie recensie, enkel nog dit,hoe vlot schakelt de Breva? Bij de Japanners trap je in het beste geval als in boter.Idem voor de koppeling.Dank je en vriendelijke groeten

Reageer

Beleefd blijven aub...

(Gebruik Markdown voor formatering)

Deze vraag helpt om spam te vermijden: