29-06-2017
welkom : kijk en lees : leesvoer : cursus rijtechiek

Cursus Rijtechiek

RECE cursus van motorblad “Motoren & Toerisme”

Gepubliceerd op 30-05-2004
bij die eerste oefening kreeg mijn ego al een deuk

Een mooie zomers weekend staat voor de deur zoals voorspeld, we maken ons op voor de RECE cursus van motorblad “Motoren & Toerisme” te volgen op het circuit van Croix en Ternois in het noorden van Frankrijk. RECE staat voor: Rij Ervaring door Circuit Ervaring, misschien heeft het woordje circuit er mensen doen schrikken van oei die mannen gaan op circuit gaan rijden daar doe ik niet aan mee hoor en daardoor waren er maar een 10 tal clubleden ingeschreven. Circuit dat is synoniem met racen en voor een groot deel juist. Maar in dit geval is dat niet helemaal waar en dat zal later blijken.

Mijn reservatie in de Ferme de Bois Quesnoy is in de e-mail mist verloren gegaan want ik sta voor de immense poort uit 1857 en de zaak is volgeboekt. De vrouw des huizes verontschuldigt zich en tracht mij te paaien met de zemende woorden “ j’adore le bruit de votre machine” en ik zeg “moi non plus” op zijn Gainsbourg uit het welbekende chanson. Ze stelt dat er nog een bed vrij is op de kamer die Jan Maes heeft en daar ook verblijft met Wim en zijn vrouwtje. Ik besluit te wachten wetende dat zij rond 14.30 gingen vertrekken, het nu 17.30 is en zij niet meer zo lang konden wegblijven. Ik heb daar nog een uur en half staan voetballen met de zoon des huizes tot mijn tong op mijne buik hing als ik besluit eens naar het circuit te rijden om te zien of daar nog MGCB’ers waren. Als ik het erf afrij kom ik het gezelschap tegen en de zaak is nu vlug beklonken. We besluiten naar St Pol en Ternois te gaan eten maar tijdens onze terugtocht worden wij door de plaatselijke Gendarmerie op het voetpad gedrumd met flikkerende blauwe lichten. Die mensen weten niet dat dit in Belgie twee keer een zware overtreding is want wij staan met onze twee wielen op het voetpad en op het zebrapad, minister Anciau zal het geweten hebben.

Cursus Rijtechiek-Body-4

Vroeg ontbijten in de tot eetzaal omgevormde wijnkelder vol broodjes, croisants en allerhande beleg om de innerlijke mens te sterken en om 8.30 staan we op het circuit, met mondjesmaat komen de deelnemers die rechtstreeks van huis uit vertrokken zijn toe en het aantal Guzzi rijders loopt uit naar 12 deelnemers al dan niet clubleden. Er is ook een Suzuki rijder met alles erop en eraan maar staat hier 250 km van huis zonder contactsleutel, c’est vraiment qon n’est pas. Een totaal van ongeveer 60 deelnemers bevolkte de kantine
Inschrijvingen laten zien, polsbandje en nummer ophalen gaan de briefing vooraf en als club worden we samen onder de hoede van instructeur Stefaan geplaatst en t’es ne Genteneere, ik huure da subiet want t’es nie moeilijk hé.

Er staan vier oefeningen op het ochtendprogramma die allemaal betrekking hebben met kijktechniek, kijken naar waar je uitwijkt en je motor volgt je ogen. De groepen voeren de oefeningen uit die op de omloop werden uitgezet door kegeltjes en ons groepje mag al direct met de moeilijkste beginnen, in derde versnelling naar beneden, tussen de poorten progressief afremmen, ontkoppelen, naar rechts de stenen uit de muur van het circuit kijken, uitwijken onmiddellijk weer vooruit kijken en tot stilstand komen. Het is in feite een simulatie van hoe je een auto die je de weg afsnijdt eventueel kan ontwijken. Gemakkelijker gezegd dan gedaan hoor want bij die eerste oefening kreeg mijn ego al een deuk door het niet al te best te doen. Ik ga nu al die oefeningen hier niet uitleggen want je zal er wel genoeg uitleg van krijgen door de deelnemers op de eerstvolgende samenkomsten of best is het zelf eens aan den lijve mee te maken, maar ik kan je verzekeren dat het zeer, maar dan ZEER leerrijk is voor alle niveaus van motorrijders die zich in onze club bevinden neem het gerust van mij aan.

Cursus Rijtechiek-Body

Het middagmaal, in de prijs inbegrepen, is een rijk met vlees gevulde koude schotel, dessert en koffie maar onze franco Italiaanse vriend Gaetano Giannone kan er maar niet genoeg van krijgen en schuift er bijna nog een samengeraapte koude schotel naar binnen.
De namiddag wordt gevuld met nog één oefening en daarna worden de groepen ingedeeld in categorieën: beginners, gevorderden en experts. Afhankelijk van je eigen inzicht of ervaring, iedereen is vrij van mee te doen in welke categorie dan ook maar je ziet van hier dat niemand van ons het in zijn hoofd haalt bij de experts te gaan rijden want dat zijn mannen die al heel wat circuitervaring hebben. Dus blijft de meerderheid bij de beginners en een paar bij de gevorderden. Na je eerste sessie kon je nog altijd overstappen naar een andere categorie naar volgens je zag of je het al dan niet aankon. De eerste twee groepen mochten enkel voorbijsteken op het rechte stuk en daarna mooi achter elkaar blijven zodat iedereen op zijn eigen tempo zijn opgedane kennis in de praktijk kon omzetten.

Wim, een paar Guzzisti uit Antwaarpen en ikzelf hadden ons bij de gevorderden geplaatst. V10 Centauro,V11 Rosso Corsa, Le Mans oud en nieuw, Daytona en zelfs een oudere Magni het stond allemaal mooi naast elkaar te pronken. Ik liet Wim, als voorzitter dan ook alvast de primeur om als eerste van MGCB op het asfalt te verschijnen maar in de haarspeldbocht links boven aan het circuitplannetje liep het mis en dook hij de grindbak in en daar sta je in no time stil, weliswaar zonder kleerscheuren en dat kan hij jullie bevestigen, zijn ogen spraken boekdelen. Hier en daar kreeg hij navolging en de ene zat al wat dieper in de keikes dan de andere.

Naarmate de sessies zich opvolgden gingen enkelen dan toch eens boven hun mogelijkheden met een valpartij, gelukkig met enkel een geschonden imago tot gevolg. De verschillende sessies volgen elkaar in een blitztempo op en je ziet zo de rijvaardigheid van onze mensen toenemen, ook onze enige dame staat glunderend te genieten. De namiddag is, zo warm het in de voormiddag was, omgeslagen naar een koude grijsachtige massa boven onze hoofden als het tegen zessen draait en na vier sessies van 20 min. gedraaid te hebben het tijd is om in te pakken. Morgen is hier de 70’s cycle race track event waar onze nieuwe Guzzi dealer ,Raf van VRA motors ook aanwezig zal zijn maar ik besluit toch maar naar huis te rijden, de weersvoorspelling ziet er niet goed uit dus droog naar huis nu het nog kan.
Voor mij is deze geslaagde dag volledig als Stefaan de instructeur me van op zijn motor toeroept: man gij rijdt prachtige lijnen op het circuit. Mijn ijdelheid is weer op peil gebracht door een stadsgenoot.

Reacties

1 Reactie(s) op dit artikel Reageer:

Jan beyers
09-02-2008 17:43 [ 1 ]

kijk hier eens http://www.70cyclerun.be/index_2.htm

Reageer

Beleefd blijven aub...

(Gebruik Markdown voor formatering)

Deze vraag helpt om spam te vermijden:

Bezoek ook onze sponsors hun website


MGB Moto, Roeselare

VRA Motors, Oosterzele

Moto's Inghelbrecht, Oostende

GD Service

Teo Lamers Motorrijwielen, Nijmegen

Freddy Nijssen, Tongeren

SB Printing, Loenhout

Motorvriendelijk onderkomen (FR)

Gites Les Creux, Frankrijk

uw logo hier

 

Subscribe

Skyscraper banner ad