21-07-2017
welkom : kijk en lees : leesvoer : testverslag moto guzzi 940 bellagio

Testverslag Moto Guzzi 940 Bellagio

Kennismaking met de Moto Guzzi Bellagio.

Gepubliceerd op 05-11-2007

Tekst: Louis Weenen

De laatste jaren beleeft het Italiaanse motormerk Moto Guzzi een ware heropleving.  Met dank aan kleppers zoals de Griso, Norge, Breva en nu ook de Bellagio. 

Mooi
Deze Guzzi is een schoolvoorbeeld van het Italiaanse design. Te beginnen met de vloeiende lijnen. Zowat alles aan deze motor staat in het teken van zijn vormgeving, daardoor is het vruchteloos zoeken naar een toerenteller.

Tussen de klassieke koplamp en het bescheiden doch functionele achterlicht, kijk je aan tegen zowat alles wat een motor mooi maakt. Een knappe tankzadel combinatie, glimmende wielspaken, een volledig zichtbaar motorgedeelte en een indrukwekkende uitlaatconstructie. Met deze Bellagio zul je vooral opvallen. Wel is er veel poetswerk nodig om deze machine glimmend te houden. Maar we verwedden onze rubriekleider erop dat de meeste gebruikers van deze Guzzi hun ros vooral tijdens mooi weer van stal zullen halen.

V-twin
Traditie moet er zijn, dus beschikt deze speciale custom over de bekende V-twin motor. Deze “power cruiser” levert met zijn 935 cc motor een vermogen van 75 pk af. Maar het is vooral het maximumkoppel van 78 Newtonmeter dat tot de verbeelding spreekt. Het bereikt zijn top bij 6000 toeren. Een injectiesysteem zorgt voor de voeding en het milieu respecterend halen de emissiewaarden de euro 3 norm.
De 6 versnellingen zijn een beetje stroef om te schakelen en dat heeft wellicht te maken met de cardanas, die gebruikt wordt voor de secundaire overbrenging. Maar door zijn aanwezigheid hoef je geen ketting te onderhouden noch te vervangen.

Wandelmotor
Doordat deze Guzzi zo mooi oogt, leg je hem veeleer een wandelritme op. Niet dat de tweecilinder lui zou zijn, alles behalve. Hij reageert op de minste draai aan het gashendel, maar door de comfortabele zithouding en zijn naaktheid hoeft het niet echt sportief te gaan. De tweecilinder trilt een beetje, maar die trillingen zijn nooit vervelend. Op de autosnelweg kun je natuurlijk gemakkelijk de wettelijke snelheden aanhouden en ook hier is het genieten geblazen. Voor de chauffeur tenminste, want de zitplaats voor de passagier is veel te klein om te delen in het rijgenot. Op bochtige wegen is het koppel een trouwe bondgenoot. Wanneer je laag in de toeren rijdt en zo een bocht aansnijdt, kun je die in één vloeiende beweging en met het nodige motorvermogen verlaten.

De wegligging en de vering hebben ons aangenaam verrast en hebben niets meer gemeen met de oudere modellen. Voeg daarbij nog een gewicht van amper 224 kg en je weet meteen hoe wendbaar deze Guzzi is. Het merk mag dan afgestapt zijn van het integrale remsysteem, toch zorgen de drie schijven voor meer dan behoorlijke remprestaties.

Ook in de stad brengt deze Bellagio je nooit in verlegenheid. Hij is best tevreden met een kleine ruimte tussen de wagens om zorgeloos zijn weg verder te zetten. Wanneer je traag rijdt, kruis je hoe dan ook de bewonderende blikken van de andere verkeersdeelnemers. Dit is niet alleen een rij-, maar ook een kijkmotor.
Computer

Het instrumentenbord is, op de snelheidsmeter na, digitaal. De boordcomputer die je vanaf het stuur bedient is uiterst volledig. Tijdens de test viel de snelheidsmeter wel even uit en dan krijg je natuurlijk ook geen gegevens meer door. We werden er via een rood gevarendriehoekje op gewezen dat we het euvel moesten laten herstellen.  Maar toen we na een korte stop de motor opnieuw startten, deed de snelheidsmeter het weer. Het gemiddeld verbruik van deze Bellagio valt ons een beetje tegen. We kwamen uit op zowat 7 liter per 100 km. Met 19 liter brandstof aan boord betekent dit tanken om de 250 km. Deze machine is dan ook geen toerbeestje, maar aangenaam gezelschap voor kortere uitstappen. Wie kiest voor originaliteit en een leuk motorgevoel stapt vlot over zijn  prijs van 11.490 euro heen.

Tags:

Reageer

Beleefd blijven aub...

(Gebruik Markdown voor formatering)

Deze vraag helpt om spam te vermijden:

Bezoek ook onze sponsors hun website


MGB Moto, Roeselare

VRA Motors, Oosterzele

Moto's Inghelbrecht, Oostende

GD Service

Teo Lamers Motorrijwielen, Nijmegen

Freddy Nijssen, Tongeren

SB Printing, Loenhout

Motorvriendelijk onderkomen (FR)

Gites Les Creux, Frankrijk

uw logo hier

 

Subscribe

Skyscraper banner ad