Sinds 1 juni 2004 past België de Europese Richtlijn van 1999 toe betreffende de inschrijvingen van voertuigen. Ze heeft er 5 jaar mee gewacht (wettelijke en maximale termijn) alvorens deze toe te passen.
Maar, wat is er veranderd?
Ingevolge de toepassing van deze richtlijn, worden we overspoeld met talrijke hulpkreten van liefhebbers die hun oldtimer, die eindelijk gerestaureerd is, wensen in te schrijven, maar hier niet in slagen. De DIV stuurt systematisch de aanvragen tot inschrijving terug indien er geen Belgisch of buitenlands inschrijvingsbewijs van de vorige eigenaar is bijgevoegd, voor zover dit voertuig ingeschreven was in een land van de Europese gemeenschap.
Er werd een nieuwe procedure van kracht bij de politiediensten die dit attest niet zomaar mogen afleveren op basis van een eenvoudige verklaring.
Voor de voertuigen afkomstig uit het buitenland.
U hebt bijvoorbeeld een voertuig aangekocht in Duitsland. Dan moet u bij de aanvraag tot inschrijving het inschrijvingsbewijs van Duitsland, namelijk de Kraftfahrzeugbrief bijvoegen. Dit is het inschrijvingsbewijs van de oude eigenaar. Indien u dit document niet bezit zal de aanvraag tot inschrijving geweigerd worden. U zal dan moeten zorgen voor een officieel attest afkomstig van de dienst die zich in het land van herkomst bezighoudt met de inschrijvingen. Dit attest herneemt de gegevens van het voertuig en van de oude eigenaar. Opgelet, het moet een officieel document zijn, met officiële stempels dus. De DIV zal geen copies aanvaarden.
De BFOV meldt dat sommige landen zeer behulpzaam zijn om dergelijke attesten af te leveren, behalve Italië waar twee verschillende ministeries zich bezighouden met de inschrijvingen en waar het praktisch onmogelijk is om dergelijk attest te bekomen. Italië biedt trouwens premies van 500 EUR aan elke persoon die de papieren van zijn voertuig binnenbrengt. Dit is ook een van de redenen waarom de voertuigen er vrij goedkoop gekocht kunnen worden.Een gouden raad, laat ze staan.
De DIV is verbonden aan EUCARIS voor de inschrijvingen van de volgende landen: Nederland, Groot-Brittannië en Luxemburg. Dit betekent dat ze de nummerplaten vermeld op de oude inschrijvingsbewijzen onmiddellijk kunnen natrekken, dus het is echt niet nodig om te proberen een andere nummerplaat erop te vermelden dan deze die aan het voertuig toegekend was.
Indien u toch een dergelijk voertuig zonder documenten aankoopt in een Europees land, zal de douane een vignet 705 afleveren met de vermelding dat het om een ingevoerd voertuig gaat zonder documenten. Vanaf dat ogenblik stort u zich in een lang en lastig avontuur. Er zal een dossier samengesteld moeten worden waarover we het verder in deze tekst zullen hebben.
Voor de voertuigen die ingeschreven waren in België.
In het verleden was het voldoende om eventjes bij de politie voorbij te gaan om een attest van ongewilde onteigening van een inschrijvingsbewijs te bekomen en om dit attest toe te voegen aan het aanvraagformulier tot inschrijving van het voertuig. Maar dit is eveneens veranderd. Er werd een nieuwe procedure van kracht bij de politiediensten die dit attest niet zomaar mogen afleveren op basis van een eenvoudige verklaring. We hernemen hier de procedure die gevolgd moet worden om dergelijk attest van ongewilde onteigening van een inschrijvingsbewijs te bekomen.
1. Algemene regels
Een attest dat bewijst dat de houder van een inschrijvingsbewijs er niet meer in het bezit van is, mag enkel aan de houder van het inschrijvingsbewijs afgeleverd worden
Dergelijk attest mag enkel afgeleverd worden na een grondig fysiek nazicht van het voertuig
Door deze twee regels te lezen, begrijpt u dat het niet meer zo eenvoudig is als voorheen.
2. Hoedanigheid van de aangever
Wat moeten we doen als we geen documenten van de oude eigenaar bezitten? De BFOV wenst u nu al alle succes toe.
Wetgeving : Krachtens artikel 32 van het K.B. 20.07.2001, moet de houder van het inschrijvingsbewijs zelf het verlies, de diefstal of enige andere vorm van afstand aangeven. Deze hoedanigheid moet vastgesteld worden voor de aflevering van dergelijk attest.
Uitzonderingen : Weinig uitzonderingen zijn voorzien. Ze betreffen voornamelijk de fysieke of geestelijke ongeschiktheid om dergelijke verklaring af te leggen, of het overlijden van de houder. De aangifte kan ook gebeuren door de wettelijke gemachtigde van het bedrijf of de instantie die het inschrijvingsbewijs bezit. In voorkomend geval wordt een medisch attest met de ongeschiktheid of een overlijdensakte vereist voor de aflevering van het attest. Ook de hoedanigheid van de wettelijke gemachtigde van een bedrijf of instantie zal systematisch nagegaan worden.
Het attest zal de hoedanigheid van de persoon vermelden die een attest vraagt, namelijk:
De politiediensten hebben de opdracht gekregen om de volgende zaken te controleren:
3. Het attest
Welke vermeldingen moeten op het attest voorkomen?
Niettegenstaande de politiediensten geïnformatiseerd zijn en hetzelfde document gebruiken hernemen we toch de verplichte vermeldingen die moeten voorkomen op het attest:
Aantal exemplaren en bestemmelingen
De attesten worden in drie exemplaren opgesteld en zijn bestemd voor:
Wat indien mijn voertuig gestolen wordt met de documenten? Onmiddellijk aangifte doen bij de politie. Indien de feiten zich voordoen in het buitenland, dient u zich te begeven naar de plaatselijke politie en nadien bij een Belgische politiedienst. Geen enkel attest zal op dat ogenblik afgeleverd worden. De nummerplaat zal onmiddellijk geseind worden en geschrapt worden door de DIV.
Wat indien men mijn voertuig teruggevonden heeft maar zonder de documenten? Zelfde procedure als hoger beschreven.
Wat indien mijn documenten per ongeluk in de wasmachine terecht gekomen zijn en onbruikbaar zijn? Zelfde procedure als hoger beschreven.
Eens u in het bezit bent van het attest van ongewilde onteigening van het inschrijvingsbewijs, kan u zich begeven naar de technische keuring met het oog op de inschrijving van de oldtimer.
Wat doen indien ik de oude eigenaar niet kan vinden?
Maar al te vaak probeert men te vlug te zeggen dat men de oude eigenaar niet terugvinden kan. Controleer eerst eens goed uw voertuig en de bekomen documenten. Soms is er melding gemaakt van de nummerplaat of de naam van de eigenaar in het onderhoudsboekje, of is er een fiscaal vignet waarop de nummerplaat hernomen werd. Met de nummerplaat is het mogelijk om de oude eigenaar terug te vinden.
Indien het voertuig ingeschreven was in België en na 1992, kan de DIV de laatste nummerplaat terugvinden die aan het voertuig toegekend was (maar de DIV mag deze informatie niet bezorgen aan particulieren! De aanvraag moet gebeuren via de politiediensten) en met deze informatie kan de politie haar onderzoek verder zetten om het attest af te leveren, rekening houdende met de vooropgestelde nieuwe procedure.
Maar wat indien het voertuig sinds 1991 niet meer is ingeschreven geweest? Dan pas beginnen de problemen. De DIV kan soms informatie terugvinden tot 1953 met de naam van één van de eigenaars. Bijvoorbeeld, u bezit het aankoopfactuur uit 1977, u bezit de naam van de verkoper de heer of mevrouw X. Sinds 1977 werd het voertuig niet meer ingeschreven maar de laatste eigenaar was de heer of mevrouw X. De DIV zal de toenmalige nummerplaat kunnen terugvinden die aan het voertuig was toegekend en dan kan de politie haar werk verder zetten zoals hierboven besproken werd.
Wat moeten we doen als we geen documenten van de oude eigenaar bezitten? De BFOV wenst u nu al alle succes toe.
We hernemen hier de procedure die u dient te volgen indien u geen documenten meer bezit of indien u geen attest van ongewilde onteigening van het inschrijvingsbewijs kan bekomen bij de lokale politie, zoals dit vaak het geval zal zijn indien de laatste nummerplaat niet te achterhalen is of bij een ingevoerd voertuig.
U dient zich te begeven naar een kantoor van de douane en u vraagt een procedure tot regelmatige ingebruikname van het voertuig aan de hand van de aankoopfactuur, dat een maximum aan gegevens van het voertuig moet bevatten, zoals het merk, het type, het bouwjaar, datum van eerste ingebruikname, cilinderinhoud, naam van de oude eigenaar, enzovoort.
Nadien dient u, vooraleer u het voertuig aanbiedt aan de technische keuring, een dossier samen te stellen dat u dient ter richten aan DIV, Residence Palace, ter attentie van de heer OLIVIER (Franstalige) of de heer DE PRIL (Nederlandstalig), Wetstraat 155 te 1040 Brussel (ook voor de motorfietsen, maar deze dienen niet naar de keuring te gaan)
Het is aan te raden dit aangetekend op te sturen.
Het dossier dient te omvatten :
Vergeet niet dat de DIV een administratie is en verwacht niet dat u een antwoord zal bekomen de dag nadien. Het kan soms verschillende dagen en weken duren alvorens u een antwoord bekomt.
Conclusie
U moet niet wanhopen, maar we raden u toch aan om de voertuigen zonder papieren te laten voor wat ze zijn (en vooral deze ingevoerd uit Italië).
De BFOV
Reacties
7 Reactie(s) op dit artikel Reageer:
Beste, Ik zit met een probleem:ik heb een moto aangekocht 125 CC APRILIA RS. Ik heb het gelijkvormigheidsattest maar niet het inschrijvingsbewijs,ik heb mr TOM THIJSEN van HAM meerdere malen willen bellen maar hij ontwijkt mij,ikzelf was niet voldoende geinformeert i v b m de motor en zijn papieren. De persoon in kwestie had de motor zo ook aangekocht. Wat kan ik doen om de papieren te bemachtigen of de naam vd laatste ingeschreven MVG
Jurgen, lees deze pagina eens na http://www.autozone.be/auto_j2ee/art/pag/a_oldtimer_az.jsp?locale=nl_BE
ik ben sinds 23 januari 2009 in het bezit van een Simca 1000LS heb deze kunnen overkopen van iemand die geen tijd heeft om hem te restaureren er is veel werk aan maar als ie klaar is wat moet ik dan doen ik heb alleen een gelijkvormigheidsattest meer heb ik niet van papieren en van de vorige eigenaren weet ik niets en de persoon van wie ik hem heb overgekocht weet ook niks van de vorige eigenaren hoe en wat moet ik dan doen om hem terug op de baan te krijgen alvast bedankt
Mvg Tony
Hallo,
Ik ben in het bezit van een motoguzzi furghino. Nu wil ik deze in nederland laten keuren , helaas geen papieren geen probleem dan het framenummer doorgegeven. Nu heb ik deze ook niet , kan iemand mij vertellen hoe ik aan hetframenummer kan komen of kan iemand mij een framenummer bezorgen
groetjes martijn
Gegroet,
Ik ben van plan om een oldtimer moto te kopen (Honda CD). Nu heb ik hierboven al gelezen dat ik beter een koop met papieren. :)Dus het maakt dus niet veel uit als de moto van buitenland zou komen (nederland) om hem dan met papieren in te schrijven in België. Is het dan nodig om voor de verkoop de papieren van des betreffende moto te laten controleren of zijn die wel in orde? Zoja hoe moet je die laten controleren? In het buitenland zelf?
Dank u bij voorbaat.
(Als iemand mij aan Honda CD 175 in goede staat kan helpen zou ik dat heeeeel erg kunnen waarderen aangezien ik niet echt thuis ben in deze wereld :))
Groeten Jasper R.
heb 2 bombardiers ex belgies leger bj 1980 hebben dus met belgiesche toelating gereden heb geen papieren .Wil graag zelfs beperkt de weg op .Is er iemand die mij kan helpen om papieren te bekomen zou hier erg blij mee zijn vrg peter
14
Reageer
Beleefd blijven aub...