21-10-2017
welkom : kijk en lees : leesvoer : primeurtest moto guzzi griso 8v

Primeurtest Moto Guzzi Griso 8v

Na 15 jaar heeft Guzzi nog eens een achtklepper in het gamma. Een eerste indruk.

Gepubliceerd op 30-10-2007

Geschreven door Laurent Blairon   
Zaterdag, 06 Oktober 2007

Griso 8V

Het is ongeveer vijftien jaar geleden dat Moto Guzzi nog eens een multiklepper in z’n gamma heeft gehad. Dus de beslissing om opnieuw met vierklepskoppen te gaan werken, is een belangrijke stap in de geschiedenis van Guzzi, omdat het Quatrovalvole blok op korte termijn voor een heuse boost in alle Guzzi’s zal zorgen.
 
Op esthetisch vlak zien we enkel een nieuwe uitlaatdemper met asymmetrische uiteinden. Verder zijn de wijzigingen tussen de Griso 8v en de andere modellen enkel waarneembaar door echte enthousiastelingen. Vanzelfsprekend is er meer gebeurd aan de motor dan simpelweg een verdubbeling van het aantal kleppen. Als basis diende het blok van de 1200 Sport, maar die kreeg maar liefst 563 interne aanpassingen mee (75% van de motor is compleet nieuw). Dit draagt allemaal bij tot een vermogenwinst (110 Pk en 110 Nm) en dan vooral in de hogere regionen, een register dat de Griso voortaan graag open trekt.

Vanaf de eerste kilometers voelt de Griso 8v niet echt anders aan dan de 1100, tenminste niet tot 5-6.000 o.p.m., maar gelukkig stuurt de gids ons al snel richting snelweg waar we al snel kunnen testen wat voor vlees we in de kuip hebben. Eens de 5.500 toeren voorbij klimt de Griso erg gewillig en soepel naar de rode zone op 8.000 omwentelingen. Deze sensatie is ongezien op een Guzzi! De versnellingsbak vraagt wel wat overtuigingskracht.

Zoals we al gewoon waren van de andere Griso’s voelt ook de 1200 bijzonder strak aan en heeft hij dus niet de minste moeite met de 24 extra pk’s die de 8 kleppen teweeg brengen. Met een drooggewicht van 222 kg laat hij zich gewillig sportief berijden zonder een krimp te geven. Voor de eerste maal kiest Guzzi voor radiaal gemonteerde remklauwen. Niet slecht, maar het initiële remmen valt ons toch een beetje tegen.

Het stuur is smaller geworden en staat meer naar je toe geplooid, waarvoor dank! Deze nieuwe houding komt het vertrouwen ten goede tijdens manoeuvres en het nemen van krappe bochten. Guzzi fanatici zullen in elk geval hun hartje kunnen ophalen aan de achtklepper en kunnen voortaan zo nu en dan kameraden met vergelijkbaar maar sneller spul (bijvoorbeeld een BMW R1200R) het vuur aan de schenen leggen.

Tags:

Reageer

Beleefd blijven aub...

(Gebruik Markdown voor formatering)

Deze vraag helpt om spam te vermijden:

Bezoek ook onze sponsors hun website


MGB Moto, Roeselare

VRA Motors, Oosterzele

Moto's Inghelbrecht, Oostende

GD Service

Teo Lamers Motorrijwielen, Nijmegen

Freddy Nijssen, Tongeren

Guzzi's

SB Printing, Loenhout

Motorvriendelijk onderkomen (FR)

Gites Les Creux, Frankrijk

uw logo hier

 

Subscribe

Skyscraper banner ad