27-05-2017
welkom : kijk en lees : leesvoer : primavera 2003

Primavera 2003

De Primavera weer levend!

Gepubliceerd op 08-04-2003
4-2
De Ducati Club Vlaanderen was er met een grote delegatie, en verder zagen we nog buiten de Moto Guzzi's uiteraard de merken Aprilia, Morini, Laverda en Bimota.

Ik heb al lang iets met Italiaanse motoren, dat zal wel duidelijk zijn. De liefde was ooit zo groot, dat ik een vereniging stichtte, "Moto Italia" geheten, "ter bevordering van het Italiaanse-motorenrijden in België". Alstublieft. Tegenwoordig doen de Italiaanse motorfabrikanten dat zelf wel, maar halverwege de jaren '80 was het huilen met de pet op voor de Ital-fans. Enkele jaren, shows en treffens later gaf ik, moe gestreden, de fakkel door aan Bernard Louche, die het nastreven van dat nobele doel op een andere manier invulde.

Terwijl ik nieuwe belangstelling wilde wekken voor het Ital-wereldje, trachtte Bernard de liefhebbers te verzamelen en te plezieren door onder meer het organiseren van twee ritten per jaar. Aan het begin van het seizoen was er de "Primavera", aan het eind de "Autunno". Het waren stuk voor stuk prachtige ritten, meestal in de Ardennen, en het zijn even veel goede herinneringen. Vraag maar aan al diegenen die er bij waren.
Maar ook aan dat mooie verhaal kwam een eind; Bernard had stilaan zijn tijd nodig voor andere zaken, en moest er uiteindelijk een punt achter zetten.

OPNIEUW

Het idee is echter opnieuw boven water gekomen toen de Moto Guzzi Club Belgium zich boog over de programmatie van 2003. Er werd besloten, de openingsrit van het seizoen nadrukkelijk open te stellen voor alle Ital-rijders en hem meteen ook "Primavera" te noemen. Niettegenstaande de datum – wat ongelukkig – samenviel met de Motorbeurs in de Brabanthal, was ik er bij – ik moest en ik zou!

Prima Vera 2003-Body-2

Er was nog voorafgaand overleg geweest met de andere Belgische Italiaanse merkclubs die interesse bleken te hebben voor het initiatief; dat gaf goede hoop. Het weer speelde mee, en ik zat als een der eersten op de vertrekplaats bij de koeken en de koffie. De twee Bertha's mochten mee, want vriend Marc die voorlopig motorloos is, wilde ook nog eens wat mooie herinneringen ophalen.

De route liep langs goede oude Ardennenwegen, op een vlotte manier gecombineerd door verantwoordelijke (tevens vliegende controlepost) Yvan Priem. 't Is wel handig als je naast een routebeschrijving ook een kaart krijgt met daarop dik de te volgen wegen aangestreept. Dat liet ons alleszins toe, de 280 kilometer te rijden zonder voortdurend naar het routeblad te moeten lonken. Ik heb ooit geheel België aan de andere zijde van de Maas tot drie maal toe binnenste buiten gekeerd om het blad "Motoren & Toerisme" 9 naar mijn mening "ideale Ardennenroutes" te bezorgen. En dat werpt nog steeds zijn vruchten af.

De vallei van de Samson, door Spontin en langs Dinant naar Rochefort – meer moet dat niet zijn. Daar op een rustig terras een streekproduct soldaat maken … heerlijk. En dan maar verder, de lange bochten naar Barrière de Champlon (waar de controle stond te zonnen langs de kant van de weg), La Roche en nog meer van die lange bochten naar Baraque de Fraiture. Dan snel doorsteken naar Werbomont en vervolgens weer het betere bochtenwerk tot in Hoei. Gaaf! Dikke Bertha heeft het serieus moeten laten ronken in het vooronder om de Vlotte te volgen, maar had hoegenaamd geen moeite met het stevige tempo. Een laatste tussenstop in Tienen en dan snel naar de Brabanthal, om de goeie ziel die daar mijn plaats aan 't innemen was, te bevrijden.GOED ZO!

We wisten niet, wat we precies moesten verwachten. Er is pas in een later stadium bekendheid gegeven aan het feit dat de Primavera herboren was. Zoiets heeft natuurlijk tijd nodig. Met 107 inschrijvingen zijn er zeker geen records gebroken, maar gezelligheid is niet evenredig met het aantal deelnemers, integendeel. Voor mij mag het zo blijven, ik blijf het liefst buiten de drukte: vroeg vertrekken, zo weinig mogelijk achterrijders om op te letten …

De Ducati Club Vlaanderen was er met een grote delegatie, en verder zagen we nog – buiten de Moto Guzzi's uiteraard – de merken Aprilia, Morini, Laverda en Bimota. 't Zal nog wel groeien, daar twijfel ik niet aan. Dat het een vervolg zal kennen, staat al zo goed als vast. Want al de deelnemers hebben er van genoten (behalve dan misschien Karel met zijn 916, die met een defect achterwiellager moest worden opgehaald), en dat brengt uiteraard nieuw volk mee …

Luc Freson

Tags: ,

Reageer

Beleefd blijven aub...

(Gebruik Markdown voor formatering)

Deze vraag helpt om spam te vermijden: