welkom : kijk en lees : techniek : onderhoud van een v7 classic

Onderhoud van een V7 Classic

Gepubliceerd op 21-12-2011

De kleine V7 heeft zijn 22500Km bereikt 
en heeft dus nood aan een onderhoudsbeurt.
De tijd van zelf de kilometerstanden in de gaten houden is voorbij:
nu doet je computertje van je motor dat in jouw plaats.

Photobucket

Zoals vroeger ergens gemeld, ben ik zinnens na de garantieperiode het onderhoud wat ik zelf kan doen, daadwerkelijk ook zelf te doen.
Echter vanzodra de computer (Axone) eraan tepas komt is het richting dealer :)

Eerst maar eens winkelen:

*motorolie
*versnellingsbakolie
*cardanolie
*remolie
*oliefilter
*klepdekseldichtingen
*luchtfilter
*remschoenen voor & achter

Photobucket

Om alle eventualiteiten voor te zijn, volgende disclaimer:
ieder die aan zijn motorfiets knutseld is daar zelf verantwoordelijk voor,
"ik" kan dus niet verantwoordelijk gesteld worden als iemand brokken maakt aan zijn motorfiets tijdens zijn knutselen. 
En wat ik hier schrijf en toon is niet bedoeld als handleiding, 
het is gewoon een weergave van hoe ik het onderhoud aan mijn fijne kleine V7 gedaan heb.
Indien iemand ergens een foute werkwijze zou zien of iets belangrijk dat ik vergeten ben, laat het weten,
ik ben nooit te beroerd om fouten toe te geven en eruit te leren.

Aan het werk nu:

't is te zeggen,
na een ganse week woon-werk verkeer
en één rit naar Oosterzele (eerst bij mijn moeder en daarna naar VRA)
ziet de moto eruit alsof ik toch de Herfstrit heb meegereden (omdat ze ginds in Oosterzele nog echte boeren hebben, maar ook volop bezig zijn met wegenwerken)

Photobucket Photobucket

en zo kan ik er toch niet aan werken,
dus eerst maar eens een goede poetsbeurt geven
(baai de wei: als je bij de dokter gaat neem je toch ook eerst een douche ...
of niet soms)
Dit ziet er al beter uit:

Photobucket

motor op middenpoot op plankje hout (want zonder plankje steunt het achterwiel lichtjes op de vloer en het moet vrij kunnen gedraaid worden)
Oliewissel gaat mijns inziens nog altijd het best als de motor nog warm staat
Maar vandaag zal het koud moeten: het regent me veel te veel om een rit te maken.
daarvoor moeten er blijkbaar 2 bouten los:
één vooraan de oliepan met sleutel 19mm, en eentje achteraan de oliepan met sleutel 17mm (@ Luigi: waarom geen twee gelijke?)

Photobucket
Photobucket

als het meeste uitgelekt is
de oliefilter eruit (met een sleutel 13mm kon ik een centrale bout losdraaien)
opgelet voor de O-ring

de hoofdreden voor het monteren van de Stucci-crossover een tijdje geleden was het eenvoudiger maken van de drainage van de versnellingsbakolie
die bout ging eruit met een sleutel 17mm

Goed, nu heb ik tijd om het luchtfilter te vervangen,
ben eens benieuwd hoe zwart het er na 22500Km zal uitzien,...
eerste werk is de benzinetank eraf:
Met een sleutel van 10mm haal ik de enige bout los waar de benzinetank mee vastzit 

Photobucket

tank beetje achteruitschuiven
houten blokje eronder zodat ik aan de bajonetsluiting 

Photobucket

van de benzineleiding kan,
benzineleiding eraf
stekker losmaken

althans, dat was de bedoeling,
snelkoppeling, hoe simpel kan het zijn:
je drukt de benzineleiding naar het rode koppelstuk en trekt de grijze ring naar achteren.
vergeet het!
Na een hulplijn gebeld te hebben wist ik dat dat de goeie methode was,
maar nee hoor, er "boegeerde" niks
en met de woorden van Raf in het achterhoofd dat het me 700 Eurootjes zou kosten indien ik het koppelstuk zou breken,
liet ik het daarbij.
Er restte me dus maar één mogelijkheid en dat was:
luchtfilter eruit met de tank er nog op.

Ondertussen was het middag 
en moeder de vrouw haar eten was klaar.
Niks is beter als je "vast" zit met iets om het effe zo te laten
en iets anders te doen
eten dus.

Ondertussen zijn alle oliên uitgelekt en kan ik beginnen bijvullen.
motorolie: eerst de aftappluggen (twee stuks!!!) en het nieuwe oliefilter op z'n plaats (veer vanonderen!)
dan 1780ml kersverse olie erin, te vullen via het gat van de olietemperatuurmeter
één flesje = 1 liter
en de rest via een maatbeker:

Photobucket

versnellingsbakolie:
ook eerst de aftapplug terug
maar wie heeft de vulplug daar zo mooi weggestopt?
OK, motor op z'n zijpoot en vullen langs de niveauplug = umbraco 10mm
en ook hier moest Luigi speciaal doen want de rechter voetsteun + achterrem zitten enigszins in de weg
(daarom heb ik de inbus een stukje ingekort om er vlotter aan te kunnen, in Lommel was er een Nederlander met een V7Classic en die had het beschermkapje eraf gegooid om die reden)

Photobucket
Photobucket

1 liter verse olie erin en de plug kan weer dicht

Tot slot van de oliên: de cardanolie:
Maar die moet nog efkes wachten.
Stomme reden: ik heb er geen,...
Wordt zo snel mogelijk vervangen.

Nu kon ik mijn verstand eens zetten op die weerbarstige snelkoppeling.
Maar na een paar pogingen (en die 700 Euro in't achterhoofd) gaf ik het op
tijd voor plan B
dus: de 4 vijzen (kruiskop-schroevedraaier) van het luchtfilterhuis eruitvijzen
En dit heb ik mezelf een tijd geleden makkelijk gemaakt door de claxons onder de koplamp te verhuizen,
anders kun je die elke keer losmaken wil je aan het luchtfilter kunnen werken.
deksel eraf
drainagedarmpje losmaken (met langebektang die verdomd ongelukkig geplaatste klem eerst verwijderen)
En ik kon de tank hoog genoeg duwen om het deksel eruit te wriemelen.
Prutswerk, maar het lukt :)

Oesje, wat heeft Luigi hier uitgespookt?

Photobucket

Het filter zit er schuin in, waardoor 22500Km een deel ongefilterde lucht door de verstuivers is gegaan.
oud filter eruit

Photobucket

en, was het nodig om te vervangen???

Nieuw filter erin,
recht deze keer :)

Photobucket

Weerom met wat wriemelen het deksel er weer op
(als je het eenmaal weet is het zelfs goed te doen)
vijsjes op hun plaats
benzinetank terug
Klaar.

Volgende job: de remschoenen
de voorste remschoenen zijn nog de originele.
eerst maar eens de remklauw eraf vijzen: 2 unbraco's van 7mm los (binnenzeskant of inbussleutel voor de vlamingen)
Als je de twee haarspeldveren 

Photobucket

wegneemt kan je de pennen eruitnemen en komen alzo de remschoenen vrij
de oude remschoenen waren zo goed als versleten

Photobucket

bij het terug monteren efkes wakker zijn en de afstandsrondellen niet vergeten:

Photobucket

de achterste waren al eens vervangen na 7500 Km
Het is nogal mijn gewoonte om bij een remaktie steeds eerst de achterrem te gebruiken
en er dan de voorrem bij te nemen, en in die voorrem durf ik behoorlijk hard knijpen,
maar toch blijft de achterrem er steeds bij als stabiliserend element (heb ik zo geleerd bij verschillende VRO-cursussen)
Ik wil maar zeggen dat mijn achterste rempastilles nogal slijten,...
demontage,...
2 bouten met sleutel 13mm halen de remklauw los
en dan heb je zo'n centrale pin die zich niet te eenvoudig liet verwijderen,
maar een klein tikje met de hamer deed wonderen :)

Photobucket

en de remschoenen zien er nu ook behoorlijk gesleten uit,
niet dramatisch, maar ze moeten vervangen worden.

Photobucket

Alle twee jaar verving ik bij m'n Diversion de remolie,
en die traditie zet ik bij de kleine V7 verder.
voor het weinige dat remolie kost
en de misére die je kan vermijden is het eigenlijk niet zo'n groot werk
kruipt enkel wat tijd in
hoe ik het doe?
flesje
darmpje
sleuteltje 8mm

Photobucket

remoliereservoir openen met kruiskop-schroevedraaier
pompen nippel open/toe tot reservoir bijna leeg
opletten om NIET leeg te trekken of je kan nog een tijdje verder doen om de luchtbellen eruit te krijgen!
(hoe zou ik dat nu weten???)
als de olie die uit het darmpje komt weer glashelder is ben je in feite klaar,
maar ik doe nog een tijdje verder (tot fles nieuwe remolie half leeg is) voor alle zekerheid
en omdat remolie toch niet bewaard eens open geweest (bij kontakt met lucht neemt remolie water op, heb ik me laten wijsmaken)
Daarna de achterrem
eerst zijpanneeltje losvijzen met inbus 4mm om aan reservoir te kunnen
een reservoirtje met schroefdop als deksel

Photobucket

zelfde princiepe als voorkant om te "purgeren"

Photobucket[/img]

tot flesje nieuwe remolie leeg is.
Hier komt een beetje slangenmens zijn van pas omdat het rempedaal en de remklauw elk aan een kant van de motor zitten,...
mooie verse remolie in't reservoir:

Photobucket

Bij de achterrem was de remolie bruin,
in tegenstelling tot de voorrem waar ze wel gekleurd was,
maar niet bruin.

Omdat de kleppen koud moeten staan om te regelen,
komen die pas op een zaterdag aan de beurt, na een nachtje rusten en afkoelen.
Photobucket
Om er aan te kunnen beginnen met de plastic afdekkapjes te verwijderen: umbraco 4mm

Photobucket

dan kan ik de zes umbraco's van 5mm van het eigenlijke klepdeksel eruit draaien

Photobucket]

lichtjes langs de zijkant tikken om de papieren dichting te laten lossen:
11 kansen op 10 dat dat papier gescheurd is,
dus zeker eerst vervangdichtingen voorzien alvorens los te maken: check!
de restjes papier van de oude dichting VOORZICHTIG wegkrabben => zeker geen diepe krassen maken!!!
De dealer heeft evenwel tijdens zijn laatste onderhoud beter dichtingen gemonteerd want geen van de twee ging kapot tijdens het demonteren,
lucky me :)
Aan het klepdeksel hangt een olieleiding, die hoefde ik er niet af te halen:
de leiding was lang genoeg om deksel en al mooi opzij te laten hangen:

Photobucket

vervolgens de bougies eruit:
dan heb ik veel minder weerstand als ik de krukas moet draaien om de cilinders in de juiste positie te krijgen en kan je visueel kontroleren wanneer de cilinder op zijn bovenste dode punt staat.
De krukas draaien kan je doen door het achterwiel te verdraaien (motor in 5de versnelling)
of door het alternatordeksel weg te nemen (4 inbussen van 5mm) en met een grote sleutel 24mm de moer van de alternator te verdraaien, in tegenwijzerzin.

Photobucket

Persoonlijk vindt ik het laatste het makkelijkst, zeker als je alleen bent.
Tijd om het bovenste dode punt te zoeken van de eerste cilinder
met een rietje of zelfs een zaklamp gaat het simpel

krukas verdraaien tot op beide tuimelaars speling zit
beginnen we met de inlaatkant:
die moet 0.15mm speling hebben
Die 0.15 mag er vlot doorgaan
als 0.20mm er met moeite doorgaat zit je goed.
anders, bijregelen:
contramoer los
met schroevedraaier aan vijs regelen tot 0.15mm er doorgaat 
en 0.20mm met veel moeite.
contramoer terug vast en weerom controleren
herbeginnen indien niet goed :(
Idem voor de uitlaatkant,
alleen, die moet 0.20mm speling hebben

de andere cilinder niet vergeten :)

Nu mogen de papieren dichtingen en de klepdeksels terug op hun plaats.
Ik olie de dichtingen in alvorens ze te monteren
nodig / niet nodig?
ik doe het toch maar.

Photobucket

Gelijkmatig de inbussen vast zetten,
ik zet ze handvast, niet keihard-vast
Het laatste wat je wil meemaken is dat je een draad "zot" draait...
Na een proefrit en afkoelen controleer ik ze nogmaals of ze niet te los zitten,
en span ze eventueel nog eens aan
Plastic afdekkapjes terugplaatsen

bougies terug op hun plaats nadat je toch maar eens de opening hebt gecontroleerd: 0,65mm
Ik heb me steeds laten vertellen ze NIET met een staalborstel kuisen, maar met perslucht eens schoonblazen.
Naar het schijnt kun je met een staalborstel de isolatie beschadigen of kunnen achtergebleven ijzerdeeltjes schade veroorzaken.
Perslucht dus
Ook deze zet ik handvast, niet keihard vast

alternatordeksel terug op zijn plaats

Pas nadat alles gedaan is verwijder ik de melding "maint":
met de ontsteking uit:
druk ik op de trip-knop (de linkse) en hou hem ingedrukt
draai de contactsleutel (ontsteking aan)
wacht tot de wijzers hun dansje gedaan hebben 
en de kerstboom gedoofd is (lichtjes uit)
dan pas laat ik de knop los
ontsteking terug uit
en de volgende keer dat ik de motor start zal de melding "maint" verdwenen zijn,
...tot het volgend onderhoud op 30.000Km :)

Na ieder gedaan werk eens heel goed de werkplek bekijken of er toch geen onderdeel/vijs/boutje/moertje, whatever ligt
het is ongelooflijk knullig als daar nog iets ligt dat eigenlijk ergens IN zou moeten zitten,...
Dus motor opzij en kijken
Ik ben zowiezo nogal op orde gesteld als ik aan't knutselen ben:
mijn gewoonte is om de dingen te leggen in de volgorde dat ik ze uiteen neem,
op een proper carton of zo.
Terug ineen steken is gewoon in volgorde de dingen weer opnemen.

Wat staat er nog op de "Tabel van het periodiek onderhoud"?

**controle carburatie bij minimum toerental: ik veronderstel dat ze de "ralentie" bedoelen en die is goed : 1000tpm
**controle kabels van transmissie en de commando's: die zijn terug ingespoten met silicone-vet
**controle kussentjes en speling van het stuur: ???  moet ik eens vragen hoe dit te doen
**controle kussentjes van de wielen: zal gebeuren bij de eerstvolgende bandenwissel
**controle van de remschijven: zien er goed uit (wat is eigenlijk de minimumdikte? Heb ik nog niet kunnen terugvinden) [color=red]edit: dikte nieuwe schijven voor & achter = 4.0mm, minimum-dikte voor & achter = 3.6mm[/color]
**controle werking van de lichten: OK
**controle algemene werking van het voertuig: OK (ik hoor niks rammelen, piepen tijdens het rijden & voel geen trillingen)
**controle veiligheidsschakelaars: de noodstop en de zijpootschakelaar werken
**vervangen olie & keerringen van de voorvork : ik zie geen olielekken dus is dit wel nodig na 22.500Km? 
**controle wielen: er zit geen slag op en alle spaken klinken hetzelfde (controle op losse/gebroken spaken) + bandenspanning = OK (2,5Kg voor en achter) + profieldiepte = OK (2mm)
**controle sluiting bouten: OK want die controleer ik regelmatig en ik moet zeggen dat er af en toe een te los exemplaar tussen zit
**controle klemmen accu: OK
**controle synchronisatie cilinders: werkje voor de dealer :)
**controle brandstofbuizen: terwijl de benzinetank er bijna af was : geen barstjes of zo gezien = OK (indien lek zou je het niet eerder ruiken???)
**controle slijtage van de koppeling: die is OK 

Gebruikt materiaal:

Photobucket

opvangbakken voor olie (doorgesneden bidons)
-plankje hout voor onder middenpoot
-sleutels:8,10, 13, 17, 19, 24mm (mijn favoriet is mijn ratel-set, dopsleutels dus: mijn "ervaring" leert me dat je met dopsleutels minder kans hebt bouten of moeren te "vermoorden". Ik let wel op met de kracht die ik zet, aangezien ik nog geen momentsleutel heb,...)
-inbussen,4, 5, 7, 10mm (de 7mm blijkt in weinig sets aanwezig te zijn)
-kruiskopschroevedraaier
-plattekopschroevedraaier
-universeeltang
-langbektang
-perslucht & bandenspanningsmeter
-WD40
-bougiesleutel
-maatbeker
-diktevoelers
-rietje
-moker
-koevoet
-onderhoudsschema (uit handleiding)
-trechter
-vodden/keukenpapier
-radio (ik kan niet werken zonder muziek)
-koffie, veel koffie,...

en het service-handboek:

http://www.servicemotoguzzi.com/public/lumGuzzi/V7%20Classic/883194%20V7%20Classic%20D-NL%20Ed.01%2008-09.pdf

alles tesamengeteld gewerkte uren:5
kostprijs materiaal:150 Euro 

eindnoot: kijk niet naar de schreifvauten: ik ben een technieker (van beroep) geen secretaresse LOL

Christiaan

Reacties

4 Reactie(s) op dit artikel Reageer:

philippe
Fri 20-01-2012 10:05:27 [ 1 ]

Hallo,

Leuk om te lezen en mooi dat u dit allemaal zelf kunt doen.Ik heb helaas 2 linkerhanden :-) Morgen ga ik mijn (2e hands) V7 kopen.Het is de eerste italiaan na 13 jappen gehad te hebben,hopelijk heb ik er geluk mee. Bedankt om ook de handleiding te willen delen ze kan goed van pas komen.

Met vriendelijke groeten,

philippe

bestuur
Fri 20-01-2012 10:10:43 [ 2 ]

altijd tevreden dat we iemand kunnen helpen, die dan op zijn beurt ook weer tevreden is, hopelijk zien we jou vlug op een van onze bijeenkomsten Philippe.

philippe
Fri 20-01-2012 13:41:51 [ 3 ]

Dank u wel en zeker tot ziens ,zal zeker eens langskomen op een of ander treffen.

Groeten,

Philippe

Hedwig Janssens
Thu 31-05-2012 15:43:42 [ 4 ]

Hallo daar, Indien ik het verkeerd heb mag bij het losdraaien van de zijdelingse vulplug van de versnellingsbak geen olie uit komen?Dus indien er overtollige olie in zit wordt deze onderaan motorblok en versnellingsbak weg gegooid. De groetjes. Hedwig Janssens.

Reageer

Beleefd blijven aub...

(Gebruik Markdown voor formatering)

Deze vraag helpt om spam te vermijden: